Nettside design: 7 prinsipper for å få et design brukere elsker

Det finnes ingen standard formular for å lage et godt nettside design, men det finnes en rekke prinsipper man bør følge uansett. Dette skyldes at de fleste forbrukere har en viss formening om hvordan noen funksjoner bør være på en nettside. Derfor kan det være lurt å holde seg innenfor rammeverket, selv om man ønsker lage en unik nettside med kreativt design.

For å gjøre det litt enklere å finne frem til hvilke funksjoner ulike nettsider bør inneha – Skal vi gå gjennom det vi mener er de syv viktigste prinsippene. Deretter vil vi presentere noen eksempler på nettsider med bra design. Disse har til hensikt å vise deg hvordan man kan lage en god nettside, men fortsatt holde seg innenfor de prinsipper som finnes i underbevisstheten.

Les videre for å lese de syv viktigste prinsippene for godt nettside design og motta noen nyttige tips!

7 prinsipper for et godt nettside design

Det er ingen krav om at man skal følge disse prinsippene, men etter vår erfaring vil nettsiden gjerne gjøre det bedre dersom man holder seg innenfor. Når det er sagt, er det viktig å huske at design er en kreativ prosess, noe som betyr at det er en rekke ulike tilnærminger til feltet.

1. Gjør veien til målet så lett som mulig

Det første du bør tenke på er selve brukeropplevelsen og hva hovedmålet med nettsiden din er. Det kan være å kjøpe et produkt, laste ned en fil eller signere opp for et medlemskap. Her kommer Fitts’ Law inn i bildet som en utbredt psykologisk kartlegging av det menneskelige motor systemet.

Dette understreker viktigheten av en lettest mulig rute til målet, fordi hvor mange klikk (i vårt tilfelle) kan avgjøre om kunder når frem til ønsket gjøremål eller ei. En bedrift som lager nettsider bør derfor forsøke å lage det så enkelt som mulig, slik at det kreves færrest mulig klikk fra A til Å.

Her er innholdet på mobile enheter spesielt viktig. Vi anbefaler at man legger inn ekstra plass mellom knapper i et mobilt design slik at designet er funksjonelt på alle enheter. En god huskeregel her er at klikkbare områder på en mobil enhet bør være minst 40 x 40 piksels stort.

2. Gjør valg så enkle som mulig for ønsket utfall

Noe du mest sannsynlig ikke har tenkt over før, er at tilgjengelige valg og handler på en nettside ofte er nøye planlagt. Dette følger Hick’s Law som tidligere har forsket på hvordan hjernen stimuleres av store mengder valg. Enkelt forklart betyr dette noe slikt som; mange valg paralyserer en bruker og gjør det vanskelig å ta et valg.

Nettopp derfor vil du sjeldent få andre valg enn ‘ja og nei’ eller ‘bekreft eller avkreft’ når du skal ta et valg på nett. Den mest kjente man alltid finner på nett er ‘ lagre og kanseller’. Med andre ord ønsker man å fjerne alt unødvendig rot på en nettside, slik at en bruker raskt kan avgjøre hva de ønsker helt enkelt.

3. Bruk familiære oppsett og logisk plassering

Selv om det kan være fristende å være kreativ på sider du lager, tilsier Jacobs’ Lov at man bør satse på det familiære. Her snakker vi ikke nødvendigvis om at man skal lage helt like nettsider, men at det som fungerer ikke bør utfordres mer enn nødvendig. Eksempelvis bør et ‘burger’ ikon åpne opp en meny og en snakkeboble nederst på skjermen bør føre til en live chat eller kontakt skjema.

Dette skyldes at de fleste ser etter kjente elementer på en nettside de skal bruke, og flere valg ligger klart i underbevisstheten vår. En bedrift bør derfor forsøke å holde seg innenfor de tradisjonelle rammene for en nettside, og ikke utfordre normen mer enn nødvendig. Dersom man fortsatt ønsker å lage sider utenfor den forventede modellen – bør det være på en mest mulig oversiktlig måte slik at kunder ikke trenger lete seg frem til ulike funksjoner.

4. Del opp innhold i overkommelige bulker

Forskning foretatt av den anerkjente psykologen George Miller viser at et voksent menneske kun kan ha 5-9 aktive biter informasjon i arbeidsminne samtidig. Dette betyr at de som bruker en nettside vil se etter gode, men fordøyelige biter informasjon i innholdet. Her gjelder det å lage en klare struktur som gjerne innebærer visuelle bilder, H-struktur og korte avsnitt.

Her kommer høy kvalitet inn som en viktig faktor. Bedriften bør etterstrebe å levere innhold som gir verdifull innsikt til kunder, men samtidig er enkelt å fordøye. Et godt eksempel på dette er tips i form av enkle artikler, litt slik som denne du leser nå.

5. Gi løpende tilbakemelding til kunder underveis

Du har garantert opplevd det, men tar man slike funksjoner særlig nøye gjennom lupen. Dette handler om å gi en bruker kontinuerlig tilbakemelding slik at man bygger tillit underveis. Et godt eksempel på hvordan dette fungerer i praksis er en nettbutikk. Når du kjøper noe på nett vil du få bekreftet at varen er lagt i handlekurven, du får spørsmål om du ønsker å handle videre eller gå til kassen, og i mange tilfeller vil du få presentert en tidslinje for de endelige stegene frem til betaling.

Dette er nøye utvalgt informasjon som bedriften tilbyr som del av designet for å bygge tillit med sine kunder. Kunden får alt de trenger å vite underveis, men det gir også en trygghetsfølelse av at det man har gjort var vellykket. Dette stimulerer hjernen vår på en positiv måte, noe som er grunnen til at man gjerne mottar varslinger underveis.

6. Gi et behagelig, men enkelt nettside design

Når du skal tenke på nettside design er det viktig å ha et behagelig design, men også holde det så fritt for rot som mulig. Dette betyr at alle visuelle elementer bør være relevant for innholdet, kunden finner alt med enkel navigasjon og ikke minst at det holder høy kvalitet. Slik vi var inne på tidligere bør nettsiden også ha et begrenset utvalg alternativer slik at kunder enkelt kan finne hva de søker etter.

7. Gjør navigasjon så enkelt som mulig

Dersom du skal planlegge din egen nettside, vil navigasjon sjeldent være det du gir mest omtanke – men dette er helt essensielt. Enkel bruk av en nettside vil være nødvendig for at en bruker skal få en god opplevelse på dine sider. Våre erfaringer med dette er at designet bør være så enkelt som mulig, samt at andre ser nye løsninger på dette ved hjelp av mobiloptimaliserte menyer.

Slik får du en nettside med bra design

For å lage din første egen nettside design har du primært to alternativer å velge mellom. Du kan enten hyre inn en profesjonell designer som leverer en ferdig nettside, eller du kan gjør det selv ved hjelp av en nettsidebygger. Vi anbefaler stort sett at man forsøker sistnevnte, med noen få unntak. Dersom din nye nettside skal inneholde svært avanserte funksjoner, vil det ofte være lurt å bruke en profesjonell designer slik at koding blir gjort riktig.

Ønsker du derimot å lage dine egne nettside design på et mindre budsjett, vil en nettsidebygger være et godt utgangspunkt. Her finnes det et stort utvalg ulike løsninger, men de fleste gir alt man trenger for å lage mer enn profesjonelle nettsider. Vi skal se litt nærmere på de to alternativene og hva disse innebærer.

Lag en nettside selv med nettsidebygger

Det første alternativet er som vi nevnte, å lage nettsiden selv ved hjelp av en nettsidebygger. Her kan du styre design og ønsker selv, men du må gjerne belage deg på at det finnes noen begrensninger i form av brukergrensesnitt på plattformene. Imidlertid får du en god pris, og muligheten til å utforme nettsider med eget design slik du ønsker.

Vil du lære mer om dine muligheter med en nettsidebygger har vi skrevet en egen guide for nettopp dette. Se vår guide på hvordan finne den beste nettsidebygger nå. Her kan du ofte velge om du vil benytte WordPress CMS, eller eksempelvis Webflow som tilbyr en komplett løsning med både hosting og CMS. Vi anbefaler også at man aktivt benytter sosiale medier som har vist seg å være et svært effektivt, og prisvennlig alternativ for digital markedsføring.

La et profesjonelt byrå gjøre jobben

Som vi var inne på kan du gjøre mye av jobben selv, men i noen tilfeller er det best å la en profesjonell designer gjøre jobben for deg. Dette vil bety en langt høyere pris, men da får du også flere muligheter. Dette kan være spesielt nyttig dersom nettsiden skal ha avanserte funksjoner eller være optimalisert for en spesiell enhet.

Mange som ønsker å tilby en unik nettbutikk velger å bruke et byrå, slik at de kan få en nettside som skiller seg fra øvrige konkurrenter. Det kan også være at man får en pakke med innhold og logo inkludert i dette oppdraget, slik at man får en mer profilert virksomhet. Sist, enn ikke minst vil et profesjonelt byrå gjerne hjelpe med SEO strategien din, slik at du får gode resultater fra første stund.

Om Mats

Mats er utdannet interaksjonsdesigner og har erfaring som gründer, noe som vil si at han ikke bare er kresen når det kommer til design og brukervennlighet, men også effektivitet. Målet til Mats er derfor å klare å finne de løsningene som har gode muligheter for sømløse brukeropplevelser uten at de blir kronglete å jobbe med.