Nettside hastighet: En komplett guide (nyttige tips mm.)

Når du skal lage en nettside. er det mange faktorer som må tas hensyn til. Blant de viktigste er hastigheten på nettsiden, og her kan du lese mer om hvorfor dette er så viktig å ha fokus på. I tillegg kan du lese mer om hvordan du undersøker hastigheten på din egen nettside, og hvilke tiltak du kan iverksette dersom den ikke er god nok.

Selv om hastighet i stor grad handler om en god brukeropplevelse, er det flere algoritmer og maskiner som vurderer nettsider. Disse vurderer blant annet hastigheten, og dette vil ha betydning for hvordan søkemotorer plasserer siden din i søkeresultatene. Dårlig hastighet kan altså påvirke hvilken rangering du får i søkemotoren, noe som igjen kan være avgjørende for din suksess.

Oppsummering

  • Når du skal lage en nettside, er det viktig å tenke på hastighet. En rask nettside er viktig for søkemotoroptimalisering, konverteringer og ikke minst brukeropplevelsen på nettsiden.
  • Det finnes mange forskjellige verktøy som tester nettsidens hastighet, inkludert Google PageSpeed Insights, Lighthouse og Pingdom Tools. I artikkelen ser vi nærmere på hva som gjør nettsiden treg og hva du kan gjøre for å øke hastigheten.

Les videre for å lære mer om hastighet på nettsider og hvordan du kan optimalisere nettsiden din.

Hvorfor er det viktig med en rask nettside?

Det er ingen hemmelighet at forbrukere har stadig høyere krav til hva som forventes av en nettside. Etterhvert som stadig flere får installert fiber og raskere internetthastighet, har dette også økt forventningen av at nettsidene skal respondere raskt. Det finnes en rekke måter å lage nettside på, men felles for alle er det viktig at kundene er fornøyde med opplevelsen.

Som vi var inne på tidligere, er hensikten med denne guiden å vise deg hvordan du kan oppnå bedre hastighet på nettsiden din. Før vi kommer så langt skal vi se nærmere på hvorfor det er viktig med nettside hastighet. Ved å lage en nettside på budsjett, kan du legge mer ressurser og penger i optimalisering av nettsiden.

SEO

En viktig del av det å drive en nettside, er synligheten din hos Google og andre søkemotorer. Her kommer SEO inn som et viktig verktøy. Enkelt forklart handler dette om å gjøre siden så attraktiv som mulig for algoritmen til Google, noe som resulterer i en høyere plassering i søkefeltet.

Her kommer innhold og søkeord inn som viktige virkemidler, men også hastigheten til nettsidene dine har stor betydning. Google vurderer nemlig nettsider etter brukervennlighet, noe som betyr at den vurderer bruk på mobil, innlastningstid, responstid fra servere og lignende. En rask nettside vil derfor resultere i en bedre score hos Google, og dermed også gi utslag på din SEO score.

Vår klare anbefaling er derfor at man velger et webhotell som har god responstid mot det geografiske markedet man sikter seg inn på. Dersom du primært har norske lesere, vil et norsk webhotell være det beste. Hvis du derimot sikter mot USA, er det lurere å ha hosting på det amerikanske kontinentet slik som eksempelvis Hostinger tilbyr.

logo

Best for de aller fleste

star icon star icon star icon star icon star icon

4.7/5

Nøkkelinfo

Pris fra: 9,99kr/mnd

Gratis prøveperiode:

Konverteringer

Alle som kommer inn på nettsiden din er potensielle kunder, men dersom det går tregt – eller nettsiden er vanskelig å bruke, vil mange raskt forsvinne igjen. Vi kan derfor trekke klare linjer mellom trege nettsider og dårlig konverteringsgrad. Det hjelper lite å starte en nettbutikk med et godt produkt dersom ingen kjøper det, så her bør man investere i tilstrekkelig serverkraft.

Det kan også være lurt å gjennomføre tester av nettsiden med jevne mellomrom, så man enklere kan oppdage potensielle problemer som påvirker konverteringsgraden. Her anbefaler vi at man bruker et analyseverktøy for hastighet, men også at man følger med på bounce rate. Det kan være vanskelig å ha den nødvendige dataen i begynnelsen, men etterhvert som du kjører tester og samler inn data – vil det bli enklere å se hvilke utslag forskjellige endringer gir på brukeropplevelsen til nettsiden din.

Brukeropplevelse

Sist, men ikke minst vil trege nettsider gå direkte utover brukeropplevelsen. Det er lite som er mer irriterende enn én nettside som bruker lang tid på å laste inn. Det har blitt gjennomført en rekke undersøkelser på nettopp dette emnet, og mange svarer at de oftest finner andre nettsider dersom en side bruker for lang tid.

Dette er noe de fleste vil kjenne seg igjen i, men ofte glemmer man det med egen nettside. Vår anbefaling er derfor at man følger med på ulike verktøy, men også at man får noen til å teste nettsiden på dine vegne. Dette kan avdekke problemer du ikke ser selv, eller gi gode innspill på hvilken opplevelse siden gir.

Hvordan kan man teste hastigheten

Når du skal teste hastigheten på nettsiden din er det viktig at du bruker det korrekte verktøyet. Vi skal derfor se litt nærmere på hvilke verktøy som finnes, samt hvilke du bør bruke til din nettside. Hvilket verktøy du benytter vil også ha noe å si for resultatene, så valg av feil verktøy kan ofte resultere i feil informasjon.

  • Google PageSpeed Insights – Ettersom det er Google de fleste ønsker å rangere i, vil det være naturlig å bruke et verktøy fra nettopp Google. Dette verktøyet benytter syntetisk data fra Lighthouse (open-source), samt organisk data fra Google. Vi pleier anbefale dette verktøyet for deg som ønsker god innsikt, men ikke ønsker investere i dyre programmer.
  • LighthouseDette er et annet verktøy fra Google, men kommer med åpen kildekode. Dette er et litt mer avansert verktøy som kan brukes i Google Chrome sine utviklerverktøy eller på Web.dev. Ved mindre du har kunnskaper om dette fra før, vil Google PageSpeed Insights være tilstrekkelig.
  • Pingdom ToolsDette er et annet gratis verktøy som lar deg teste mye, men det mangler dessverre evnen til å gjøre tilpassede tester. Imidlertid vil du måtte oppgradere til et betalt abonnement dersom du ønsker alle funksjoner som er tilgjengelig i verktøyet.
  • GTmetrixFleksibelt verktøy med godt brukergrensesnitt. Her kan du opprette en gratisbruker slik at du kan tilpasse kriteriene for testen din. Eneste mangelen er at gratisversjonen ikke støtter mobile-enheter.
  • WebPageTestDette er kanskje en av de beste verktøyene tilgjengelig, men mange opplever brukergrensesnittet som litt gammeldags. Vi liker spesielt godt at du kan kjøre tester på ulike scenarioer, noe som gjør feilsøking og tester enklere.

Når du har funnet det verktøyet du ønsker å bruke, er det på tide å gjennomføre testen. Men før vi kjører selve testen, er det noen instillinger som er viktig å gjøre først. Det første du må kontrollere er gjerne at du bruker riktig testlokasjon. Dersom nettsiden din har besøkende fra mange steder i verden, bør du kjøre tester for hver av disse lokasjonene. Dette vil sikre at du har de nødvendige resultatene for hver opplevelse.

Et godt verktøy vil også gi deg muligheten til å teste hvordan siden lastes på ulike enheter og hastigheter. Vi anbefaler alltid at du kjører så mange tester som mulig, slik at du kan kartlegge hvordan siden laster på alt fra PC og nettbrett, til mobiltelefoner på 3G, 4G og 5G.

Hva gjør nettsiden din treg?

Fordelen med de fleste verktøy er at du vil få et resultat som beskriver hvor problemet ligger, men vi skal uansett se litt nærmere på noen elementer som gjerne har skylden.

  1. Plugins – En av de vanligste årsakene til trege nettsider er plugins. Det kan være at du har installert plugins som nå er utdatert, eller som ikke lenger er kompatible med CMS systemet ditt (eksempel WordPress). Du bør derfor alltid tilse at nødvendige plugins er oppdatert, samt forsøke å fjerne de som ikke lenger benyttes. Dette vil bidra til å opprettholde hastigheten til nettsiden din, men også eliminere potensielle sikkerhetstrusler.
  2. Store bilder – Store bilder med høy oppløsning kan være flott å bruke, men det tar også opp enormt med plass på nettsiden din. Et resultat av dette er derfor at siden lastes tregere på grunn av bildene. Derfor anbefaler vi at du tilpasser bildene for bruk på nettsiden din, eksempelvis ved å skalere de ned – samt bruke .JPG format fremfor .PNG.
  3. Treg hosting – Den siste faktoren som ofte henger sammen med trege nettsider, er rett og slett treg hosting. Dersom serveren som nettsiden din er lagret på er dårlig, eller overbelastet – vil dette resultere i at siden din lastes sakte. Det kan derfor være aktuelt å finne et bedre webhotell dersom du trenger mer fart.
  4. Krevende animasjon – Selv om det kan se tøft ut med animasjon på nettsidene dine, vil dette ofte føre til at den laster sakte. Noen sekunder på hver animasjon kan fort føre til stor belastning underveis, så her anbefaler vi at man unngår overdådig bruk av animasjoner generelt.
  5. Videoer og elementer – I dag har det blitt stadig vanligere å bruke video eller automasjon på nettsidene sine, men dette kan også være svært krevende for serveren din. Om så mer som må laste inn hver gang noen besøker siden din, desto tregere blir den. Vi anbefaler derfor at man bruker lazy load eller legger inn elementer (eksempelvis Youtube) som kan laste ved behov, men ikke hver gang noen laster inn siden din.

Hva kan du gjøre for å øke hastigheten på nettsiden din?

Dersom du allerede har forsøkt å utbedre de fem punktene vi har nevnt ovenfor, finnes det heldigvis noen verktøy som kan hjelpe deg. Det finnes nemlig flere verktøy som kan gjøre nettsiden din raskere ved å optimalisere innholdet, samt bruke cache eller såkalte cookies. Her finnes det en rekke ulike systemer og løsninger, men for de aller fleste går dette sammen med hvilket CMS system man bruker.

Ettersom WordPress er det vanligste, vil vi derfor gå videre med noen utvidelser som kan gjøre nettsiden din raskere ved å optimalisere innholdet.

Kraken.io

Som vi var inne på tidligere er bilder en av de største årsakene til at nettsider blir tregere. Da kan optimalisering av bildene være et godt alternativ, men her finnes det flere løsninger å velge fra. Vi har valgt å trekke frem Kraken.io som en god løsning som lar deg optimalisere bilder på en rask måte. Plattformen er enkel å bruke og det finnes flere ulike plugins som kan gjøre jobben enda enklere for deg. Skal du forsøke å redusere byrden på nettsiden ved å optimalisere bilder, så kan absolutt Kraken.io være et godt alternativ.

Smush

Smush er en plugin for WordPress som gjør det mulig å styre lazy load og optimalisering av bilder. Den lar deg også justere størrelser og komprimere bildene, slik at de tar opp mindre plass på serveren din. Du kan finne en rekke tilsvarende plugins i WordPess marketplace, men vi anbefaler Smush ettersom den er brukervennlig og lite belastende for nettsiden din.

WP Rocket

WP Rocket er en kraftig Caché plugin som sørger for å redusere innlastningstiden til siden din betraktelig. I dag benytter mer enn 2 millioner nettsider WP Rocket, så dette er absolutt et kraftig verktøy som er verdt å undersøke. Det beste av alt er at oppsett tar rundt 3 minutter og du trenger ingen kunskaper om koding eller lignende elementer. Bare installer utvidelsen og la WP Rocket gjøre resten av jobben for deg.

Valg av tema

Spesielt om du bruker WordPress vil de aller fleste benytte seg av et tema som er utviklet av en designer – og nettopp dette kan være en årsak til at nettsiden din har blitt tregere. Det finnes mye bra på WordPress, men noen temaer laster sakte fordi de har enormt mange elementer eller krevende kode. Du bør derfor forsøke finne et tema som er optimalisert for raskere innlasting. Et godt eksempel på dette er det populære temaet Astra som laster svært raskt med enkle design.

Konklusjon

For at du skal kunne forbedre farten på nettsiden din, er det nødvendig å vite hvorfor den bruker lang tid i utgangspunktet. Det er mange tilgjengelige verktøy som lar deg kjøre tester på nettsiden din, men du må sette deg inn i hvordan du leser de ulike resultatene som dukker opp. Vi har sett nærmere på noen svært enkle verktøy som lar deg gjennomføre tester nettsiden din, og sett på hvor disse egner seg best.

Vi har også sett på noen andre utvidelser som kan bistå med optimalisering av innholdet ditt, og noen vanlige elementer som gir dårligere laste tid. Tar du alle disse med i din test vil du raskt oppnå bedre resultater, eller i det minste vite hvor du bør starte.

Et raskt nettsted gir dine besøkende en bedre brukeropplevelse, men det har også stor betydning for hvor høy SEO score du kan oppnå på Google. Derfor er det viktig at du tar jevnlige tester og ser på hver enkelt nettside jevnlig. Noen få sekunder får store konsekvenser dersom en konkurrent har raskere nettsider enn deg.

Ofte stilte spørsmål om nettside hastighet

Hva kan påvirke hastigheten på en nettside?

Faktorer som kan påvirke hastigheten på en nettside inkluderer kvaliteten på webhosting-tjenesten, mengden og typen av innhold på siden (for eksempel store bilder eller video), koden på nettsiden, og antallet tredjeparts plugins eller skript som kjører på siden.

Hvordan kan jeg forbedre hastigheten på nettsiden min?

For å forbedre hastigheten på nettsiden din, kan du vurdere å optimalisere bildene dine, minimere antall tredjeparts plugins, oppdatere nettsidekoden for effektivitet, og velge en høykvalitets webhosting-tjeneste. Du kan også vurdere å bruke et innholdsleveringsnettverk (CDN) for å redusere lastetiden for besøkende som er geografisk langt fra serveren din.

Hvordan kan jeg måle hastigheten på nettsiden min?

Du kan måle hastigheten på nettsiden din ved å bruke online-verktøy som Google PageSpeed Insights, GTMetrix eller Pingdom. Disse verktøyene analyserer nettsiden din og gir deg en detaljert rapport om lastetider og forslag til forbedringer.

Hva er et innholdsleveringsnettverk (CDN), og hvordan kan det forbedre nettsidehastigheten?

Et innholdsleveringsnettverk (CDN) er et nettverk av servere plassert på forskjellige steder rundt om i verden. Når en bruker besøker nettsiden din, vil CDN levere innholdet fra den serveren som er geografisk nærmest brukeren. Dette kan redusere lastetiden og forbedre hastigheten på nettsiden din, spesielt for brukere som er langt fra serveren din.

Om Mats

Mats er utdannet interaksjonsdesigner og har erfaring som gründer, noe som vil si at han ikke bare er kresen når det kommer til design og brukervennlighet, men også effektivitet. Målet til Mats er derfor å klare å finne de løsningene som har gode muligheter for sømløse brukeropplevelser uten at de blir kronglete å jobbe med.