Nettside hastighet: En komplett guide (nyttige tips mm.)

Når du skal lage en nettside er det mange faktorer som må tas hensyn til, og nettside hastighet er en av dem. Vi skal derfor ta en nærmere titt på hvorfor hastighet er så viktig, samt hvordan du kan undersøke hastigheten på din nettside. Helt til slutt skal vi se på noen potensielle tiltak du kan iverksette for å øke hastigheten på nettsiden din.

Selv om hastighet i stor grad handler om en god brukeropplevelse, er det flere algoritmer og maskiner som vurderer nettsider. Disse vurderer blant annet hastigheten, noe som betyr at Google og andre søkemotorer bruker dette i sin vurdering. En dårlig hastighet kan derfor påvirke hvilken rangering du får i søkemotoren, noe som igjen kan være avgjørende for din suksess.

Les videre for å lære mer om hastighet på nettsider og hvordan du kan optimalisere nettsiden din.

Hvorfor er det viktig med en rask nettside?

Det er ingen hemmelighet at vi forbrukere har stadig høyere krav til hva vi forventer fra en nettside. Etterhvert som stadig flere får installert fiber og raskere internetthastighet, har dette også økt forventningen av at nettsider skal respondere raskt.

Som vi var inne på tidligere er hensikten med denne guiden å vise deg hvordan du kan oppnå bedre hastighet på nettsiden din, men før vi kommer så langt – skal vi se nærmere på hvorfor det er viktig med nettside hastighet.

SEO

En viktig del av det å drive en nettside, er synligheten din hos Google og andre søkemotorer. Her kommer SEO eller Søkemotor optimalisering inn som et viktig verktøy. Enkelt forklart handler dette om å gjøre siden så attraktiv som mulig for algoritmen til Google, noe som resulterer i en høyere plassering i søkefeltet.

Her kommer innhold og søkeord inn som viktige virkemidler, men også hastigheten til nettsidene dine har stor betydning. Google vurderer nemlig nettsider på brukervennlighet, noe som betyr at den vurderer bruk på mobil, innlastningstid, responstid fra servere og lignende. En rask nettside vil derfor resultere i en bedre score hos Google, og dermed også gi utslag på din SEO score.

Vår klare anbefaling er derfor at man velger et webhotell som har god responstid mot det geografiske markedet man sikter seg inn på. Dersom du primært har norske lesere, vil et norsk webhotell være det beste, men om det er USA du sikter mot – vil det være mer attraktivt å ha hosting på det amerikanske kontinentet.

Konverteringer

Alle som kommer inn på nettsiden din er potensielle kunder, men dersom det går tregt – eller nettsiden er vanskelig å bruke, vil mange raskt forsvinne igjen. Vi kan derfor trekke klare linjer mellom trege nettsider og dårlig konverteringsgrad. Det hjelper lite med et godt produkt dersom ingen kjøper det, så her bør man investere i tilstrekkelig serverkraft.

Det kan også være lurt å gjennomføre tester av nettsiden med jevne mellomrom, så man enklere kan oppdage potensielle problemer som påvirker konverteringsgraden. Her anbefaler vi at man bruker et analyseverktøy for hastighet, men også at man følger med på bounce rate. Det kan være vanskelig å ha den nødvendige dataen i begynnelsen, men etterhvert som du kjører tester og samler inn data – vil det bli enklere å se hvilke utslag forskjellige endringer gir på brukeropplevelsen til nettsiden din.

Brukeropplevelse

Sist, men ikke minst vil trege nettsider gå direkte utover brukeropplevelsen. Det er lite som er mer irriterende enn én nettside som bruker lang tid på å laste inn. Det har blitt gjennomført en rekke undersøkelser på nettopp dette emnet, og mange svarer at de oftest finner andre nettsider dersom en side bruker for lang tid.

Dette er noe de fleste vil kjenne seg igjen i, men ofte glemmer man det med egen nettside. Vår anbefaling er derfor at man følger med på ulike verktøy, men også at man får noen til å teste nettsiden på dine vegne. Dette kan avdekke problemer du ikke ser selv, eller gi gode innspill på hvilken opplevelse siden gir.

Hvordan kan man teste hastigheten

Når du skal teste hastigheten på nettsiden din er det viktig at du bruker det korrekte verktøyet. Vi skal derfor se litt nærmere på hvilke verktøy som finnes, samt hvilke du bør bruke til din nettside. Hvilket verktøy du benytter vil også ha noe å si for resultatene, så valg av feil verktøy kan ofte resultere i feil informasjon.

Når du har funnet det verktøyet du ønsker å bruke, er det på tide å gjennomføre testen. Men før vi kjører selve testen, er det noen instillinger som er viktig å gjøre først. Det første du må kontrollere er gjerne at du bruker riktig testlokasjon. Dersom nettsiden din har besøkende fra mange steder i verden, bør du kjøre tester for hver av disse lokasjonene. Dette vil sikre at du har de nødvendige resultatene for hver opplevelse.

Et godt verktøy vil også gi deg muligheten til å teste hvordan siden lastes på ulike enheter og hastigheter. Vi anbefaler alltid at du kjører så mange tester som mulig, slik at du kan kartlegge hvordan siden laster på alt fra PC og nettbrett, til mobiltelefoner på 3G, 4G og 5G.

Hva gjør nettsiden din treg?

Fordelen med de fleste verktøy er at du vil få et resultat som beskriver hvor problemet ligger, men vi skal uansett se litt nærmere på noen elementer som gjerne har skylden.

  1. Plugins – En av de vanligste årsakene til trege nettsider er plugins. Det kan være at du har installert plugins som nå er utdatert, eller som ikke lenger er kompatible med CMS systemet ditt (eksempel WordPress). Du bør derfor alltid tilse at nødvendige plugins er oppdatert, samt forsøke å fjerne de som ikke lenger benyttes. Dette vil bidra til å opprettholde hastigheten til nettsiden din, men også eliminere potensielle sikkerhetstrusler.
  2. Store bilder – Store bilder med høy oppløsning kan være flott å bruke, men det tar også opp enormt med plass på nettsiden din. Et resultat av dette er derfor at siden lastes tregere på grunn av bildene. Derfor anbefaler vi at du tilpasser bildene for bruk på nettsiden din, eksempelvis ved å skalere de ned – samt bruke .JPG format fremfor .PNG.
  3. Treg hosting – Den siste faktoren som ofte henger sammen med trege nettsider, er rett og slett treg hosting. Dersom serveren som nettsiden din er lagret på er dårlig, eller overbelastet – vil dette resultere i at siden din lastes sakte. Det kan derfor være aktuelt å finne et bedre webhotell dersom du trenger mer fart.
  4. Krevende animasjon – Selv om det kan se tøft ut med animasjon på nettsidene dine, vil dette ofte føre til at den laster sakte. Noen sekunder på hver animasjon kan fort føre til stor belastning underveis, så her anbefaler vi at man unngår overdådig bruk av animasjoner generelt.
  5. Videoer og elementer – I dag har det blitt stadig vanligere å bruke video eller automasjon på nettsidene sine, men dette kan også være svært krevende for serveren din. Om så mer som må laste inn hver gang noen besøker siden din, desto tregere blir den. Vi anbefaler derfor at man bruker lazy load eller legger inn elementer (eksempelvis Youtube) som kan laste ved behov, men ikke hver gang noen laster inn siden din.

Hva kan du gjøre for å øke hastigheten på nettsiden din?

Dersom du allerede har forsøkt å utbedre de fem punktene vi har nevnt ovenfor, finnes det heldigvis noen verktøy som kan hjelpe deg. Det finnes nemlig flere verktøy som kan gjøre nettsiden din raskere ved å optimalisere innholdet, samt bruke cache eller såkalte cookies. Her finnes det en rekke ulike systemer og løsninger, men for de aller fleste går dette sammen med hvilket CMS system man bruker.

Ettersom WordPress er det vanligste, vil vi derfor gå videre med noen utvidelser som kan gjøre nettsiden din raskere ved å optimalisere innholdet.

Kraken.io

Som vi var inne på tidligere er bilder en av de største årsakene til at nettsider blir tregere. Da kan optimalisering av bildene være et godt alternativ, men her finnes det flere løsninger å velge fra. Vi har valgt å trekke frem Kraken.io som en god løsning som lar deg optimalisere bilder på en rask måte. Plattformen er enkel å bruke og det finnes flere ulike plugins som kan gjøre jobben enda enklere for deg. Skal du forsøke å redusere byrden på nettsiden ved å optimalisere bilder, så kan absolutt Kraken.io være et godt alternativ.

Smush

Smush er en plugin for WordPress som gjør det mulig å styre lazy load og optimalisering av bilder. Den lar deg også justere størrelser og komprimere bildene, slik at de tar opp mindre plass på serveren din. Du kan finne en rekke tilsvarende plugins i Wordress marketplace, men vi anbefaler Smush ettersom den er brukervennlig og lite belastende for nettsiden din.

WP Rocket

WP Rocket er en kraftig Caché plugin som sørger for å redusere innlastningstiden til siden din betraktelig. I dag benytter mer enn 2 millioner nettsider WP Rocket, så dette er absolutt et kraftig verktøy som er verdt å undersøke. Det beste av alt er at oppsett tar rundt 3 minutter og du trenger ingen kunskaper om koding eller lignende elementer. Bare installer utvidelsen og la WP Rocket gjøre resten av jobben for deg.

Valg av tema

Spesielt om du bruker WordPress vil de aller fleste benytte seg av et tema som er utviklet av en designer – og nettopp dette kan være en årsak til at nettsiden din har blitt tregere. Det finnes mye bra på WordPress, men noen temaer laster sakte fordi de har enormt mye elementer eller krevende kode. Du bør derfor forsøke finne et tema som er optimalisert for raskere innlasting. Et godt eksempel på dette er det populære temaet Astra som laster svært enkelt med enkle design.

Konklusjon

For at du skal kunne forbedre farten på nettsiden din vil det være nødvendig å vite hvorfor den bruker lang tid i utgangspunktet. Derfor er det viktig å velge et godt verktøy som lar deg kjøre en test, men også at du vet hvordan du leser de ulike resultatene som dukker opp. Vi har derfor sett nærmere på noen svært enkle verktøy som lar deg gjennomføre en test på nettsiden din, samt sett på hvor disse egner seg best.

Vi har også sett på noen andre utvidelser som kan bistå med optimalisering av innholdet ditt, og noen vanlige elementer som gir dårligere laste tid. Tar du alle disse med i din test vil du raskt oppnå bedre resultater, eller i det minste vite hvor du bør starte.

Et raskt nettsted gir dine besøkende en bedre brukeropplevelse, men det har også stor betydning for hvor høy SEO score du kan oppnå på Google. Derfor er det viktig at du tar jevnlige tester og ser på hver enkelt nettside jevnlig. Noen få sekunder får store konsekvenser dersom en konkurrent har raskere nettsider enn deg.

Om Mats

Mats er utdannet interaksjonsdesigner og har erfaring som gründer, noe som vil si at han ikke bare er kresen når det kommer til design og brukervennlighet, men også effektivitet. Målet til Mats er derfor å klare å finne de løsningene som har gode muligheter for sømløse brukeropplevelser uten at de blir kronglete å jobbe med.