Nettsidedesign: 7 prinsipper for å få et design brukere elsker

Det finnes ingen standard fremgangsmåte for å lage et godt nettsidedesign, men det finnes en rekke prinsipper man bør kan følge for å få et resultat man trives med. De fleste forbrukere har en viss formening om hvordan utformingen burde være, og hvilke funksjoner man ser etter. For å skape en nettside med et godt design, er det lurt å holde seg til disse prinsippene.

For å gjøre det litt enklere å finne frem til hvilke funksjoner ulike nettsider bør ha, går vi gjennom syv ulike faktorer vi mener er sentrale. Videre kan du se noen eksempler på nettsider med gode design, og på denne måten vise deg hvordan man kan lage en god nettside.

Oppsummering

  • En nettside kan designes på mange forskjellige måter, men for å få et bra resultat, er det lurt å følge noen grunnleggende prinsipper knyttet til design av nettsider.
  • Det bør være enklest mulig å gå fra A til Å med færrest mulig klikk, valgene man gir besøkende bør være enkle, oppsett bør være familiært og logisk plassert, innhold bør deles opp i overkommelige bulker, kunder må få løpende tilbakemeldinger, designet bør være behagelig og navigasjon skal være enkelt.

Les videre for å lese de syv viktigste prinsippene for godt nettside design og motta noen nyttige tips!

7 prinsipper for et godt nettside design

Det er ingen krav om at man skal følge disse prinsippene, men etter vår erfaring vil nettsiden ofte gjøre det bedre hvis man har dem i bakhodet. Når det er sagt, er det viktig å huske at design er en kreativ prosess, noe som betyr at det er en rekke ulike tilnærminger som kan være gode.

1. Gjør veien til målet så lett som mulig

Det første du bør tenke på er selve brukeropplevelsen. Hva er hovedmålet med nettsiden, og hvordan kan du gjør det enkelt for leseren å orientere seg? Målet kan for eksempel være å selge et produkt, eller tilby medlemskap. Her kan Fitts’ Law være en god bidragsyter, og her finner vi en utbredt psykologisk kartlegging av menneskets interaksjon med datamaskiner.

En sentral del av interaksjonen med datamaskinen, er at det er viktig å gjøre det enkelt for leseren å komme til målet. For mange klikk eller for vanskelige menyer kan føre til frustrasjon. Om du ønsker å starte nettbutikk, vil en vanskelig bruk av nettsiden gjøre at kundene velger å handle andre steder. Færrest mulige klikk og oversiktlige menyer er en viktig del av et godt nettsidedesign.

Her er tilgjengelighet gjennom mobile enheter spesielt viktig. Vi anbefaler at man legger inn ekstra plass mellom knapper i et mobilt design slik at nettsiden er funksjonell på alle enheter. En god huskeregel her er at klikkbare områder på en mobil enhet bør være minst 40 x 40 piksler stort.

2. Legg til rette for ønsket utfall

For å være sikker på at nettsidedesignet ditt skal være godt, er det viktig å tenke gjennom hvordan leseren eller kunden navigerer på nettsiden. Noe du mest sannsynlig ikke har tenkt over, er at tilgjengelige valg og handler på en nettside ofte er nøye planlagt. Dette følger Hick’s Law som tidligere har forsket på hvordan hjernen stimuleres av store mengder valg. Enkelt forklart betyr dette at mange valg paralyserer en bruker, og gjør det dermed vanskeligere å ta et valg.

For å unngå valgparalyse, er det viktig å designe nettsiden sånn at kunden kan ta enkle valg. Det er derfor du ofte får opp valg som “ja og nei”, eller “godta eller ikke godta”. Blant de mest kjente er “godta eller avvis” bruk av informasjonskapsler. Med andre ord ønsker man å fjerne alt unødvendig rot på en nettside, slik at en bruker raskt kan avgjøre hva de ønsker. For mange valg resulterer ofte i at leseren krysser ut vinduet, og finner det de leter etter et annet sted. Det kan være lurt å starte med en gratis nettside for å finne ut hvilket design man trives med.

3. Bruk familiære oppsett og logisk plassering

Selv om det kan være fristende å være kreativ på sider du lager, tilsier Jacobs’ Lov at man bør satse på det familiære. Her snakker vi ikke nødvendigvis om at man skal lage helt like nettsider, men at det som fungerer ikke bør utfordres mer enn nødvendig. Eksempelvis bør et ‘burger’ ikon åpne opp en meny og en snakkeboble nederst på skjermen føre til en live chat eller et kontaktskjema.

Dette skyldes at de fleste ser etter kjente elementer på en nettside de skal bruke, og flere valg ligger klart i underbevisstheten vår. En bedrift som skal starte nettside bør forsøke å holde seg innenfor de tradisjonelle rammene for en nettside, og ikke utfordre normen mer enn nødvendig. Dersom man fortsatt ønsker en kreativ vri på oppsettet, bør det være på en mest mulig oversiktlig måte slik at kunder ikke trenger å lete seg frem til funksjoner.

4. Del opp innhold i overkommelige bulker

Forskning foretatt av den anerkjente psykologen George Miller viser at et voksent menneske kun kan ha 5-9 aktive biter informasjon i arbeidsminne samtidig. Dette betyr at de som bruker en nettside vil se etter gode, men “lett fordøyelige” biter av informasjon i innholdet. Her gjelder det å lage en klare struktur som gjerne innebærer visuelle bilder og korte avsnitt.

I tillegg er det viktig med høy kvalitet på både tekst og bilder. Godt innhold vil gi kundene en verdifull innsikt, eller løse et spørsmål. Samtidig må informasjonen være lett tilgjengelig, og enkel å fordøye. Dette skiller ofte gode nettsider fra dårlige.

5. Gi fortløpende tilbakemeldinger til kunden underveis

En stor del av brukeropplevelsen er fortløpende tilbakemeldinger når man navigerer på nettsiden. Et eksempel på dette finner vi i nettbutikker. Her får man bekreftelse når våren er lagt i handlekurven, og gjerne et spørsmål om man vil handle videre eller gå til kassen for å betale.

Ved å gi tilbakemeldinger underveis, vil du kunne bygge tillit hos forbrukeren. Her får man den informasjonen man trenger underveis, og god veiledning gjennom leseropplevelsen. Om man ikke får noen veiledning, kan nettsiden enkelt oppleves som uprofesjonell og rotete. Ved å få bekreftelser underveis, vil man også føle at handlingen man utførte var vellykket. Slik anerkjennelse av handlinger bidrar til at man fortsetter å oppholde seg på nettsiden, og dette utgjør et godt nettsidedesign.

6. Gi et interessant, men enkelt nettside design

Når du skal tenke på nettside design er det viktig å ha et design som er interessant for leseren eller kunden. Samtidig er det lurt å huske at nettsiden burde være enkel, og fri for rot og unødvendig informasjon og funksjoner. Dette innebærer at de visuelle elementene burde være relevante for innholdet på siden, og at ulike knapper og funksjoner er enkle å finne. Slik vi var inne på tidligere bør nettsiden også ha et begrenset utvalg alternativer slik at kunder enkelt kommer frem til det de leter etter.

7. Gjør navigasjonen så enkel som mulig

Ved etableringen av en ny nettside, er dessverre navigasjon sjeldent noe man legger mye arbeid i. Det er viktig å bruke tid på å designe en nettside som er oversiktlig, og gjør navigasjonen så enkel som mulig. På denne måten skaper du en bedre brukeropplevelse. Husk å prøve de ulike funksjonene på flere ulike enheter, for eksempel datamaskin, mobil og nettbrett. Det er ikke nødvendigvis slik at et godt nettsidedesign fungerer like bra på alle enhetene.

Slik får du en nettside med bra design

Når du skal lage en nettside, har du i utgangspunktet 2 ulike valgfrie fremgangsmåter. Du kan enten hyre inn en profesjonell designer som leverer en ferdig nettside, eller du kan gjør det selv ved hjelp av en nettsidebygger. Vi anbefaler stort sett at man forsøker sistnevnte, med noen få unntak. Dersom din nye nettside skal inneholde svært avanserte funksjoner, vil det ofte være lurt å bruke en profesjonell designer slik at kodingen blir gjort riktig.

Ønsker du derimot å lage ditt eget nettsidedesign på et mindre budsjett, vil en nettsidebygger være et godt utgangspunkt. Her finnes det et stort utvalg ulike løsninger, men de fleste gir alt man trenger for å lage mer enn profesjonelle nettsider. Vi skal se litt nærmere på de to alternativene og hva disse innebærer.

Lag en nettside selv med nettsidebygger

Det første alternativet er å lage nettsiden selv ved hjelp av en nettsidebygger. Her kan du styre designet etter egne ønsker og behov. Samtidig finnes det noen begrensninger i form av brukergrensesnitt på plattformene. Fordelen med nettsidebyggerne er at du som regel får du en god pris, og muligheten til å utforme en nettside som passer ditt prosjekt.

Vil du lære mer om mulighetene ved en nettsidebygger, har vi skrevet en egen guide for flere ulike plattformer. Her kan du ofte velge om du vil benytte WordPress CMS, eller eksempelvis Webflow som tilbyr en komplett løsning med både hosting og CMS. Vi anbefaler også at man aktivt benytter sosiale medier som har vist seg å være et svært effektivt, og prisvennlig alternativ til digital markedsføring.

3 av 3
flag Mest populær
Wix
Webnode
Squarespace
Prøv Wix Prøv Webnode Prøv Squarespace
Pris fra Gratis Gratis $16
Nettbutikkløsning Ja Ja Ja
Brukervennlighet
star icon star icon star icon star icon star icon

4.9/5

star icon star icon star icon star icon star icon

4.7/5

star icon star icon star icon star icon star icon

4.5/5

Designmuligheter
star icon star icon star icon star icon star icon

4.6/5

star icon star icon star icon star icon star icon

4.4/5

star icon star icon star icon star icon

3.6/5

Kundeservice
  • Live chat
  • Telefon
  • E-post
  • 24/7
  • E-post
  • Telefon
  • Live chat
  • E-post
  • 24/7
Totalscore
star icon star icon star icon star icon star icon

4.8/5

star icon star icon star icon star icon star icon

4.6/5

star icon star icon star icon star icon star icon

4.2/5

Les vår Wix
anmeldelse
Les vår Webnode
anmeldelse
Les vår Squarespace
anmeldelse

La et profesjonelt byrå gjøre jobben

Som vi var inne på kan du gjøre mye av jobben selv, men i noen tilfeller er det best å la en profesjonell designer gjøre jobben for deg. Dette vil bety en langt høyere pris, men da får du også flere muligheter. Dette kan være spesielt nyttig dersom nettsiden skal ha avanserte funksjoner eller være optimalisert for en spesiell enhet.

Mange som ønsker å tilby en unik nettbutikk velger å bruke et byrå, slik at de kan få en nettside som skiller seg fra øvrige konkurrenter. Det kan også være at man får en pakke med innhold og logo inkludert i dette oppdraget, slik at man får en mer profilert virksomhet. Sist, enn ikke minst vil et profesjonelt byrå gjerne hjelpe med SEO strategien din, slik at du får gode resultater fra første stund.

Om Mats

Mats er utdannet interaksjonsdesigner og har erfaring som gründer, noe som vil si at han ikke bare er kresen når det kommer til design og brukervennlighet, men også effektivitet. Målet til Mats er derfor å klare å finne de løsningene som har gode muligheter for sømløse brukeropplevelser uten at de blir kronglete å jobbe med.