Ny nettside: 10 punkter du absolutt burde tenke på

Når det dukker opp et behov for en ny nettside kan det være fristende å bare starte utviklingen med en gang, men dette kan føre til flere problemer enn nødvendig. Det første dere bør gjøre når dere har tatt avgjørelsen om at en ny nettside er nødvendig, er å sette dere ned å tenke litt.

Vi vet hvor fristende det kan være å lage ny nettside med en gang, men først må dere finne ut hva dere trenger. Det er gjerne en årsak til at man vurderer en ny nettside, noe som bør være med i planleggingen. Da er det viktig å gjøre seg opp noen tanker om hvorfor man faktisk skal ha ny nettside.

Her bør bedriften kartlegge hvilke behov den nye nettsiden skal dekke, samt hva man kan tenke seg av funksjonalitet. En slik kartlegging vil være nyttig uansett om det er in-house programmerere som skal lage nettsiden, eller et utenforstående byrå som skal bedre forstå hva bedriften trenger.

For å gjøre det enklere å planlegge nye nettsider har vi samlet 10 punkter du bør tenke nøye gjennom – disse kan gjøre det enklere å kartlegge målgruppen, ønsker rundt nettsiden og hvordan den best mulig kan erstatte den gamle. Husk: God planlegging kan spare bedriften mye penger, så det er ofte lurt å gå noen ekstra runder frem til mål.

10 ting man burde tenke over for å lage en god nettside

Vi har gått gjennom en rekke prosesser og prosjekter, og på den måten kommet frem til de viktigste punktene som utviklere mener våre kunder har for lite fokus på. Disse punktene er ment som god veiledning for å skape et godt utgangspunkt for din nye nettside.

Budsjett for prosjektet

En nettside kan være en bunnløs post i budsjettet dersom man lar utviklere løpe fritt – og derfor er det viktig å avklare hvilket budsjett man har på sitt prosjekt, før det starter. Dette er spesielt aktuelt dersom du skal benytte eksterne utviklere, for da vil de enklere kunne kartlegge hvilken arbeidsmengde, funksjonalitet og behov man kan legge til en ny nettside innenfor prosjektrammen.

Mange bedrifter vil forsøke å holde kostnadene så lave som mulig, men utvikling av en ny nettside er som oftest et dårlig sted å starte. Noe vi gjerne ser gå om igjen, er at man forsøker å utvikle egen nettside, for så å forvente at denne skal øke salget så mye man har forhåpninger om. Her dukker det første kost/nytte spørsmålet opp, hvor mange timer er det verdt å bruke på noe man ikke er best på? – I de fleste tilfeller vil det være mer effektivt for bedriften å la noen eksterne gjøre jobben, mens dine egne ansatte fokuserer på kunder og egne arbeidsoppgaver.

Vi anbefaler derfor at man utarbeider et solid budsjett og gjerne tar kontakt med et byrå, dersom du har usikkerhet rundt behovet ditt. Men som vi var inne på tidligere, start alltid med en brainstorming for hva dere ønsker at en ny nettside skal levere. Dette vil gjøre det enklere for utenforstående å sette seg inn i behovene dine, samt gjøre det lettere å lage et godt budsjett.

Når må nettsiden være ferdig?

Et punkt mange glemmer når de skal bestille ny nettside er en klar tidslinje. Godt håndverk tar tid, men ofte får de ikke tilstrekkelig med tid for å bygge bra nettsider. For at dette skal bli gjort på en skikkelig måte, kan det være greit å involvere de som skal utvikle siden så tidlig som mulig i prosjektet. Disse vil gjerne ha en bedre forståelse for hvor mye arbeid som vil være nødvendig, og dermed kunne bidra til at en realistisk tidslinje blir satt.

Her vil det også være viktig at man følger opp med klare tidsfrister for eget arbeid. Selv om et byrå gjør arbeidet med en ny nettside, skal gjerne bedriften selv stå for innhold, bilder, markedsføring og annet materiell for nettsiden. Det er like viktig at dette er klart innen tidsfristen, slik at utviklerne kan ferdigstille avtalte mål tidsnok.

Gå gjerne noen runder med de som skal utvikle deres nettsider og se om alle har fått realistiske tidsfrister for sin del av arbeidet. Husk at det kan oppstå forsinkelser underveis, eller at integrering også vil koste tid i et prosjekt. Legg derfor inn litt ekstra tid ved behov og planlegg alltid for de viktigste punktene først.

Målet for den nye nettsiden

Man kan kartlegge og sette mål for en rekke ting, men det vil være lite nyttig dersom man ikke vet hva målet med selve nettsiden er. Her gjelder det å sette klare mål, og helst noe som er mer konkret enn ‘moderne design’ og lignende åpne målsettinger.

Noen nyttige spørsmål som kan bidra til å gjøre det lettere å sette mål kan være;

Hensikten med disse spørsmålene er å sette klare mål for hvorfor man skal bruke penger på ny nettside i dag. Kanskje får man flere kunder, dekker behov som har dukket opp underveis, eller oppnår konkurransefordeler mot våre konkurrenter? Uansett bør det settes helt klare mål for hva man ønsker at en ny nettside skal levere, da snakker vi både om funksjonalitet og design.

Hva anser man som suksess?

Hva avgjør egentlig om et prosjekt har vært en suksess eller ei? Mange vet hva de ønsker, men færre vet hvordan de kan formidle at dette har blitt oppnådd på en bestemt måte. Så hvordan avgjør vi om en ny nettside har vært en suksess eller ikke? Dette vil gjerne være individuelt, men vi har funnet frem til noen punkter som gjerne går igjen.

For noen vil det være en avgjørende suksess at prosjektet blir levert innen tidsfristen, mens andre har satt seg forventninger om hva nye nettsider skal kunne levere over tid. For andre vil nettsider bare være en del av målet, og innhold eller andre faktorer spiller også inn. Sist, men ikke minst vil salg og konvertering av leads for nettbutikker være enkelt å måle som suksessfaktor.

Med andre ord, vil det være individuelt hvordan man måler første suksess for prosjektet, men det viktigste er at man har gjort seg opp en formening om hva som definerer suksess for ditt prosjekt.

Hvem er målgruppen?

En feil vi ser ofte gå igjen når man skal definere målgruppen sin er at definisjonen er altfor bred. Et spørsmål som gjerne stilles er hvem er målgruppen din? – og svaret vil gjerne være kvinner, menn, små- og mellomstore bedrifter eller offentlige etater. Selv om dette er definisjoner på potensielle kunder, er det ikke målgruppene dine.

Når vi snakker om en nettside eller tjeneste må målgruppen være definert helt ned på brukernivå. Dette betyr at vi må gå ned på et mer detaljert nivå og stille oss de nødvendige spørsmålene, slik at vi finner våre kunder. Noen eksempler kan være:

Det kan være vanskelig å kartlegge kunder på en perfekt måte, men her kan verktøy som Google Analytics bidra med nyttig informasjon. Du bør også forsøke å lage en profil på hva den perfekte kunden dere ønsker å tiltrekke ser ut som. Her kan du enten ta utgangspunkt i de eksisterende kundene deres, eller lage en oppfatning av hvilke kunder man ønsker å tiltrekke seg i fremtiden.

Hvordan skal man treffe målgruppen?

Nå som vi vet hvem som er målgruppen vår er, er det på tide å kartlegge hvordan man skal treffe disse med en ny nettside. Det er gjerne en grunn til at de besøker våre nettsider, noe som betyr at de har et behov eller trenger noe fra våre sider.

Er det ulike verktøy eller tjenester de ser etter? eller kanskje de benytter nettsidene våre på grunn av innhold de finner der? For at en ny nettside skal levere det våre kunder ønsker, vil det være viktig å kartlegge hvilket behov de ulike målgruppene faktisk har.

Eksempelvis vil det være lite hensiktsmessig å lansere nye nettsider dersom den forrige hadde verktøy som har blitt borte i det moderne designet vårt. Et viktig spørsmål å stille vil derfor alltid være: Hva gjør at våre kunder kommer til nettsiden vår i utgangspunktet?

Hvordan skal man markedsføre nettsiden?

En ny nettside vil ha liten nytte dersom ingen finner frem til den. Det blir litt som å lansere en ny butikk, men ingen har fortalt kundene at den har åpnet. Her finnes det en rekke ulike muligheter som kan øke synligheten til nettsidene dine, men igjen er det viktig å spørre seg; hvor er kundene våre?

Dersom vi vet at målgruppene våre er aktive på sosiale medier, vil annonsering på ulike plattformer være et godt utgangspunkt. Tilbyr vi nettbutikker som er avhengige av bilder for å presentere produktene kan Google og sosiale medier være en god del av markedsføring.

Men hva om vi har en kunde som i stor grad kommer fra Google fordi de søker på innhold eller spesifikke problemstillinger? Da vil innholdsmarkedsføring være et bedre utgangspunkt. Da snakker vi gjerne om SEO/SEM optimalisert markedsføring som gjør at nettsiden vår havner så høyt i Google resultatet som mulig.

Alle disse punktene er noe man må finne ut av og velge hvordan en kunde mest sannsynlig vil finne frem til vår nettside. Enkelt er ofte best, men her avhenger alt av hva en kunde trenger og hvordan de forsøker å finne en løsning på problemet sitt.

Hvilket publiseringsverktøy skal man bruke?

Dersom man aldri har laget en nettside før vil publiseringsverktøy gjerne være noe man ikke tildeler mye tanke, men det kan ha stor betydning for hvor mye det koster å bygge dine nettsider. Det mest brukte verktøyet er uten tvil WordPress, et verktøy som også er helt gratis å bruke.

Ved mindre man trenger noe helt unikt når man bygger svært krevende nettsider, vil WordPress være et godt utgangspunkt. Vi har sett nærmere på hvordan man bygger en WordPress side tidligere. Du bør også tenke på funksjonalitet og hvor enkelt det er for flere å benytte alt av tjenester. Her vil WordPress tilby et praktisk design som tar liten tid å lære noen å ta i bruk.

Hvem skal produsere det nye innholdet?

Gode nettsider har alltid behov for godt content, men svært mange vil velge å lage dette selv. Dette er ikke alltid det beste alternativet, spesielt når det gjelder bilder og tekst. Det vil være lite hensiktsmessig å lansere en ny, flott nettside – dersom innholdet på den er middelmådig.

Her har du heldigvis flere alternativet, men det er viktig at man har tenkt gjennom dette før man trenger innholdet ferdig. Du kan blant annet ta kontakt med gode frilansere som tar denne typen oppdrag, eller du kan velge å bruke et design/markedsføringsbyrå. Her vil det nok være svært store forskjeller i pris, noe som ikke alltid betyr at man får bedre resultater hos et byrå.

Vi har tidligere snakket om hvordan man kan bruke frilanser plattformer som Upwork og Fiverr for å finne gode kandidater til tjenestene du trenger. Nettsiden din fortjener best mulig content, og derfor vil det ofte være lurt å bruke en profesjonell produsent fremfor at interne arbeidskrefter skal gjøre det som en sideoppgave.

Lansering

Når design og innhold er på plass, er nettsiden klar for lansering. Her anbefaler vi at man alltid legger inn god tid til å teste alt av konvertering og brukeropplevelser før man legger ut nettsiden sin. Om så mer du kan teste, og dermed sikre at fungerer på nettsiden – desto bedre opplevelse vil de første besøkene ha. Se blant annet etter at bilder, kontaktinformasjon og helt vanlige funksjoner som navigasjon fungerer etter hensikt. Du finner mer om det å bygge ny nettside i våre utvalgte artikler, samt mer om hvordan du enkelt kan lage din egen nettside her.

Om Mats

Mats er utdannet interaksjonsdesigner og har erfaring som gründer, noe som vil si at han ikke bare er kresen når det kommer til design og brukervennlighet, men også effektivitet. Målet til Mats er derfor å klare å finne de løsningene som har gode muligheter for sømløse brukeropplevelser uten at de blir kronglete å jobbe med.