Dårlige nettsider: Eksempler og hva som gjør dem dårlige

Når man skal lage nettsider er det en del uskrevne regler det gjelder å følge for å oppnå suksess. Dette skyldes blant annet at forbrukere har en bestemt formening om hvordan nettsider bør se ut, men også fordi en del elementer har en negativ påvirkning av nettsiden din. I denne artikkelen skal vi derfor se nærmere på noen av de værste nettsidene vi har funnet på nett, samt hva som får dem til å bli dårlige nettsider.

Hensikten med denne artikkelen er ikke å henge ut enkeltsider, men heller illustrere hvor fokus på nettdesign bør ligge. Ved å ha en bedre forståelse for hva som utgjør dårlige nettsider, vil man enklere kunne holde fokus på problemene og dermed unngå at man går i de samme fellene. Her trekker vi spesielt frem animerte plakater og dårlig navigasjon som gjerne ødelegger brukeropplevelsen.

Les mer om hvilke feil du bør unngå, samt se noen illustrative eksempler på dårlige sider.

Hva er en dårlig nettside?

Dette er uten tvil et vanskelig spørsmål å svare på, da brukeropplevelsen gjerne er preget av personlige preferanser. Imidlertid finnes det en del elementer og feil som ofte går igjen på det de fleste anser som dårlige nettsider. Det er disse feilene vi skal fokusere på i dag. Disse feilene gjelder ikke nødvendigvis designmessige uenigheter, men heller elementer som påvirker den helhetlige brukeropplevelsen på en nettside.

Vi velger derfor å gå etter en definisjon av nettsider som tar utgangspunkt i brukeropplevelsen. Dette forsvares ved at en dårlig brukeropplevelse resulterer i at brukeren sjeldent kommer tilbake, noe vi kan kategorisere som en dårlig nettside. Selvfølgelig vil innholdet også ha stor betydning, men i denne artikkelen fokuserer vi primært på selve nettsiden.

Vanlige feil du bør unngå

Vi har tidligere påpekt at det kan være vanskelig å finne en universal definisjon på hva en dårlig nettside er, men det finnes en del felles elementer vi har valgt å trekke frem som vanlige feil. Disse er gjerne knyttet til selve utformingen av nettsiden, noe som gir en direkte påvirkning av brukeropplevelsen. Du vil alltid finne gode nettsider som inneholder noen av disse elementene, men dessverre er de gjerne knyttet til problemet.

For å gjøre det enklere å illustrere har vi derfor samlet en liste med noen av de vanligste feilene du bør forsøke å unngå når du lager hjemmesiden din. Disse er basert på tidligere erfaring og tips på veldig dårlige nettsider, noe som ofte henger sammen med en dårlig opplevelse. Les gjerne gjennom listen vår før du ser nærmere på de eksemplene vi har presentert i slutten av denne artikkelen.

Eksempler på dårlige nettsider

På denne listen har vi samlet en rekke nettsider som faller inn i kategorien dårlige sider. Dette skyldes gjerne at nettsiden gir en dårlig brukeropplevelse, men også andre elementer som innhold og oversiktlighet. Se derfor hva hva eksemplene viser og akkurat hva som gjør disse så dårlige.

The Big Ugly Website

Som navnet tilsier er det kanskje ikke så vanskelig å forstå at denne nettsiden er dårlig. Her har faktisk designeren forsøkt å gjøre så mange feil som mulig, så du kan se hvordan elementene lett kan påvirke hverandre. Listen over feil på denne siden er lang, men enorme animasjoner, dårlig navigasjon og ujevn font er uten tvil de beste eksemplene. Forsøk gjerne å finne navigasjonen, den fant nemlig ikke vi!

Craigslist

Craigslist er en av de mest besøkte nettsidene i USA, men den er også en av de verste! Dette skyldes primært at siden ikke har gjort noen oppdateringer av innholdet siden 1995, så kunder kan godt finne denne lite brukervennlig. Siden består kun av linker til data, noe mange også mener at har vært styrken til Craigslist over tid. Sammenligner du den derimot med norske Finn.no vil du fort se forskjellene som kommer til syne.

The World’s worst Website

Denne siden er nok et prosjekt for å vise hvor galt det kan gå, men den gir verdifull innsikt på en del punkter. Først og fremst er alt på denne siden betydelig overdrevet, men det utgjørt et utmerket eksempel på dårlige kombinasjoner. Noen av de elementene som illustreres her er konfliktfylt fargevalg, blanding av en rekke ulike fonts og ujevn plassering av elementer. I tillegg har de kastet inn noen animasjoner og forstyrrende elementer for å vise hvordan dette dessverre påvirker en nettside.

Lingscars

Når vi først klikket oss inn på denne nettsiden var vi ikke sikker på om skaperen ønsket å gjenskape begynnelsen av 2000-tallet, eller om siden bare var katastrofalt konstruert. Igjen ser vi hvor mye farger har å si for en nettside, samt hvor viktig god oversikt er. På hjemmesiden finner man en rekke ulike elementer som ikke nødvendigvis hører sammen, samt forstyrrende bannere som stadig gir et rart bilde av helheten. I tillegg har mange elementære elementer på siden blitt plassert tilsynelatende tilfeldig, noe som gjør navigasjon svært slitsomt. Se også på hvordan de har brukt footer og header. Sistnevnte er overlastet med innhold, mens footeren mangler mye innhold.

Dom Perignon

Selv om Dom Perignon er et anerkjent merke, kommer den ikke uten feil. Da snakker vi ikke om de edle dråpene som flaskene inneholder, men heller den overkompliserte nettsiden deres. De har nemlig valgt et design som sier mer om Lenny Kravitz (Creative Director i selskapet) enn selve produktet deres. Dersom man ønsker lære mer om de edle dråpene må man derimot navigere seg bort fra forsiden og oppgi alderen sin før man får tilgang til innholdet. Dette er et godt eksempel på dårlig navigasjon som tar fokus bort fra det en bruker faktisk ser etter.

Penny Juice of America

Penny Juice er en av de største produsentene av Juice i USA, men det ser ut som de har glemt fargepaletten på nettsiden sin. De bruker svært skarpe farger, noe mange mener er slitsomt å se på. Denne typen design var vanlig på 90-tallet, men etterhvert som skjermer og krav har økt, vil de fleste fraråde dette i dag.

Toronto Cupcake

Når vi besøker en nettside for søtsaker finner vi vanligvis et bredt utvalg fristende bilder av godsakene. Dette har derimot skaperen av Toronto Cupcake valgt å kaste bort. Denne siden er et utmerket eksempel på hvordan en mangelfull side kan se ut. Det manglende innholdet, kombinert med uleselig tekst hadde fort sørget for at vi klikket oss videre til deres nærmeste konkurrent.

Oppsummering

Det kan være vanskelig å finne et universalt svar på hva dårlige nettsider er, men det finnes en rekke gode eksempler på nett. Derfor har vi valgt å trekke frem det vi mener er bedrifter og nettsider hvor så mangt har gått galt i designet. Dette er sider som har dårlig oversikt over innholdet, feil bruk av farger eller et nettsted som rett og slett er ubrukelig. Da snakker vi sjeldent om at innhold på siden er ubrukelig, men heller at brukeropplevelsen er så dårlig at man velger andre alternativer.

Spesielt for bedrifter kan dette resultere i at potensielle kunder går andre steder, men det gjør også at gode produkter forsvinner i skyggen av dårlige nettsteder. Vår klare anbefaling er derfor at man holder seg til tradisjonelle normer, men også at man benytter ferdigmaler og nettsidebyggere som gjerne følger et standard oppsett – fremfor at man prøver være kreativ på punkter som fargevalg, navigasjon og oppsett av sider.