Gode nettsider: 5 eksempler og nyttige tips for 2024

Det er mange faktorer som spiller inn når man skal lage gode nettsider, og det kan være vanskelig å vite hvor man burde starte. I tillegg til å være tilrettelagt for prosjektet man skal starte, må den også være tilpasset brukeropplevelsen. Noen av faktorene som påvirker brukeropplevelsen er bilder, tekst, farger, animasjoner, funksjoner og hvordan man navigerer på siden.

Vi vet hvor vanskelig det kan være å lage din første nettside, og for å hjelpe deg på veien har vi samlet 5 viktige prinsipper vi mener bidrar til gode nettsider. Videre kan du også lese mer om noen nettsider vi liker, og kanskje du får inspirasjon til ditt prosjekt?

Les videre for å lære mer om å utvikle en god nettside!

5 viktige prinsipper for gode nettsider

Det er mange prinsipper som spiller inn ved utarbeidelsen av en god nettside, og her er noen av de viktigste. Vi har trukket frem disse konkrete poengene siden de gjelder for alle slags nettsider, uavhengig av om du skal starte blogg, nettbutikk eller noe annet. Gjennom disse prinsippene kan du gjøre brukeropplevelsen for de besøkende bedre.

Hensikten med nettsiden

Det første du må finne ut, er hva hensikten med nettsiden din er. Hva slags nettside og prosjekt det er snakk om, vil ha stor betydning for hvordan du burde legge opp brukeropplevelsen. Her lønner det seg å tenke godt gjennom hva man ønsker nettsiden skal tilby kunden eller leseren. Dette vil gi en bedre forståelse for hvilke funksjoner du må inkludere, samt hvordan innholdet bør skrives og struktureres.

Eksempelvis vil det være lite hensiktsmessig å sette opp en side med nettbutikk eller timebooking, dersom du ikke tilbyr produkter eller tjenester som krever dette. Tilsvarende vil det være lite hensiktsmessig med enorme mengder innhold, dersom dette overskygger produktene du forsøker å selge på nettsiden din.

Noen viktige funksjoner en god nettside har:

  • En god beskrivelse av virksomheten din
  • Promoterer virksomheten og bygger omdømme
  • Genererer leads på potensielle kunder
  • Salg og oppfølging av kunder

Ha en enkel nettside

Selv om det kan være fristende å lage en avansert nettside, er gjerne enkle nettsider de beste. Det er viktigere for besøkeren at nettsiden har et enkelt og oversiktlig design. På denne måten finner man enklere frem til det man leter etter, og slipper å bli frustrert underveis. Om det er vanskelig for leseren å orientere seg på nettsiden, kan du risikere at personen velger å gå videre til en annen side. Gjennom et enkelt design kan man lettere holde leseren på nettsiden, og gjøre at personen ønsker å komme tilbake på et senere tidspunkt.

Vi har alle vært innom en nettside som hadde komplisert navigasjon, unødvendig mange bilder eller innhold som ikke var relevant for det vi så etter. Resultatet av slike opplevelser er gjerne at vi avfeier nettsiden og forsøker å finne et bedre alternativ andre steder, og nettopp dette er det vi forsøker å unngå. Med gode og enkle nettsider har du størst mulig sjanse til å etterlate leseren med en god brukeropplevelse. Det skal også sies at valget av en god nettsidebygger vil gjøre prosessen mye enklere. Her finner du ferdiglagde maler som er designet av erfarne personer.

Noen faktorer spiller en spesielt viktig rolle når det kommer til hvordan nettsiden din er lagt opp:

Farge

Riktig bruk av farger er helt essensielt når du skal lage gode nettsider. Her gjelder det å finne farger som gir riktig sinnsstemning, samt ha en gjennomgående fargepalett. Det kan være lurt å bruke de samme fargene gjennomgående på nettsiden, og på andre plattformer der prosjektet ditt presenteres. På denne måten skaper du en identitet, og denne kan ha stor betydning for veien videre. Her gjelder det å prøve seg frem med ulike fargekombinasjoner og finne frem til den som passer bedriftens profil best.

Tekst

De aller fleste nettsider inneholder tekst, enten som en blogg, eller for å gi leseren informasjon om deg og prosjektet ditt. Teksten er en viktig del av nettsiden din, og det er viktig å tenke gjennom hvilken font man ønsker, skriftstørrelse og plasseringen av tekst. Det kan være lurt å velge en font som passer med innholdet på nettsiden, men husk at bruk av mange ulike fonter fort blir rotete. Ved å holde seg til maksimalt 3 ulike fonter, slipper du å bekymre deg for at teksten på nettsiden ser rotete ut.

Bilder

Vi mennesker liker visuelt innhold, og bilder kan være med på å skape en god nettside. Samtidig vil ulike bilder gi forskjellig inntrykk, og det er viktig å velge de riktige bildene for din nettside. Det kan også være lurt å ta bildene selv, eller bruke bilder fra betalte stockphoto-sider. Gratis bilder er ofte brukt på flere nettsider, og kan gi et lite profesjonelt inntrykk av siden din. Ofte er det valget av riktige bilder som skiller gode nettsider fra dårlige.

Navigasjon

Et annet viktig punkt for deg som vil lage en god nettside, er navigasjonen. Navigasjonen handler både om forsidemenyen, men også knapper og andre funksjoner som siden åpner for. Det må være enkelt for leseren eller kunden å vite hvor vedkommende skal trykke for å oppnå ønsket funksjon, for eksempel legge til et produkt i handlekurven, eller betale i kassen. Hvis man må lete etter riktig funksjon, risikerer man at den besøkende ser seg om etter andre nettsider å besøke. Tap av salg og besøkende skyldes ofte at brukeropplevelsen er for dårlig. Gode eksempler på nettsider med god navigasjon er sosiale medier. Her har du tilgang til hovedfunksjonene på siden, uavhengig av hvor på plattformen du befinner deg.

Innhold

Sist, men ikke minst, vil selve innholdet på nettsiden din være av stor betydning. Mange bedrifter som lanserer sin første nettside har et høyt fokus på profilering og design, men de glemmer at innholdet er viktig. En god nettside gir leseren et innhold av verdi, for eksempel gjennom rådgivning, svar på spørsmål, eller løsningen på problemer man har i hverdagen.

Mobiloptimalisert

I dag kan man trygt ta utgangspunkt i at mye av trafikken på nettsiden din vil komme fra mobile enheter, noe som betyr at mobiloptimalisering er svært viktig. Uansett om du bruker et byrå eller en nettsidebygger, er det viktig at nettsiden ser bra ut på ulike enheter. Dette er også et punkt som Google vurderer når de skal vurdere kvaliteten på en nettside. God mobiloptimalisering kan derfor hjelpe deg med din SEO ved at Google anser siden som godt egnet for både håndholdte og stasjonære nettlesere.

Eksempel på nettsider vi liker

Meglerportalen

Som vi tidligere har vært inne på, så ønsker alle brukere seg enkel navigasjon, og nettopp dette har sammenligningssiden Meglerportalen klart å gjøre. På dette nettstedet finner du rask tilgang på informasjon og navigasjonen mellom forside og ulike tjenester fungerer sømløst. Dette gir et godt førsteinntrykk, samtidig som at det også øker sannsynligheten for at en kunde finner den delen av nettstedet som de ønsker å bruke.

Solidmedia

Nettsiden til Solidmedia er et godt eksempel. Den tilbyr økt troverdighet ved at de presenterer sin status som Google partner i header på nettsiden sin. De illustrerer også tidligere prestasjoner ved hjelp av kundecaser, noe som gir en god formening om hva bedriften gir kundene sine. Sist, men ikke minst har den en dedikert fagblogg som inneholder informasjon spesielt rettet mot relevante besøkende.

Marketin

SEO-byrået Marketin byr på en nettside med unikt, spennende design og fokus på tidligere utført arbeid. Dette gir gode mye informasjon om hvordan selskaper tidligere har levert tjenester, samt et tydelig bilde av hva man får. Informasjonen på deres sider fungerer også utmerket som inspirasjon til hvordan man kan utforme nye prosjekter på en kreativ måte.

Kult Byrå

Ved å bruke bilde av ansatte høyt oppe på siden gir Kult Byrå nettsiden deres et personlig preg på budskapet. Mange lar seg tiltrekke av en mer personlig dialog, noe bedriften kan skape ved å presentere de ansatte man mest sannsynlig vil komme i kontakt med. Det finnes en rekke bedrifter på markedet, så det åt rekke frem hva som kjennetegner nettopp denne bedriften kan være nyttig.

Oase

Oase bruker flere kreative innspill ved hjelp av videoer og referanser fra tidligere kunder på nettstedet sitt. Dette gjør at man enkelt kan høre fra andre folk har sagt om selskapet, samt få en formening om hvordan brukeropplevelse selskapet tilbyr. Ikke minst gir det en spennende mulighet for kundene til å se på hva selskapet tidligere har produsert for andre folk.

Oppsummering

Det er mange faktorer som spiller inn når du skal lage en nettside fra bunnen av, men det er ofte vanskelig å vite hvor man bør begynne. For å gjøre dette litt enklere, har vi gått gjennom noen av de punktene vi anser som viktigst og illustrert noen eksempler på gode nettsider. Det er viktig at dine nettsider leverer informasjonen som er nødvendig, men du bør også huske på at det er leseren som står i sentrum.

Det er viktig at siden har innhold som kjennetegner bedriften, er godt egnet for rangering på Google, og tilbyr det dine kunder ser etter. Her vil riktig valg av funksjoner og nyheter kanskje være det mest essensielle. Vi anbefaler derfor at du planlegger kundeopplevelsen og brukervennligheten nøye, og tester ut funksjonene før du lanserer nettsiden for offentligheten.

3 av 3
flag Mest populær
Wix
Webnode
Squarespace
Prøv Wix Prøv Webnode Prøv Squarespace
Pris fra Gratis Gratis $16
Nettbutikkløsning Ja Ja Ja
Brukervennlighet
star icon star icon star icon star icon star icon

4.9/5

star icon star icon star icon star icon star icon

4.7/5

star icon star icon star icon star icon star icon

4.5/5

Designmuligheter
star icon star icon star icon star icon star icon

4.6/5

star icon star icon star icon star icon star icon

4.4/5

star icon star icon star icon star icon

3.6/5

Kundeservice
  • Live chat
  • Telefon
  • E-post
  • 24/7
  • E-post
  • Telefon
  • Live chat
  • E-post
  • 24/7
Totalscore
star icon star icon star icon star icon star icon

4.8/5

star icon star icon star icon star icon star icon

4.6/5

star icon star icon star icon star icon star icon

4.2/5

Les vår Wix
anmeldelse
Les vår Webnode
anmeldelse
Les vår Squarespace
anmeldelse

Om Lasse

Lasse har lang erfaring som forretningsutvikler. Etter å ha vært helt sentral i utviklingen og oppstarten av en rekke forretninger/nettportaler, har han plukket opp en haug med tips. Nå er målet til Lasse å dele all den kunnskapen han har plukket opp på veien.