Google Analytics: Hva er det, og hvorfor burde man bruke det?

I dag er internett den største og viktigste kanalen for informasjon og markedsføring. Hvor trafikken går blir derfor viktig for de som har sin virksomhet på internett. En av de beste måtene å følge med på og få oversikt over denne trafikken er med Google Analytics. I denne artikkelen skal vi gå gjennom det du trenger å vite og tips for hvordan du enkelt kan komme i gang.

Hva er Google Analytics?

Det finnes en rekke med søkemotorer på nett i dag, men den desidert største er Google. For å kunne dra nytte av Google til sitt fulleste har Google utviklet egne verktøy og Google Analytics er en av disse. 

Google Analytics er et analyseverktøy som kan fortelle om ting som hva brukere gjør på en gitt nettside og hvor mange besøkende man har. Her får man data og innsikt som kan brukes til å forbedre eller videreutvikle egne tjenester og kan bidra med å fortelle deg om hvordan du potensielt kan forbedre din markedsføring.

Dersom du eller din bedrift har en nettside er det helt klart at du bør bruke Google Analytics til en viss grad nesten uansett hva. Og best av alt så er dette utrolig gode verktøyet helt gratis. Baksiden er at det kan være noe overveldende dersom man ikke har noen kjennskap til dette fra før av. Heldigvis har du mange hjelpemidler som kan hjelpe deg.

Hvis ikke bedriften din har en nettside, kan du finne ut hvor mye det koster å lage en nettside her.

Hvordan bruker man Google Analytics?

Hvordan man faktisk bruker dette analyseverktøyet vil i hovedsak variere etter hvilke behov man har. Vi anbefaler at man setter seg godt inn i det før man begynner å handle på informasjonen man har fått. Derfor er det en fordel at du tar et kurs som vi går nærmere inn på nedover, men her skal vi fort gå gjennom hvordan man kommer i gang.

Først må du følge 5 steg for å få tilgang til den informasjonen du skulle ønske og de går som følger:

  1. Opprett en Google Analytics-konto
  2. Legg til nettadressen og hvilket områder du ønsker å spore
  3. Legg til en visning for ønsket side
  4. Legg til en sporingskode rett etter hovedtittelen for din nettside
  5. Gå til Google Analytics-portalen og sjekk at koden fungerer

Disse trinnene kan kanskje virke noe fremmed, men heldigvis finnes det mer enn nok av ressurser for å hjelpe deg med å komme i gang. For det er mye terminologi som ikke brukes så mange andre plasser og det er ufattelige mange forskjellige muligheter for individuell tilpasning.

Hva kan man bruke Google Analytics til?

Google Analytics har en rekke bruksområder som i hovedsak er basert på den informasjonen man får gjennom dette verktøyet. Hvordan du bør bruke det er helt opp til deg og du kan finne områder som passer spesielt bra for deg. Derfor lønner det seg å være bevisst på de muligheten man har.

Hva man normalt vil bruke det til vil for det meste være basert på de funksjonene som verktøyet har. Her har du en oversikt over en del av de:

  • Overvåkningsverktøy og visualisering av data.
  • Filtrering av data.
  • Samling av data fra applikasjoner og programmer.
  • Forutseende analyse og oppdaging av avvik.
  • Segmentering av analyser.
  • Kommunikasjon og deling av informasjon.
  • Integrering med en rekke av Google sine andre produkter for analyse og markedsføring som Google Data Studio, Google AdSense, Google Search Ads 360 og mange flere.

Gjennom disse funksjonen kan du samle inn nødvendig data som du eller din bedrift kan bruke til en rekke formål. Eksempler på dette kan være for markedsføring, hvor du kan se hvilke sider som tiltrekker mest trafikk og får potensielle kunder til å bruke mest tid på en gitt side. Dette kan du da bruke for å se om det er noe du eventuelt kan bruke på andre sider som ikke generer like mye trafikk.

Et kurs kan være beste måten å komme i gang på

Uansett om du er litt kjent med hvordan dette fungerer eller om du er helt ny så finnes det heldigvis måter du kan enkelt lære det du trenger og komme i gang. Her har vi sett på 5 kurs du burde vurdere og disse vil kunne dekke det meste for de som ikke har lang erfaring:

1. Google sitt eget Analytics Academy

Det er helt klart av Googles egen interesse at man har tilstrekkelig kunnskap til å bruke deres tjenester. Derfor kan du gjennom Analytics Academy dra nytte av forskjellige kurs basert på nivå og bruksområdet. 

Dette er definitivt et godt alternativ dersom dette er nytt for deg eller om du ønsker å utvide dine kunnskaper. Kursene er helt gratis og du kan regne med å bruke fire til seks timer på nybegynnerkurset. Ulempen er at du ikke får noen individuell oppfølgning

2. Bli sertifisert innen Google Analytics gjennom Udemy

Hos Udemy får du et internasjonalt kurs som gir deg en sertifisering innen Google Analytics. Dette kurset er egnet for både deg som er helt ny og deg som eventuelt har litt erfaring fra før, men ønsker oppfriskning og videreutvikling. 

Utenom Analytics Academy så er dette kurset desidert det billigste av de vi har sett på og koster bare 84,99$, hvor det er også mulig å få rabatt på opptil 84 %. Man bør regne med å bruke en til to dager på dette kurset.

Hvilke parametere bruker man for disse analysene?

Google Analytics kan gi deg masse forskjellig informasjon og dette er basert på forskjellige parametere. Siden disse parametrene i hovedsak skrives på engelsk vil vi gå gjennom disse her med engelske navn og det kan være en fordel å lære seg disse. En av de viktigste ordene du vil komme over ofte er metrics, hvor metrics er betegnelsen for de kvantitative parametrene. Du kan søke gjennom opptil 200 av disse så vi vil holde oss til noen av de aller viktigste og mest populære:

  • Users: På norsk brukere er betegnelsen for nye eller unike besøkende til nettsiden.
  • Sessions: Økter betegnes som en gruppe med besøkendes handlinger innenfor 30 minutter med aktivitet.
  • Percentage of new sessions: Hvilken prosentandel av besøk på nettsiden som er nye brukere.
  • Pages per session: Hvor mange sidevisninger man har iløpet av en økt.
  • Bounce rate: Hvor stor andel av brukere som kun så på én side.
  • Page views: Antall sidevisninger totalt.

I tillegg til metrics så har man også en annen form for parametere som kalles dimensions. Dimensions eller dimensjoner er kvalitative parametere som brukes for å beskrive andre former for data. Her har du noen de mest brukte:

  • Hvilken nettleser som brukes
  • Språk
  • By og land
  • Enhetens modell
  • Aldersgruppen til bruker

Lønner det seg å gjøre dette selv?

Dette kan naturligvis bli overveldende for mange da det er potensielt veldig mye å sette seg inn i. Og det er en fordel at man er bevisst på at det finnes noen fallgruver innenfor dette. Og da kan man spørre seg om dette er virkelig noe man burde holde på med selv? Hvor i de fleste tilfeller hvor man kan dra nytte av noe som helst av dette burde bruke Google Analytics til en viss grad.

Hoveddelen av dette arbeidet kan man også gjerne sette bort til eksterne parter. Det finnes utrolig mange aktører som kan gjøre jobben for deg og generer mye verdi. Men du bør selv ha god nok forståelse for hvordan dette fungerer for å kunne utnytte disse dataene på best mulig måte og kunne sette krav til hva du ønsker.

Å prøve seg fram koster ingenting

Det finnes mye man kan bruke penger på i forhold til kurs, løsninger og ekstern hjelp, men du trenger ikke nødvendigvis bruke penger på noe av dette. Siden den grunnleggende løsningen og Google sine egne kurs er helt gratis så er dette et særdeles godt utgangspunkt for å prøve deg fram uten noen form for forpliktelser eller ekstra kostnader.

Så enten du ønsker flere treff til din nettside, flere salg i din nettbutikk eller generelt ønske å lære mer om hvordan datatrafikk og søkemotorer fungerer så kan du lære utrolig mye gjennom Google Analytics.

Om Mats

Mats er utdannet interaksjonsdesigner og har erfaring som gründer, noe som vil si at han ikke bare er kresen når det kommer til design og brukervennlighet, men også effektivitet. Målet til Mats er derfor å klare å finne de løsningene som har gode muligheter for sømløse brukeropplevelser uten at de blir kronglete å jobbe med.