Kjøpe nettside: Dette er den beste måten å kjøpe en nettside på

Det finnes en rekke artikler om hvordan man kan kjøpe en eksisterende nettside, men hvordan går du frem i prosessen? Du kan sende en forespørsel til ulike byråer for å etterspørre et pristilbud, men her får du sjeldent det beste resultatet. Hemmeligheten til et godt tilbud er å la byråene konkurrere om deg, ikke motsatt. I denne artikkelen kan du lese mer om hvordan du kan kjøpe en nettside med de beste vilkårene.. 

På denne siden har vi samlet alt du trenger å vite om å hente inn tilbud, hvilke fordeler dette byr på, og det viktigste knytte til lanseringen av en ny nettside. Vi har også en del informasjon om hvordan du kan planlegge jobben slik at du kan presse prisen så lavt som mulig.

Slik henter du inn et tilbud på nettside

For at du skal hente inn et mest mulig realistisk tilbud, er det viktig å ha alle fakta på bordet. Du bør derfor legge en plan for hvilken informasjon du ønsker fra byråene før du ber om et tilbud. På denne måten kan du best mulig kalkulere en pris, og få det beste tilbudet på markedet. Vår klare anbefaling er å benytte en priskalkulator som innhenter tilbud fra flere byråer samtidig. 

Ved å sende forespørselen din til flest mulig byråer kan du oppnå gunstigere vilkår. Dette skyldes at hvert byrå mottar den samme forespørselen, og informasjon om at den har gått ut til flere byråer samtidig. De vil som regel gjøre sitt tilbud så attraktivt som mulig, slik at du velger dem fremfor konkurrenten deres. For deg vil dette i mange tilfeller resultere i en lavere pris. Deretter kan du sammenligne tilbudene du har mottatt og velge det som passer ditt prosjekt best.

Så hva bør du tenke på før du skal kjøpe nettside? Det har vi samlet nedenfor. 

Dette bør du tenke på før du skal kjøpe nettside

Om man aldri har laget en nettside før, så kan det være vanskelig å ha kontroll på alle variabler. Derfor har vi laget en liste med noen veiledende punkter som kan gjøre det enklere å kartlegge behovene dine. Du bør tenke over disse før du aksepterer et tilbud, slik at du kan få et mest mulig realistisk prisbilde. 

Vårt beste tips er å gå gjennom alle spørsmålene før du går videre med prosjektet ditt. På denne måten kan du gi et best mulig bilde av prosjektet til byråene, og dermed motta de beste tilbudene. Deretter er det opptil deg å sammenligne de ulike tilbudene, og velge det som passer best til det behovet du har. 

Hva er målet med å kjøpe nettside?

Det første du bør tenke på er hva hensikten med nettsiden din er. Her snakker vi ikke om design, men heller om funksjonalitet og hva du ønsker at siden skal gi til de som besøker den. Du bør også tenke på hva nettsiden skal tilføre bedriften. Skal den tilføre nye kunder, bygge trafikk til andre kilder eller bare fungere som en representasjon for bedriften?

Ved å kartlegge målet til nettsiden, kan dere også enklere oppdage om det kreves ulike funksjonaliteter for å oppnå dette. Spesielt punkter som vil kreve koding eller design utover det som er standard vil påvirke den totale kostnaden til nettsiden din. Her anbefaler vi at du er så detaljert som mulig, så de som skal gi en pris forstår hva du egentlig mener. Et godt tips kan være å inkludere skisser eller forklaringer dersom dere anser dette som nødvendig. 

Hva er budsjettet?

Uansett hvor kjedelig det kan være å innrømme, styrer budsjettet hvilke muligheter man har. Derfor er det viktig å ha en klar forståelse for hvor stort budsjett man har tilgjengelig på prosjektet sitt. Dette er også essensiell informasjon et byrå gjerne vil spørre om. Ikke for å gi et tilbud så høyt innenfor budsjettet som mulig, men heller for å vite hvilke muligheter som byr seg. 

Det finnes en rekke nettsidebyggere som lar deg teste ulike maler, og på denne måten kan du se hvilke stiler og funksjoner du liker. Videre vil flere av nettsidebyggerne tilby gratis løsninger slik at du kan teste designet før du bestemmer deg for hvordan utforming du vil ha.

Du bør derfor være så realistisk som mulig når du anslår hvilket budsjett du har å by på. Dette kan gi et byrå bedre forståelse for hvilken strategi de må legge til grunn, samt hvilke muligheter de har til eksempelvis å hyre inn ekstern bistand ved behov. Spesielt på mer krevende prosjekter som krever UX, UI og koding av funksjonalitet kan dette være nødvendig. 

Hvordan skal nettsiden markedsføres?

Ettersom denne artikkelen handler om å kjøpe nettside og deretter publisere en helt ny nettside, vil det være nødvendig å skape trafikken. Man bør derfor legge en klar strategi for hvordan dette skal gjøres. Her finnes det flere muligheter for hvordan du kan planlegge markedsføringen, men en kombinasjon av SEO og SEM vil være det mest effektive. 

For å markedsføre nye nettsider handler det om å skape så mye pålitelig trafikk som mulig. Man bør derfor kartlegge hvilke kanaler som er relevant for nettsiden, samt hvordan disse kan utvides til maksimal effekt. Vi skal derfor ta en rask titt på hvordan du kan lage en enkel markedsføringsstrategi for den nye nettsiden din på 1-2-3.

  1. Det første du bør gjøre er å lage en god innholdsplan som er relevant for det selskapet ønsker å oppnå. Her kan det være lurt å inkludere innhold som organisk kan promotere de tjenester eller produkter selskapet selger. 
  2. Når du vet hvordan innhold dere ønsker, må selskapet kartlegge hvilke nøkkelord som kan sørge for at innholdet havner på riktig plass i søkemotoren. Her kan det være lurt å hyre inn et SEO byrå, eller ta et crash course i SEO slik at du vet hva som er nødvendig. 
  3. Når søkeord og innhold står klart, er det på tide å iverksette strategien din. Publiser innhold regelmessig, spre det utover de utvalgte kanalene og suppler med strategiske annonser dersom budsjettet tillater dette. 

Hvilke publiseringsverktøy (CMS) bør man bruke?

Om du aldri har laget en nettside før, så kan dette være et vanskelig spørsmål å svare på. da er det viktig å vite hvilke muligheter man har. Hvilket CMS du velger vil ha stor betydning for hvilken pris du ender på. Det kan derfor være lurt å ha en formening om hva man ønsker seg før man går til bestilling. 

På dette området vil vi klart anbefale at man går for WordPress CMS. Dette er det mest populære systemet, og det er uten tvil her du finner det største utvalget funksjonalitet. Eksempelvis kan man bruke utvidelser til å tilføre funksjonalitet uten at man må lage noe fra bunnen av. På denne måten sparer man noen kroner og sikre bedre rom i budsjettet. 

Ha en plan for innhold

Vi har allerede vært inne på behovet for godt innhold på nettsiden din, men når alt du allerede har liggende er publisert – hvem skal da fortsette skrivingen? Dette er lurt å ha en klar tanke om før man setter i gang. Det vil riktignok ikke påvirke prisen for å kjøpe nettside, men det vil fort ha stor betydning for de videre driftskostnadene av nettsiden din. 

En feil mange nye selskaper begår er at daglig leder selv skal skrive alt innholdet. Det kan riktignok være slik at ledelsen selv har den beste kjennskapen til selskapet, men det betyr ikke at de er gode skribenter. Det kan derfor være lurt å hente inn en ekstern skribent som skal være stemmen til selskapet utad. 

Du kan eksempelvis bruke frilansere eller et tekstbyrå, men uansett bør det være tiltenkt som et langsiktig forhold. På denne måten ivaretar man profilen til selskapet, samt sikrer jevn flyt av innhold slik nettsiden og sosiale kanaler har behov for. 

Huskeliste for å kjøpe nettside

Har du husket på alt du trenger vite før du skal kjøpe nettside? Her har vi samlet en praktisk huskeliste som kan gjøre det enklere å få med all informasjon i søknaden din:

  • Hvor mange sider skal nettsiden din ha?
  • Hvem skal lage innholdet?
  • Er det noen bestemte funksjonaliteter som trengs? 
  • Har dere en eksisterende side med innhold som skal videreføres?
  • Hvordan skal kundereisen se ut?
  • Oversikt over domener, servere og annet teknisk?
  • Bilder, video og innhold som skal brukes

Dersom dere kan huke av på alle disse punktene kan dere trygt sende inn søknaden deres. Mangler dere en eller flere, så anbefaler vi at dere avklarer dette før dere innhenter tilbud. 

Oppsummering

Skal du kjøpe nettside kan det fremstå som en enorm oppgave. Vi har derfor samlet alt du trenger vite om dette, samt noen gode tips til hvordan du kan oppnå de beste tilbudene. Du vil også finne en praktisk huskeliste og vår priskalkulator som gjør det mulig å innhente tilbud fra flere byråer samtidig. På denne måten kan du la dem konkurrere om prosjektet ditt, fremfor at du skal forsøke innhente individuelle tilbud fra hvert enkelt byrå. Dette kan sikre at du mottar bedre vilkår og ikke minst gunstigere pris.

seo

Priskalkulator

Her kan du teste vår priskalkulator som hjelper deg estimere prisen på ditt prosjekt. Her kan du også innhente tilbud fra forskjellige webdesign byråer.

Kom i gang
Lukk kalkulatoren
Steg 1 av 4

Designet på nettsiden

Enkelt Avansert
1
1 5 10 15 20 25+
1
Neste Hopp over

Funksjonalitet

Tilbake
Neste Hopp over

Nettbutikk

1 5 10 15 20 25+
1
Tilbake
Vet ikke
Neste Hopp over

Hvordan skal siden lages

Lage selv med nettsidebygger
Hjelp fra byrå
Vet ikke
Tilbake

Finn beste nettsidebygger for ditt prosjekt

Kan ingen programmering God på programmering
1
Minimalt (mal-basert) Maksimalt (dra-og-slipp)
1
Tilbake

Få nøyaktig pristilbud på din nettside. Gratis og uforpliktende.

Navn(Påkrevd)
Choices(Påkrevd)
Hidden
Tilbake

Prisestimat:

Få nøyaktig pristilbud på din nettside. Gratis og uforpliktende.

Choises(Påkrevd)
Tilbake
0%

Vi analyserer dine svar

Om Lasse

Lasse har lang erfaring som forretningsutvikler. Etter å ha vært helt sentral i utviklingen og oppstarten av en rekke forretninger/nettportaler, har han plukket opp en haug med tips. Nå er målet til Lasse å dele all den kunnskapen han har plukket opp på veien.