Google Analytics: Hva er det, og hvorfor burde man bruke det?

Internett er den største og viktigste kanalen for informasjon og markedsføring i dag. Hvis man har en virksomhet, er synlighet og trafikk på nett viktig. En av de beste måtene å følge med på trafikken, og oversikt over den, er med Google Analytics. I denne artikkelen skal vi gå gjennom det du trenger å vite, og tips for hvordan du enkelt kan komme i gang.

Hva er Google Analytics?

Det finnes en rekke søkemotorer på nett i dag, men den desidert største er Google. For å få mest mulig ut av Google, har de utviklet flere egne verktøy. Analytics er en av disse.

Google Analytics er et analyseverktøy som gir deg informasjon om hva besøkende gjør på en nettside, og hvor mange besøkende man har. Her får man data og innsikt som kan brukes til å forbedre eller videreutvikle egne tjenester, og som kan bidra til å fortelle deg om hvordan du potensielt kan forbedre din markedsføring.

Dersom du eller din bedrift har en nettside, er det helt klart at du bør bruke Google Analytics til en viss grad. Verktøyet kan benyttes kostnadsfritt, men ulempen er at det kan oppleves som overveldende om man ikke har kjennskap til et fra tidligere.

Hvis ikke bedriften din har en nettside, kan du finne ut hvor mye det koster å lage en nettside her.

Hvordan bruker man Google Analytics?

Hvordan man faktisk bruker Google Analytics vil variere ut ifra hvilke behov man har. Vi anbefaler at du setter seg godt inn i det før du begynner å gjære endringer etter informasjonen som verktøyet gir deg. Det kan være en stor fordel å ta et kurs, og dette kan du lese mer om senere i artikkelen. Her får du en kjapp innføring i hvordan du kommer i gang.

For å komme i gang med Google Analytics, er det flere ting du må gjøre:

  1. Opprett en Google Analytics-konto
  2. Legg til nettadressen og hvilket områder du ønsker å spore
  3. Legg til en visning for ønsket side
  4. Legg til en sporingskode rett etter hovedtittelen for din nettside
  5. Gå til Google Analytics-portalen og sjekk at koden fungerer

Disse trinnene kan kanskje virke noe fremmed, men heldigvis finnes det mer enn nok av ressurser for å hjelpe deg med å komme i gang. Det er mye terminologi som ikke brukes så mange andre plasser og det er ufattelige mange forskjellige muligheter for individuell tilpasning.

Hva kan man bruke Google Analytics til?

Google Analytics har en rekke bruksområder som i hovedsak er basert på den informasjonen man får gjennom dette verktøyet. Hvordan du bør bruke det er helt opp til deg og du kan finne områder som passer spesielt bra for deg. Derfor lønner det seg å være bevisst på de muligheten man har. God innsikt i besøkendes bruk av nettsiden din kan gi deg viktig informasjon om hvordan du burde markedsføre.

Hva man normalt vil bruke det til vil for det meste være basert på de funksjonene som verktøyet har. Her har du en oversikt over en del av de:

  • Overvåkningsverktøy og visualisering av data.
  • Filtrering av data.
  • Samling av data fra applikasjoner og programmer.
  • Forutseende analyse og oppdaging av avvik.
  • Segmentering av analyser.
  • Kommunikasjon og deling av informasjon.
  • Integrering med en rekke av Google sine andre produkter for analyse og markedsføring som Google Data Studio, Google AdSense, Google Search Ads 360 og mange flere.

Gjennom disse funksjonen kan du samle inn nødvendig data som du eller din bedrift kan bruke til en rekke formål. Eksempler på dette kan være for markedsføring, hvor du kan se hvilke sider som tiltrekker mest trafikk og får potensielle kunder til å bruke mest tid på en gitt side. Dette kan du da bruke for å se om det er noe du eventuelt kan bruke på andre sider som ikke generer like mye trafikk.

Et kurs kan være beste måten å komme i gang på

Uansett om du er litt kjent med hvordan dette fungerer eller om du er helt ny så finnes det heldigvis måter du kan enkelt lære det du trenger og komme i gang. Her har vi sett på 5 kurs du burde vurdere og disse vil kunne dekke det meste for de som ikke har lang erfaring:

1. Google sitt eget Analytics Academy

Det er helt klart av Googles egen interesse at man har tilstrekkelig kunnskap til å bruke deres tjenester. Derfor kan du gjennom Analytics Academy dra nytte av forskjellige kurs basert på nivå og bruksområdet. 

Dette er definitivt et godt alternativ dersom dette er nytt for deg eller om du ønsker å utvide dine kunnskaper. Kursene er helt gratis og du kan regne med å bruke fire til seks timer på nybegynnerkurset. Ulempen er at du ikke får noen individuell oppfølgning

2. Bli sertifisert innen Google Analytics gjennom Udemy

Hos Udemy får du et internasjonalt kurs som gir deg en sertifisering innen Google Analytics. Dette kurset er egnet for både deg som er helt ny, og deg som har litt erfaring fra før men ønsker oppfriskning og videreutvikling. 

Utenom Analytics Academy er dette kurset desidert det billigste av de vi har sett på, og koster bare 84,99$. Det er også mulig å få gode rabatter, og du kan regne med å bruke 1-2 dager på dette kurset.

Hvilke parametere bruker man for disse analysene?

Google Analytics kan gi deg mye forskjellig informasjon, og denne baserer seg på en rekke parametere. Siden parametrene i hovedsak skrives på engelsk, vil vi gå gjennom disse med engelske navn. Det kan være en fordel å lære seg disse. En av de viktigste ordene du vil komme over er metrics, en betegnelsen for de kvantitative parametrene. Du kan søke gjennom opptil 200 av disse. Her vil vi ta utgangspunkt i de viktigste og mest populære:

  • Users: (På norsk brukere) er betegnelsen for nye eller unike besøkende til nettsiden.
  • Sessions: Økter betegnes som en gruppe med besøkendes handlinger innenfor 30 minutter med aktivitet.
  • Percentage of new sessions: Hvilken prosentandel av besøk på nettsiden som er nye brukere.
  • Pages per session: Hvor mange sidevisninger man har iløpet av en økt.
  • Bounce rate: Hvor stor andel av brukere som kun så på én side.
  • Page views: Antall sidevisninger totalt.

I tillegg til metrics så har man også en annen form for parametere som kalles dimensions. Dimensions, eller dimensjoner, er kvalitative parametere som brukes for å beskrive andre former for data. Her har du noen av de mest brukte:

  • Hvilken nettleser som brukes
  • Språk
  • By og land
  • Enhetens modell
  • Aldersgruppen til bruker

Når man har opprettet en nettside, er dette viktig informasjon som kan være veiledende for hvordan man burde gå frem videre.

Lønner det seg å gjøre dette selv?

Det er ikke uvanlig at analyseverktøyet oppleves som overveldende og omfattende. Informasjonen kan være vanskelig å sette seg inn i, og mange ender opp med å bruke informasjonen mot sin hensikt. Selv om man ikke nødvendigvis bruker informasjonen direkte, kan det være lurt å sette seg inn i hvordan besøkende på nettsiden oppfører seg. På denne måten kan man legge til rette for en bedre brukeropplevelse.

Andre deler av arbeidet som analyseverktøyet kan legge til rette for, velger flere å sette bort til en ekstern partner. Det finnes en rekke aktører som kan gjøre jobben for deg, og riktige endringer kan generere store verdier. Samtidig burde du selv ha god nok kunnskap og forståelse om hvordan verktøyet bruker til at du kan sette konkrete krav eller komme med ønsker til partneren din.

Å prøve seg fram koster ingenting

Det finnes mye man kan bruke penger på når det kommer til kurs, løsninger og ekstern hjelp, men du trenger ikke nødvendigvis bruke ressurser på noe av dette. En god start er å gjennomføre Google sine kurs, og sette seg inn i hvordan de kan bidra til at nettsiden eller nettbutikken du starter blir best mulig.

Så enten du ønsker flere treff til din nettside, flere salg i din nettbutikk eller generelt ønske å lære mer om hvordan datatrafikk og søkemotorer fungerer så kan du lære utrolig mye gjennom Google Analytics.

Om Mats

Mats er utdannet interaksjonsdesigner og har erfaring som gründer, noe som vil si at han ikke bare er kresen når det kommer til design og brukervennlighet, men også effektivitet. Målet til Mats er derfor å klare å finne de løsningene som har gode muligheter for sømløse brukeropplevelser uten at de blir kronglete å jobbe med.