Slik kan du forbedre nettsiden din: 7 enkle og gode tips (2024)

Når det kommer til synlighet på nett, er nettsiden din blitt et essensielt samlingspunkt. Ikke bare fungerer den som en døgnkontinuerlig salgsavdeling, men den kan også være selskapets mest verdifulle aktiva. Imidlertid er design og funksjonalitet noe som endrer seg kontinuerlig, så den kan fort ende opp utdatert. 

Derfor er det viktig at man har en plan for hvordan man kontinuerlig kan forbedre nettsiden sin. For å bidra til dette har vi samlet syv enkle og gode tips du kan bruke i 2024. Disse krever ikke store endringer, men kan gi deg bedre resultater og nettsiden din et nødvendig løft. 

7 tips for å forbedre nettsiden din

Det er viktig å huske at design av nettsider er flytende. Dette betyr at det alltid vil være noe som kan endres, oppdateres eller tilpasses for å bedre opplevelsen. Man bør derfor alltid ha en plan for hvordan nettsiden kan utvikle seg i takt med selskapet og det budskapet deres ønsker å presentere. For å gjøre dette enklere har vi samlet syv enkle tips for deg som vil forbedre nettsiden du har laget.

1. Bruk hvit plass

En typisk feil mange gjør når nettsiden deres begynner å tiltrekke seg trafikk – er at de forsøker utnytte hver centimeter av nettsiden. Dette resulterer ofte i at det dukker opp annonser, anbefalinger, produkter og annet overalt på siden. Imidlertid viser en undersøkelse gjennomført av Crazy Egg at det bør være hvit plass på nettsiden din. 

Da snakker vi ikke om om at nettsiden bør være hvit og alt design nøytralt, men heller at tom plass gir økt fokus på budskapet. Ved at det er færre elementer som kjemper om oppmerksomheten til besøkene, kan man øke sannsynligheten for at de får med seg det viktigste. 

Det gjelder derfor å finne balansen mellom hvit plass og hvordan man skal plassere budskapet sitt. Et godt eksempel på dette er Sara Does SEO. Her kan man se hvordan budskapet er sentrert på midten av nettsiden – og deretter supplert av hvit plass. På denne måten får man rettet oppmerksomheten dit man ønsker, helst en CTA knapp. 

2. Optimaliser hastighet 

Det neste som bør stå på menyen er optimalisering av hastigheten til nettsiden din. Dette er ofte noe mange forsømmer, men det er vel så viktig som innhold. Mange brukere vil trykke seg ut av nettsiden din og finne et alternativ om den bruker for lang tid til å laste inn. Heldigvis er dette noe som enkelt kan forbedres uten at det tar for mye tid og kostnader. 

Første gang man lanserte en nettside for bedriften var det nok ikke behov for en dedikert server eller høy hastighet. Etterhvert som nettsiden har vokst vil derimot behovet for dette tilta. Man bør derfor se på muligheten til å oppgradere den hostingen man har – eller finne et webhotell som er bedre egnet for den trafikken man har i dag. 

3. Bruk klare Call to Action (CTA) budskap

De fleste kunder på nett er allerede godt vant med å følge visuelle signaler for å finne ut hvilket innhold som er viktig for dem. Oppfordringer til handling (CTAs) er en kjent strategi, men det er fortsatt brukt langt mindre enn man skulle tro. Her handler det om å gi brukerne en enkel navigasjon slik at de kommer fra A til B med så få distraksjoner som mulig. 

Her spiller både farger og psykologi en viktig rolle når du skal utforme knapper til nettsiden din. På dette området har det vært gjennomført en rekke ulike undersøkelser de siste årene, og en undersøkelse gjennomført av Maxymiser viste at forskjellige farger kunne gi utslag på mer enn 10% i konverteringer. Dette henger sammen med at forskjellige farger på knappene kunne fremskynde ulike budskap og dermed også spille på underbevisstheten til brukerne. Bruken og plasseringen va disse budskapene kan ha stor betydning for hvordan nettsiden din lykkes.

Videre vil det være viktig å velge hvilke ord man benytter på en CTA knapp med omhu. Ulike formuleringer av budskapet kan gi utslag på hvorvidt man ønsker å begeistre brukeren til å gjøre noe eller ikke. Her spiller følelsesmessig identifikasjon inn – noe som betyr at tilpasset innhold i forskjellige markeder er helt essensielt. 

4. Vær responsiv og mobiloptimalisert

Google anslår at så mye som 65% av trafikken til de fleste nettsider kan komme gjennom mobile enheter i dag, noe som betyr at en mobilvennlig nettside er helt essensielt for suksess. Her er det spesielt brukervennlighet og navigasjon som bør stå i sentrum. Tidligere har dette bare handlet om opplevelsen til brukerne, men nå har mobiloptimalisering også fått betydning for SEO

Dette skjedde etter at Google begynte å straffe nettsider som ikke er optimalisert for mobilbrukere. For deg som eier en nettside betyr det at mangel på AMP kan gi deg en dårligere rangering i Google over tid. Mange nye nettsider som blir lansert i dag tar derfor utgangspunkt i nettopp den mobile versjonen, og deretter utvikler de nettleserversjonen sin. 

5. Oppdag dine 404 feilmeldinger

Du har helt sikkert havnet på en 404 side når du trykket deg rundt på en nettside ved en eller annen anledning? Dette er ikke bare frustrerende, men viser også til dårlig vedlikehold av nettsidene. Brukere som trykker på en link eller bilde har en forventning om at de skal komme til den destinasjonen de hadde tenkt. 

Da kan en 404 være et dårlig tegn. Heldigvis finnes det enkle verktøy på nett som gjør det mulig å oppdage slike 404 meldinger og rette det opp. Blant annet har Google Webmaster flere verktøy som lar deg crawle nettsiden og få listet opp potensielle 404 meldinger. Deretter kan disse linkene rettes opp for å gi en bedre opplevelse av nettsiden. 

6. Sørg for at nettsiden din samsvarer

Har du noen gang gått fra én side til en annen på et nettsted for å oppleve at designet plutselig endret seg drastisk? Dette kan innebære at font endret seg, størrelse på overskrifter, farger, knapper eller andre stiler. Uansett hva det måtte være, så bør man forsikre seg om at utseende på nettsiden samsvarer uansett hvor på nettsiden man befinner seg. 

Det skal være enkelt å navigere seg rundt på nettsiden din – og det bør ikke være vesentlige endringer fra side til side. En god tommelfingerregel her kan være at man bruker én mal for alle sider slik at det visuelle blir likt. Deretter kan man tilpasse innholdet der det er nødvendig. 

7. Bruk bilder riktig

Det er ingen tvil om at det bør være bilder på en nettside, men fortsatt er det mange som gjør det feil. Ikke bare dukker det opp bilder på mange rare plasser, men bildene man bruker vil også bygge opp under den visuelle profilen av selskapet. Derfor er det viktig at man bruker bilder som støtter opp det visuelle budskapet man ønsker at selskapet skal presentere. 

Mye forskning har sett på bruken av bilder på nettsider, og de fleste av disse er ganske like i oppdagelsene sine. De handler om at brukere flest vil skanne gjennom nettsiden din ved å se på overskrifter, men også på de visuelle aspektene. 

Gode bilder kan dermed øke sannsynligheten for at brukerne vil ta seg tid til å lese mer om det som står på siden. Har man derimot standard stock-photo eller bilder som er uvesentlig for det innholdet som finnes der, så kan dette ofte bidra til å undertrykke relevante opplysninger på siden. Samspill med innhold og bilder er derfor en viktig del av optimaliseringen av nettsiden din. 

Hvor ofte bør du oppdatere nettsiden din?

Et spørsmål som ofte dukker opp er hvor ofte man bør oppgradere en nettside, men dette er ikke nødvendigvis riktig vinkling. Så lenge man fokuserer på ‘evergreen’ content, altså innhold som forblir relevant over tid – vil det ikke være nødvendig med hyppige endringer. Da kan man heller fokusere på nytt innhold, og deretter oppgradere underveis. 

Utfordringen mange gjør er at de lar nettsiden sin stå passiv, og dermed bli mindre relevant over tid. Dette fører til at man med jevne mellomrom må sette av betydelig tid eller gjøre skippertak for å opprettholde relevansen sin. 

Oppsummering

Det finnes en rekke enkle grep man kan gjøre for å fornye nettsiden sin. Mange tenker gjerne omfattende oppgraderinger når de skal gjøre noe, men som vi har sett i denne artikkelen – kan du komme ganske langt med noen enkle grep. Vi håper disse syv tipsene kan bidra til at du får oppgradert nettsiden din og dermed økt den visuelle presentasjonen av selskapet ditt i 2024. 

Videre er det viktig å huske at det generelle utseende på nettsiden din kan være forholdsvis enkelt, så lenge innhold og budskap er klart presentert for kundene dine. Mange bruker unødvendig mye av budsjettet sitt på utvikling av nettsider, når godt gjennomtenkt innhold kan gi deg vel så gode resultater over tid. Bare husk at nettsiden din vil være et sentralt knutepunkt for alle kanaler selskaper er tilgjengelig, og bør derfor være en klar representasjon av hvordan selskapet ønsker å presentere seg på nettet.

3 av 3
flag Mest populær
Wix
Webnode
Squarespace
Prøv Wix Prøv Webnode Prøv Squarespace
Pris fra Gratis Gratis $16
Nettbutikkløsning Ja Ja Ja
Brukervennlighet
star icon star icon star icon star icon star icon

4.9/5

star icon star icon star icon star icon star icon

4.7/5

star icon star icon star icon star icon star icon

4.5/5

Designmuligheter
star icon star icon star icon star icon star icon

4.6/5

star icon star icon star icon star icon star icon

4.4/5

star icon star icon star icon star icon

3.6/5

Kundeservice
  • Live chat
  • Telefon
  • E-post
  • 24/7
  • E-post
  • Telefon
  • Live chat
  • E-post
  • 24/7
Totalscore
star icon star icon star icon star icon star icon

4.8/5

star icon star icon star icon star icon star icon

4.6/5

star icon star icon star icon star icon star icon

4.2/5

Les vår Wix
anmeldelse
Les vår Webnode
anmeldelse
Les vår Squarespace
anmeldelse

Om Mats

Mats er utdannet interaksjonsdesigner og har erfaring som gründer, noe som vil si at han ikke bare er kresen når det kommer til design og brukervennlighet, men også effektivitet. Målet til Mats er derfor å klare å finne de løsningene som har gode muligheter for sømløse brukeropplevelser uten at de blir kronglete å jobbe med.