Kjøpe nettside: Dette er den beste måten å kjøpe en nettside på

Det finnes en rekke artikler på hvordan man kan kjøpe en eksisterende nettside, men hvordan går du frem om du vil kjøpe nettside? Du kan riktignok sende en forespørsel til ulike byråer for å få et pristilbud, men da får du sjeldent det beste resultatet. Hemmeligheten til et godt tilbud er nemlig å la byråene konkurrere om deg, ikke motsatt. Derfor har vi laget denne omfattende guide til hvordan du kan kjøpe nettside med de beste vilkårene. 

På denne siden har vi samlet alt du trenger å vite om å hente inn et tilbud, hvilke fordeler dette byr på, samt det viktigste knytte til lanseringen av en ny nettside. Vi har også en del informasjon om hvordan du kan planlegge jobben best mulig, slik at du kan presse prisen så lavt som mulig. Klar for å kjøpe din første nettside? Da har du kommet til rett plass. 

Slik henter du inn et tilbud på nettside

For at du skal hente inn et mest mulig realistisk tilbud er det viktig å ha alle fakta på bordet. Du bør derfor legge en plan for hvilken informasjon du kan fore byråene før du ber om et tilbud. På denne måten kan du best mulig kalkulere en pris, og du får det beste tilbudet tilgjengelig. Vår klare anbefaling på dette området er å benytte en priskalkulator som innhenter tilbud fra flere byråer samtidig. 

Ved å sende forespørselen din til flest mulig byråer vil du ikke bare motta flere tilbud, men du kan også oppnå gunstigere vilkår. Dette skyldes at hvert byrå mottar den samme forespørselen, samt informasjon om at den har gått ut til flere byråer samtidig. De vil derfor måtte gjøre sitt tilbud så attraktivt som mulig, slik at du velger dem fremfor konkurrenten deres. For deg som kjøper vil dette bety at du kan oppnå en lavere pris. Deretter kan du sammenligne tilbudene du har mottatt og velge det som passer ditt prosjekt best.

Så hva bør du tenke på før du skal kjøpe nettside? Det har vi samlet nedenfor. 

Dette bør du tenke på før du skal kjøpe nettside

Om man aldri har laget en nettside før, så kan det være vanskelig å ha kontroll på alle variabler. Derfor har vi laget en liste med noen veiledende punkter som kan gjøre det enklere å kartlegge behovene dine. Du bør gjennomføre dette før du aksepterer et tilbud, slik at du kan få et mest mulig korrekt prisbilde. 

Vårt beste tips er å gå gjennom alle disse spørsmålene før du går videre med prosjektet ditt. På denne måten kan du gi et best mulig bilde av prosjektet til byråene og dermed motta de beste tilbudene. Deretter er det opptil deg å sammenligne de ulike tilbudene og velge det som passer best til det behovet du har. 

Hva er målet med å kjøpe nettside?

Det første du bør tenke på er hva hensikten med nettsiden din er. Her snakker vi ikke om design, men heller om funksjonalitet og hva du ønsker at siden skal gi til de som besøker den. Du bør også tenke på hva nettsiden skal tilføre bedriften. Skal den tilføre nye kunder, bygge trafikk til andre kilder eller bare fungere som en representasjon for bedriften?

Ved å kartlegge målet til nettsiden, kan dere også enklere oppdage om det kreves ulike funksjonaliteter for å oppnå dette. Spesielt punkter som vil kreve koding eller design utover det som er standard vil påvirke den totale kostnaden til nettsiden din. Her anbefaler vi at du er så detaljert som mulig, så de som skal gi en pris forstår hva du egentlig mener. Et godt tips kan være å inkludere skisser eller forklaringer dersom dere anser dette som nødvendig. 

Hva er budsjettet?

Uansett hvor kjedelig det kan være å innrømme, så styrer budsjettet hvilke muligheter man har. Derfor er det viktig å ha en klar forståelse for hvor stort budsjett man har tilgjengelig på prosjektet sitt. Dette er også essensiell informasjon et byrå gjerne vil spørre om. Ikke for å gi et tilbud så høyt innenfor budsjettet som mulig, men heller for å vite hvilke muligheter som byr seg. 

Du bør derfor være så realistisk som mulig når du anslår hvilket budsjett du har å by på. Dette kan gi et byrå bedre forståelse for hvilken strategi de må legge til grunn, samt hvilke muligheter de har til eksempelvis å hyre inn ekstern bistand ved behov. Spesielt på mer krevende prosjekter som krever UX, UI og koding av funksjonalitet kan dette være nødvendig. 

Hvordan skal nettsiden markedsføres?

Ettersom denne artikkelen handler om å kjøpe nettside og deretter publisere en helt ny nettside, vil det være nødvendig å skape trafikken. Man bør derfor legge en klar strategi for hvordan dette skal gjøres. Her finnes det flere muligheter for hvordan du kan planlegge markedsføringen, men en kombinasjon av SEO og SEM vil være det mest effektive. 

For å markedsføre nye nettsider handler det om å skape så mye pålitelig trafikk som mulig. Man bør derfor kartlegge hvilke kanaler som er relevant for nettsiden, samt hvordan disse kan utvides til maksimal effekt. Vi skal derfor ta en rask titt på hvordan du kan lage en enkel markedsføringsstrategi for den nye nettsiden din på 1-2-3.

  1. Det første du bør gjøre er å lage en god innholdsplan som er relevant for det selskapet ønsker å oppnå. Her kan det være lurt å inkludere innhold som organisk kan promotere de tjenester eller produkter selskapet selger. 
  2. Når du vet hvordan innhold dere ønsker, må selskapet kartlegge hvilke nøkkelord som kan sørge for at innholdet havner på riktig plass i søkemotoren. Her kan det være lurt å hyre inn et SEO byrå, eller ta et crash course i SEO slik at du vet hva som er nødvendig. 
  3. Når søkeord og innhold står klart, er det på tide å iverksette strategien din. Publiser innhold regelmessig, spre det utover de utvalgte kanalene og suppler med strategiske annonser dersom budsjettet tillater dette. 

Hvilke publiseringsverktøy (CMS) bør man bruke?

Om du aldri har laget en nettside før, så kan dette være et vanskelig spørsmål å svare på. da er det viktig å vite hvilke muligheter man har. Hvilket CMS du velger vil ha stor betydning for hvilken pris du ender på. Det kan derfor være lurt å ha en formening om hva man ønsker seg før man går til bestilling. 

På dette området vil vi klart anbefale at man går for WordPress CMS. Dette er det mest populære systemet, og det er uten tvil her du finner det største utvalget funksjonalitet. Eksempelvis kan man bruke utvidelser til å tilføre funksjonalitet uten at man må lage noe fra bunnen av. På denne måten man spare inn noen kroner og dermed sikre bedre rom i budsjettet. 

Ha en plan for innhold

Vi har allerede vært inne på behovet for godt innhold på nettsiden din, men når alt du allerede har liggende er publisert – hvem skal da fortsette skrivingen? Dette er lurt å ha en klar tanke om før man setter i gang. Det vil riktignok ikke påvirke prisen for å kjøpe nettside, men det vil fort ha stor betydning for de videre driftskostnadene av nettsiden din. 

En feil mange nye selskaper begår er at daglig leder selv skal skrive alt innholdet. Det kan riktignok være slik at ledelsen selv har den beste kjennskapen til selskapet, men det betyr ikke at de er gode skribenter. Det kan derfor være lurt å hente inn en ekstern skribent som skal være stemmen til selskapet utad. 

Du kan eksempelvis bruke frilansere eller et tekstbyrå, men uansett bør det være tiltenkt som et langsiktig forhold. På denne måten ivaretar man profilen til selskapet, samt sikrer jevn flyt av innhold slik nettsiden og sosiale kanaler har behov for. 

Huskeliste for å kjøpe nettside

Har du husket på alt du trenger vite før du skal kjøpe nettside? Her har vi samlet en praktisk huskeliste som kan gjøre det enklere å få med all informasjon i søknaden din:

Dersom dere kan huke av på alle disse punktene kan dere trygt sende inn søknaden deres. Mangler dere en eller flere, så anbefaler vi at dere avklarer dette før dere innhenter tilbud. 

Oppsummering

Skal du kjøpe nettside kan det fremstå som en enorm oppgave. Vi har derfor samlet alt du trenger vite om dette, samt noen gode tips til hvordan du kan oppnå de beste tilbudene. Du vil også finne en praktisk huskeliste og vår priskalkulator som gjør det mulig å innhente tilbud fra flere byråer samtidig. På denne måten kan du la dem konkurrere om prosjektet ditt, fremfor at du skal forsøke innhente individuelle tilbud fra hvert enkelt byrå. Dette kan sikre at du mottar bedre vilkår og ikke minst gunstigere pris.

seo

Priskalkulator

Her kan du teste vår priskalkulator som hjelper deg estimere prisen på ditt prosjekt. Her kan du også innhente tilbud fra forskjellige webdesign byråer.

Kom i gang
Lukk kalkulatoren
Steg 1 av 4

Designet på nettsiden

Enkelt Avansert
1
1 5 10 15 20 25+
1
Neste Hopp over

Funksjonalitet

Tilbake
Neste Hopp over

Nettbutikk

1 5 10 15 20 25+
1
Tilbake
Vet ikke
Neste Hopp over

Hvordan skal siden lages

Lage selv med nettsidebygger
Hjelp fra byrå
Vet ikke
Tilbake

Finn beste nettsidebygger for ditt prosjekt

Kan ingen programmering God på programmering
1
Minimalt (mal-basert) Maksimalt (dra-og-slipp)
1
Tilbake

Få nøyaktig pristilbud på din nettside. Gratis og uforpliktende.

Navn(Påkrevd)
Choices(Påkrevd)
Hidden
Tilbake

Prisestimat:

Få nøyaktig pristilbud på din nettside. Gratis og uforpliktende.

Choises(Påkrevd)
Tilbake
0%

Vi analyserer dine svar