Gode nettsider: 5 eksempler og nyttige tips for 2022

Det er mye som går inn i gode nettsider, men det kan være vanskelig å vite hvor man bør starte på sin første nettside. Ikke bare må en nettside være godt tilrettelagt for hensikten, men den må også være engasjerende for besøkende. Dette betyr at det er en rekke faktorer som spiller inn, inkludert bilder, tekst, farger, animasjoner, funksjoner og selve brukeropplevelsen.

Vi vet hvor vanskelig det kan være å lage din første nettside, så derfor har vi samlet 5 viktige prinsipper for gode nettsider, før vi deretter vil presentere noen eksempler på nettsider vi liker. Hensikten med denne artikkelen er å gi deg en bedre formening om hva som ligger bak gode nettsider, og komme med et snev av inspirasjon.

Les videre for å lære mer om å utvikle en god nettside!

5 viktige prinsipper for gode nettsider

Det er mange prinsipper som spiller inn på en nettside, men vi har forsøkt å samle noen av de viktigste. Vi har trukket frem disse prinsippene da de er elementære for alle typer nettside, noe som gjør de enklere å følge når du skal lage en god brukeropplevelse. Her er de fem viktigste prinsippene vi mener danner grunnlaget for en god nettside:

Hensikten med nettsiden

Det første du må avklare er hva hensikten med nettsidene dine er. Dette vil ha en stor betydning for hvordan brukeropplevelsen bør legges opp, og spiller derfor en svært viktig rolle. Her lønner det seg å tenke godt gjennom – hva er det egentlig vi ønsker at nettsiden skal tilby? Dette vil gi en bedre forståelse for hvilke funksjoner du må inkludere, samt hvordan innholdet bør legges opp.

Eksempelvis vil det være lite hensiktsmessig å sette opp en side med nettbutikk eller timebooking, dersom du ikke tilbyr produkter eller tjenester som krever dette. Tilsvarende vil det være lite hensiktsmessig med enorme mengder innhold, dersom dette overskygger produktene du forsøker å selge på nettsiden din.

Noen viktige funksjoner en god nettside har:

Ha en enkel nettside

Selv om det kan være fristende å lage en avansert nettside, er gjerne enkle nettsider det beste. Når vi tar hensyn til en bruker vil det være viktig med et enkelt design. Brukerne våre skal finne frem til det de ønsker på en rask, effektiv måte – uten at de må ta unødvendige valg underveis. Et enkelt design vil også være viktig for at man skal optimalisere en god brukeropplevelse.

Vi har alle vært innom en nettside som hadde komplisert navigasjon, unødvendig mange bilder eller innhold som ikke var relevant for det vi så etter. Resultatet av slike opplevelser er gjerne at vi avfeier nettsiden og forsøker å finne et bedre alternativ andre steder, og nettopp dette er det vi forsøker å unngå med gode nettsider. Derfor bør du holde det så enkelt og strømlinje formet som mulig, slik at alle som bruker nettsidene får en best mulig opplevelse.

Noen faktorer spiller en viktigere rolle enn andre når det kommer til hvor enkel nettsiden din er:

Farge

Riktig bruk av farger er helt essensielt når du skal lage gode nettsider. Her gjelder det å finne farger som gir riktig sinnsstemning, samt ha en gjennomgående fargepalett. Hva vi mener med dette er at man benytter de samme fargene gjennom hele nettsiden, slik at det blir en del av identiteten til nettsiden din. Her gjelder det å prøve seg frem med ulike fargekombinasjoner og finne frem til den som passer bedriftens profil best.

Tekst

De aller fleste nettsider inneholder tekst, noe som betyr at tekst også er en viktig del av identiteten til nettsiden din. Her er det viktig å velge en font som passer med budskapet – samtidig som den styrker det inntrykket man ønsker at nettsiden skal gi en bruker. En viktig huskeregel er at man unngår bruk av mange ulike fonter, og heller holder seg til maksimalt 3 forskjellige.

Bilder

Vi mennesker liker visuelt innhold og bilder er derfor et effektivt virkemiddel på en nettside. Imidlertid gir forskjellige bilder ulike inntrykk, noe som betyr at du bør velge bilder med omhu. På en god nettside vil alle bilder være relevant for bedriftens profil og det innholdet man tilbyr. Med andre ord vil det ta seg dårlig ut å benytte svært vanlige stockphotos som man finner på ulike gratis bildetjenester. Det å velge riktige bilder for en nettside kan faktisk være svært krevende, men det er nettopp dette som skiller gode nettsider fra dårlige.

Navigasjon

Et annet viktig punkt for deg som vil lage en god nettside er navigasjon. Da snakker vi ikke bare om menyen på forsiden, men også de underliggende valgene man må gjøre på sidene dine. Det bør være like lett å komme fra A til B, som å komme tilbake fra B til A. Med andre ord bør hele brukeropplevelsen være knyttet til ønsket navigasjon, og man bør slippe å lete seg frem til riktig knapp. Dårlig navigasjon er en av de tingene som fort blir frustrerende for kunder og resulterer i tap av salg. Gode eksempel på dette kan være sosiale medier hvor det gjerne foreligger en klar navigasjon uansett hvor på plattformen du befinner deg.

Innhold

Sist, men ikke minst vil selve innholdet på nettsiden din være av stor betydning. Mange bedrifter som lanserer sin første nettside har et høyt fokus på profilering og design, men de glemmer innhold som en del av nettsiden din. Gode nettsider tilbyr nemlig verdifullt innhold som gir noe tilbake til brukerne. Dette kan være i form av gratis rådgivning, svar på et spørsmål, enkle løsninger på problemstillinger – eller slik som dette innlegget; noen gode tips som er relevant for det nettsiden tilbyr.

Mobiloptimalisert

I dag kan man trygt ta utgangspunkt i at mye av trafikken på nettsiden din vil komme fra mobile enheter, noe som betyr at mobiloptimalisering er svært viktig. Uansett om du bruker et byrå eller en nettsidebygger, vil det derfor være viktig at nettsiden ser bra ut både i nettleser og på mobil. Dette er også et punkt som Google vurderer når de skal se anse kvaliteten på en nettside. God mobiloptimalisering kan derfor hjelpe deg med din SEO ved at Google anser siden som godt egnet for både håndholdte og stasjonære nettlesere.

Eksempel på nettsider vi liker

Solidmedia

Nettsiden til Solidmedia er et godt eksempel. Den tilbyr økt troverdighet ved at de presenterer sin status som Google partner i header på nettsiden sin. De illustrerer også tidligere prestasjoner ved hjelp av kundecaser, noe som gir en god formening om hva bedriften gir kundene sine. Sist, men ikke minst har den en dedikert fagblogg som inneholder informasjon spesielt rettet mot relevante besøkende.

Forestry

Forestry byr på en nettside med unikt, spennende design og fokus på tidligere utført arbeid. Dette gir gode mye informasjon om hvordan selskaper tidligere har levert tjenester, samt et tydelig bilde av hva man får. Informasjonen på deres sider fungerer også utmerket som inspirasjon til hvordan man kan utforme nye prosjekter på en kreativ måte.

Kult Byrå

Ved å bruke bilde av ansatte høyt oppe på siden gir denne nettsiden et personlig preg på budskapet sitt. Mange lar seg tiltrekke av en mer personlig dialog, noe bedriften kan skape ved å presentere de ansatte man mest sannsynlig vil komme i kontakt med. Det finnes en rekke bedrifter på markedet, så det åt rekke frem hva som kjennetegner nettopp denne bedriften kan være nyttig.

Oase

Oase bruker flere kreative innspill ved hjelp av videoer og referanser fra tidligere kunder på nettstedet sitt. Dette gjør at man enkelt kan høre fra andre folk har sagt om selskapet, samt få en formening om hvordan brukeropplevelse selskapet tilbyr. Ikke minst gir det en spennende mulighet for kundene til å se på hva selskapet tidligere har produsert for andre folk.

Nxt

Som vi var inne på tidligere ønsker alle brukere seg enkel navigasjon, og nettopp dette har Nxt gjort på en utmerket måte. Her finner du rask tilgang på informasjon og navigasjonen mellom forside og ulike tjenester fungerer sømløst. Dette gir bra første inntrykk, men øker også sannsynligheten for at en kunde finner den delen av nettstedet som de ønsker å bruke.

Oppsummering

Det er mange faktorer som spiller inn når du skal lage en nettside, men det kan gjerne være vanskelig å vite hvor man bør begynne. For å gjøre dette litt enklere har vi gått gjennom noen av de punktene vi anser som viktigst, samt illustrert noen eksempler på gode nettsider. Det er viktig at dine nettsider leverer informasjonen som er nødvendig, men du bør også huske på at det er leseren som står i sentrum.

Derfor vil det være viktig at siden har innhold som kjennetegner bedriften, er godt egnet for rangering på Google og tilbyr det dine kunder ser etter. Her vil riktig valg av funksjoner og nyheter kanskje være det mest essensielle. På toppen av dette vil sosiale medier og tydelig utforming være viktig for brukeropplevelse. Vi anbefaler derfor at du planlegger kundereisen nøye og ser på hvordan du ønsker at kunder navigerer seg rundt på nettsiden.

Om Lasse

Lasse har lang erfaring som forretningsutvikler. Etter å ha vært helt sentral i utviklingen og oppstarten av en rekke forretninger/nettportaler, har han plukket opp en haug med tips. Nå er målet til Lasse å dele all den kunnskapen han har plukket opp på veien.