Hva er et subdomene? En introduksjon for nybegynnere

Det er ingen hemmelighet at det kan være mange nye begreper som dukker opp når du skal lage din første nettside. Her er det gjerne snakk om SSL-sertifikater, subdomener, Error 404, IP-adresser og cookies. Nå er det ikke slik at man må vite hva alt er med en gang, men et spørsmål som er greit å få svar på er; Hva er et subdomene? 

De fleste vil kunne forklare hva et domene er, men når vi begynner å snakke om de ulike delene som utgjør et domene, kan det være litt mer forvirrende. Derfor skal vi gjøre vårt beste for å forklare hva et subdomene er, samt hva du bør vite om denne typen domener. 

Hva er et subdomene?

Selv om denne guiden egentlig omhandler subdomener, er det viktig å ha en klar definisjon av hva et domene er først. Da snakker vi om et domenenavn i henhold til nettsider. I dette tilfellet vil et domene være den offisielle adressen til nettsiden din på internett. Dette er den adressen besøkende vil bruke dersom de ønsker å komme inn på nettsiden din, litt som en fysisk adresse for noen som ønsker å finne frem i byen. 

I de fleste tilfeller vil et domenenavn være navnet på virksomheten eller noe annet relevant for selskapet, etterfulgt av en TLD (top-level domain) avslutning som .com, .org, .no osv. Noen gode eksempler som de fleste i Norge vil kjenne til kan være;

  • vg.no
  • wikipedia.org
  • facebook.com
  • google.com 

Ønsker du å lære mer om hvordan ulike domener fungerer, samt hvordan du velger et godt domene – har vi utarbeidet en egen veiledning på nettopp dette emnet som du finner her. 

Det forklarer hva et domene er, men hva med et subdomene? 

Kort forklart er et subdomene en prefiks som lar deg dele inn domenet ditt i ulike seksjoner. Dette er spesielt aktuelt for større nettsider som gjerne har behov for et mer omfattende hierarki for innholdet sitt. Da snakker vi gjerne om store nettbutikker, bedriftssider og statlige nettsider. Dette betyr at et subdomene kommer FØR selve domenet ditt, vi skal nå se på et par eksempler på hvordan dette fungerer.

Et typisk sted du vil finne et subdomene, er på en nettside som har en underliggende nettbutikk eller blogg, her har vi hentet frem Lego sin hjemmeside som et eksempel på nettopp dette.

Du kan riktignok besøke nettsiden deres på lego.com, men da havner du bare på forsiden deres. Ønsker du derimot å gå direkte til nettbutikken , kan du bruke et subdomene. Da vil du besøke shop.lego.com istedet for hjemmesiden deres. Vi går fortsatt til domenet lego.com, men vi går til seksjonen som inneholder nettbutikken. Tilsvarende kan du finne blog.lego.com, investors.lego.com og lignende ‘avdelinger’ av nettsiden deres. Dette kan være lurt å tenke på hvis du skal starte din egen nettbutikk, eller lage en ny nettside.

Hvordan fungerer subdomener?

En typisk årsak til at man velger å bruke subdomener, er at man ønsker å opprette skillevegger mellom ulikt innhold på nettsiden man lager. Hvert subdomene utgjør en egen retning på nettsiden din, noe som betyr at du kan bruke en tilsvarende URL på ulike måter. Et godt eksempel på dette kan være at man har et produkt man selger, men samtidig ønsker å skrive innhold som tilpasses dette. Nok en gang trekker vi frem lego som et eksempel, for hvem liker ikke lego?

En kjent merkevare som produseres av Lego selskapet er Duplo. Dette er større klosser som er tilpasset små barn. Imidlertid kan det hende at Lego ønsker å ha en nettside dedikert til Duplo på hjemmesiden sin, typisk lego.com/duplo. Denne adressen vil ta en besøkende til en side som omtaler produktet duplo i sin helhet. Ønsker Man derimot å henvise til nettbutikken som selger duplo, kan man bruke et subdomene. Eksempelvis ville dette være shop.lego.com/duplo. Takket være subdomenet vil ikke dette ta deg med til produktsiden, men heller til den delen av nettbutikken som selger nettopp duplo.

Tilsvarende kan man bruke et subdomene til å dele inn nettsiden i ulike underkategorier. Noen andre bruksområder som gjerne omfatter et subdomene er:

  • En nettbutikk (slik vi så i Lego eksemplet)
  • En innloggingsportal 
  • Ulike språk (eksempelvis no./se./en.)
  • En blogg
  • Ulike applikasjoner og verktøy
  • Et produkt eller tjeneste
  • En underside som foreløpig ikke er publisert (offentlig)

 Ulike eksempler på bruk av subdomene

For å bedre illustrere poenget med hvordan man kan bruke et subdomene, har vi funnet frem noen eksempler på de fleste vil kjenne igjen. Her har vi tatt utgangspunkt i Google.com, en nettside de aller fleste som leser dette vil ha god kjennskap til. Det mange derimot ikke vet, er at det er nettopp Google.com som er domenet for nesten alle tjenestene til selskapet. De har bare brukt ulike subdomener for å dele inn virksomheten sin. 

Som et resultat av dette finner vi følgende sider under Google.com fanen til selskapet.

  • Maps.google.com – adressen til karttjenesten deres
  • play.google.com – subdomane for Google Play butikken for PC og Android tjenester
  • translate.google.com – direkte URL til oversettelsestjenesten deres
  • images.google.com – Domenet til Google sin bildebank 
  • drive.google.com – direkte til skylagringstjenesten Google tilbyr sine kunder

Slik fortsetter listen en god stund, men vi tror poenget har kommet godt frem allerede. Poenget er nemlig at et subdomene lar deg bruke den samme adressen til en rekke ulike underliggende sider. På denne måten kan du enkelt skape et hierarki av adresser som lar besøkende finne raskt frem til det de ønsker. Du kunne riktignok gått til Google.com og deretter bladd deg gjennom de ulike tjenestene, men dette er unødvendig komplisert når du bare kan bruke et subdomene. 

Hvordan lage et subdomene

Sist, men ikke minst skal vi se nærmere på hvordan du kan lage et subdomene. Dette er faktisk ganske enkelt i de fleste hosting løsninger, men fremgangsmåten kan være noe variabel. Du bør derfor sjekke de spesifikke punktene for den tjenesten du benytter deg av. 

  1. Det første du må gjøre er å logge deg inn på den webhosting-tjenesten du benytter deg av. 
  2. Deretter må du finne det aktuelle domenet du ønsker å lage et subdomene for. 
  3. Ta deg videre til cPanel eller annet kontrollpanel som leverandøren benytter seg av. 
  4. Her vil du gjerne finne en egen fane for domener. 
  5. Under denne fanen vil du gjerne finne subdomene som en mulighet. I de fleste tilfeller kan du enkelt skrive inn det subdomene du ønsker at skal tilføres, for deretter å opprette det. 
  6. Når du er ferdig trykker du bare done, save, create eller annen bekreftelse. 

Som vi var inne på kan de ulike trinnene variere noe, men fremgangsmåten vil være lik hos de aller fleste store selskapene. 

Oppsummering

Det er mange begreper man bør lære seg når man skal lage en god nettside, men et subdomene er kanskje en av de viktigere. Dette skyldes at bruken av slike domener fort kan gjøre nettsiden din langt enklere å bruke. Vi har derfor sett nærmere på hva dette er, samt hva du bør vite om hvordan disse fungerer. Helt til slutt har vi hentet frem noen gode eksempler på bruk av slike subdomener, samt hvordan du kan opprette ditt eget subdomene for bruk på nettsiden din. Når det er sagt, så anbefaler vi at man planlegger bruken av subdomener godt slik at ikke hierarkiet blir unødvendig komplisert. 

Om Mats

Mats er utdannet interaksjonsdesigner og har erfaring som gründer, noe som vil si at han ikke bare er kresen når det kommer til design og brukervennlighet, men også effektivitet. Målet til Mats er derfor å klare å finne de løsningene som har gode muligheter for sømløse brukeropplevelser uten at de blir kronglete å jobbe med.