Ny nettside: Dine alternativer og 10 gode tips du burde tenke over

Skal du ha en ny nettside er det gjerne to alternativer å velge mellom, og disse vi skal utforske videre i denne artikkelen. Du kan velge å hyre inn et byrå som skal gjøre jobben for deg, eller du kan gjøre jobben selv med en nettsidebygger. Begge deler har noen klare fordeler og ulemper, så her er det greit å kartlegge litt videre.

Det er ingen tvil om at det letteste ofte vil være å hyre inn et byrå, men dette krever gjerne at du har et stort budsjett tilgjengelig. Hvilke funksjonaliteter og design behov du har vil påvirke denne prisen underveis. Et godt utgangspunkt vil derfor være å bruke vår priskalkulator for å utarbeide et estimat av dette arbeidet. På denne måten kan du lettere se for langt budsjettet vil rekke. 

Har du et mindre budsjett eller ønsker å gjøre jobben selv, så vil en nettsidebygger være et godt alternativ. Disse lar deg designe en profesjonell nettside uten behov for koding, noe som er godt for et lite budsjett. Her har vi tidligere omtalt flere populære alternativer på våre sider. Vi anbefaler derfor at du leser vår artikkel på beste nettsidebygger om du ønsker bedre veiledning på dette. 

Alternativ 1: La et byrå lage din nye nettside

Den vanligste årsaken til at man ønsker å hyre inn et byrå for å lage en ny nettside, er gjerne at det er lettvint. Har man et budsjett som tillater det, kan du enkelt forklare en profesjonell designer hva du ønsker. Her vil designeres utvikle en nettside på dine vegne, skreddersydd for deg og ditt prosjekt. En god nettside kan være avgjørende for videre drift av virksomheten.

En annen grunn til at det er greit å hyre inn et byrå er dersom du skal lage en komplisert nettside. Du kan uten tvil lage gode nettsider med en nettsidebygger, men dersom du har behov for ulike brukergrensesnitt og funksjonalitet, kan det ofte være bedre med koding fra bunnen av. Dette er riktignok langt dyrere, men garanterer at behovet dekkes.

Vi har laget en priskalkulator som veldig raskt og enkelt gir deg et prisestimat på en ny nettside.

Alternativ 2: Få en ny nettside ved hjelp av nettsidebygger

Har du et mindre budsjett, men fortsatt ønsker en side som ser profesjonell ut, så kan det være lurt å bruke en nettsidebygger. Det å lage en nettside med hjelp av nettsidebygger er langt enklere enn mange tror. Disse er nemlig utviklet for deg som ikke kan koding fra før, så det lar deg utforme sidene dine på egenhånd. 

Det har etterhvert dukket opp en rekke ulike nettsidebyggere på markedet, men spesielt Wix og Webnode har vært populære lenge. Dette er to gode nettsidebyggere som har et bredt utvalg templates du kan jobbe med. Alt du trenger gjøre er å velge et utseende du liker, tilpasse det og laste opp ditt eget innhold. 

Videre i denne artikkelen skal vi se på 10 ting man burde tenke over for å lage en god nettside. Her anbefaler vi at du bruker denne listen til å best mulig kartlegge hvilke behov du har. Dette kan også bidra til å se hvilken løsning som er best for deg dersom du skulle være usikker på om nettsidebygger eller byrå er best for ditt prosjekt. Kunstig intelligens kan også være behjelpelig når du skal utarbeide nettsiden din.

Når det dukker opp et behov for en ny nettside kan det være fristende å bare starte utviklingen med en gang, men dette kan føre til flere problemer enn nødvendig. Det første dere bør gjøre når dere har tatt avgjørelsen om at en ny nettside er nødvendig, er å sette dere ned å tenke litt. Det er flere enkle ting du kan gjøre for å forbedre nettsiden din, og litt planlegging gjør prosessen langt enklere.

logo

Best for de aller fleste

star icon star icon star icon star icon star icon

4.8/5

Nøkkelinfo

Pris fra: Gratis

Gratis prøveperiode: Ja

Hva vi liker med Wix

Wix er en svært allsidig plattform med forskjellige abonnement i ulike prisklasser og med svært god kundestøtte. Derfor er vanskelig å si hvem Wix passer best for, da de aller fleste vil finne et abonnement som passer dem. Erfarne designere er muligens de eneste som savner flere designmuligheter. Plattformen lar deg lage en responsiv nettside selv som engasjerer og konverterer, takket være ferdige maler og brukervennlig dra-og-slipp funksjon.

Fordeler

  • star iconMange ulike abonnement
  • star iconMulighet for nettbutikk
  • star iconMulighet for blogg
  • star iconDra-og-slipp funksjon
  • star iconSkalerbar for bedrifter i vekst
  • star icon50% RABATT Utvalgte Wix Premium-abonnementer

Ulemper

  • star iconKan bli kostbart ved mange plug-ins
  • star iconTar litt tid å bli kjent med designverktøyene
  • star iconIkke optimal for et stort nettsted (flere enn 100 sider)

10 ting man burde tenke over for å lage en ny nettside

Vi vet hvor fristende det kan være å lage ny nettside med en gang, men først må dere finne ut hva dere trenger. Det er gjerne en årsak til at man vurderer en ny nettside, noe som bør være med i planleggingen. Da er det viktig å gjøre seg opp noen tanker om hvorfor man faktisk skal ha ny nettside.

Her bør bedriften kartlegge hvilke behov den nye nettsiden skal dekke, samt hva man kan tenke seg av funksjonalitet. En slik kartlegging vil være nyttig uansett om det er in-house programmerere som skal lage nettsiden, eller et utenforstående byrå som skal bedre forstå hva bedriften trenger.

For å gjøre det enklere å planlegge nye nettsider har vi samlet 10 punkter du bør tenke nøye gjennom – disse kan gjøre det enklere å kartlegge målgruppen, ønsker rundt nettsiden og hvordan den best mulig kan erstatte den gamle. Husk: God planlegging kan spare bedriften mye penger, så det er ofte lurt å gå noen ekstra runder frem til mål.

Vi har gått gjennom en rekke prosesser og prosjekter, og på den måten kommet frem til de viktigste punktene som utviklere mener våre kunder har for lite fokus på. Disse punktene er ment som god veiledning for å skape et godt utgangspunkt for din nye nettside.

Budsjett for prosjektet

En nettside kan være en bunnløs post i budsjettet dersom man lar utviklere løpe fritt – og derfor er det viktig å avklare hvilket budsjett man har på sitt prosjekt, før det starter. Dette er spesielt aktuelt dersom du skal benytte eksterne utviklere, for da vil de enklere kunne kartlegge hvilken arbeidsmengde, funksjonalitet og behov man kan legge til en ny nettside innenfor prosjektrammen. Det kan også være lurt å ta en titt etter inspirasjon hos andre nettsider slik at man kan se hva man liker, og ikke liker. Ved å ha eksempler, er det enklere for utvikleren å forstå hvordan nettside dere vil ha.

Mange bedrifter vil forsøke å holde kostnadene så lave som mulig, men utvikling av en ny nettside er som oftest et dårlig sted å starte. Noe vi gjerne ser gå om igjen, er at man forsøker å utvikle egen nettside, for så å forvente at denne skal øke salget så mye man har forhåpninger om. Her dukker det første kost/nytte spørsmålet opp, hvor mange timer er det verdt å bruke på noe man ikke er best på? I de fleste tilfeller vil det være mer effektivt for bedriften å la noen eksterne gjøre jobben, mens dine egne ansatte fokuserer på kunder og egne arbeidsoppgaver.

Vi anbefaler derfor at man utarbeider et solid budsjett, og gjerne tar kontakt med et byrå om man er usikre på hvilket behov man har. Som nevnt tidligere er det enklere for utvikleren å sette seg inn i dine ønsker og tanker hvis du har gjennomført en brainstorming på forhånd. Slik blir det også enklere å anslå hva nettsiden kommer til å koste.

Når må nettsiden være ferdig?

Et punkt mange glemmer når de skal bestille ny nettside, er å se for seg en klar tidslinje. Godt håndverk tar tid, men utviklere opplever ofte at fristene som settes for prosjektet er urealistisk korte. Dette resulterer ofte i dårligere nettsider. For at dette skal bli gjort på en skikkelig måte, kan det være greit å involvere de som skal utvikle nettsiden så tidlig som mulig i prosjektet. Disse vil gjerne ha en bedre forståelse for hvor mye arbeid som er nødvendig, og dermed kunne bidra til at en realistisk tidslinje blir satt.

Her vil det også være viktig at man følger opp med klare tidsfrister for eget arbeid. Selv om et byrå gjør arbeidet med en ny nettside, skal gjerne bedriften selv stå for innhold, bilder, markedsføring og annet materiell for nettsiden. Det er like viktig at dette er klart innen tidsfristen, slik at utviklerne kan ferdigstille avtalte leveranser tidsnok.

Gå gjerne noen runder med de som skal utvikle nettsiden og se om alle har fått realistiske tidsfrister for sin del av arbeidet. Husk at det kan oppstå forsinkelser underveis, eller at integrering også vil ta tid i et prosjekt. Legg derfor inn litt ekstra tid ved behov og planlegg alltid for de viktigste punktene først.

Målet for den nye nettsiden

Man kan kartlegge og sette mål for en rekke ting, men det vil være lite nyttig dersom man ikke vet hva målet med selve nettsiden er. Her gjelder det å sette klare mål, og helst noe som er mer konkret enn ‘moderne design’ og lignende åpne målsettinger.

Noen nyttige spørsmål som kan bidra til å gjøre det lettere å sette mål kan være;

  • Hvorfor skal bedriften investere i nye nettsider nå?
  • Vil en ny nettside oppnå høyere salg og inntekter for selskapet?
  • Kan en ny nettside gi en bedre brukeropplevelse for de kundene vi allerede har?
  • Hva trenger kunder av funksjonalitet når de skal bruke våre nettsider?
  • Kan en ny nettside gi oss konkurransefordeler mot konkurrenter?

Hensikten med disse spørsmålene er å sette klare mål for hvorfor man skal bruke penger på ny nettside i dag. Kanskje får man flere kunder, dekker behov som har dukket opp underveis, eller oppnår konkurransefordeler mot våre konkurrenter? Eller kanskje man skal ha et event, og ønsker at flest mulig får sett arrangementet? Uansett bør det settes helt klare mål for hva man ønsker at en ny nettside skal levere, da snakker vi både om funksjonalitet og design.

Hva anser man som suksess for en ny nettside?

Hva avgjør egentlig om et prosjekt har vært en suksess eller ei? Mange vet hva de ønsker, men færre vet hvordan de kan formidle at dette har blitt oppnådd på en bestemt måte. Så hvordan avgjør vi om en ny nettside har vært en suksess eller ikke? Dette vil gjerne være individuelt, men vi har funnet frem til noen punkter som gjerne går igjen. Om man for eksempel har lansert en ny nettbutikk, kan salgstall eller antall besøkende være et mål man tar utgangspunkt i.

For noen vil det være en avgjørende suksess at prosjektet blir levert innen tidsfristen, mens andre har satt seg forventninger om hva nye nettsider skal kunne levere over tid. For andre vil nettsider bare være en del av målet, og innhold eller andre faktorer spiller også inn. Sist, men ikke minst vil salg og konvertering av leads for nettbutikker være enkelt å måle som suksessfaktor.

Med andre ord, vil det være individuelt hvordan man måler første suksess for prosjektet, men det viktigste er at man har gjort seg opp en formening om hva som definerer suksess for ditt prosjekt.

Hvem er målgruppen?

Mange bedrifter definerer målgruppen for vidt eller generelt. Svaret vil gjerne være kvinner, menn, små- og mellomstore bedrifter eller offentlige etater. Selv om dette er definisjoner på potensielle kunder, er det ikke målgruppene dine.

Når vi snakker om en nettside eller tjeneste, må målgruppen defineres helt ned på brukernivå. Dette betyr at vi må gå ned på et mer detaljert nivå og stille oss de nødvendige spørsmålene, slik at vi finner våre kunder. Noen eksempler kan være:

  • Hva heter de?
  • Hvor gamle er de?
  • Hvor holder de til?
  • Hva ønsker de å oppnå med vår nettside?
  • Hva er historien deres?
  • Hvilken problemstilling gjør dem til potensielle kunder?
  • Hvilke mål har de?

Det kan være vanskelig å kartlegge kunder på en perfekt måte, men her kan verktøy som Google Analytics bidra med nyttig informasjon. Du bør også forsøke å lage en profil på hva den perfekte kunden dere ønsker å tiltrekke ser ut som. Her kan du enten ta utgangspunkt i de eksisterende kundene deres, eller lage en oppfatning av hvilke kunder man ønsker å tiltrekke seg i fremtiden.

Hvordan skal man treffe målgruppen?

Nå som vi vet hvem som er målgruppen vår er, er det på tide å kartlegge hvordan man skal treffe disse med en ny nettside. Det er gjerne en grunn til at de besøker våre nettsider, noe som betyr at de har et behov eller trenger noe fra våre sider.

Er det ulike verktøy eller tjenester de ser etter? eller kanskje de benytter nettsidene våre på grunn av innhold de finner der? For at en ny nettside skal levere det våre kunder ønsker, vil det være viktig å kartlegge hvilket behov de ulike målgruppene faktisk har.

Eksempelvis vil det være lite hensiktsmessig å lansere nye nettsider dersom den forrige hadde verktøy som har blitt borte i det moderne designet vårt. Et viktig spørsmål å stille vil derfor alltid være: Hva gjør at våre kunder kommer til nettsiden vår i utgangspunktet?

Hvordan skal man markedsføre en ny nettside?

En ny nettside vil ha liten nytte dersom ingen finner frem til den. Det blir litt som å lansere en ny butikk, men ingen har fortalt kundene at den har åpnet. Det er derfor viktig å fokusere på hvordan man skal markedsføre virksomheten. Her finnes det en rekke ulike muligheter som kan øke synligheten til nettsidene dine, men igjen er det viktig å spørre seg; hvor er kundene våre?

Dersom vi vet at målgruppene våre er aktive på sosiale medier, vil annonsering på ulike plattformer være et godt utgangspunkt. Tilbyr vi nettbutikker som er avhengige av bilder for å presentere produktene kan Google og sosiale medier være en god del av markedsføring.

Men hva om vi har en kunde som i stor grad kommer fra Google fordi de søker på innhold eller spesifikke problemstillinger? Da vil innholdsmarkedsføring være et bedre utgangspunkt. Da snakker vi gjerne om SEO/SEM optimalisert markedsføring som gjør at nettsiden vår havner så høyt i Google resultatet som mulig.

Alle disse punktene er noe man må finne ut av og velge hvordan en kunde mest sannsynlig vil finne frem til vår nettside. Enkelt er ofte best, men her avhenger alt av hva en kunde trenger og hvordan de forsøker å finne en løsning på problemet sitt.

Hvilket publiseringsverktøy skal man bruke?

Dersom man aldri har laget en nettside før vil publiseringsverktøy gjerne være noe man ikke tildeler mye tanke, men det kan ha stor betydning for hvor mye det koster å bygge dine nettsider. Det mest brukte verktøyet er uten tvil WordPress, et verktøy som også er helt gratis å bruke.

Ved mindre man trenger noe helt unikt når man bygger svært krevende nettsider, vil WordPress være et godt utgangspunkt. Vi har sett nærmere på hvordan man bygger en WordPress side tidligere. Du bør også tenke på funksjonalitet og hvor enkelt det er for flere å benytte alt av tjenester. Her vil WordPress tilby et praktisk design som tar liten tid å lære noen å ta i bruk.

Hvem skal produsere det nye innholdet?

Gode nettsider har alltid behov for gjennomtenkt innhold, men svært mange ønsker å lage dette selv. Dette er ikke alltid det beste alternativet, spesielt når det gjelder bilder og tekst. Det vil være lite hensiktsmessig å lansere en ny, flott nettside – dersom innholdet på den er middelmådig.

Her har du heldigvis flere alternativet, men det er viktig at man har tenkt gjennom dette før man trenger innholdet ferdigstilt. Du kan blant annet ta kontakt med gode frilansere som gjør denne typen oppdrag, eller du kan velge å bruke et design/markedsføringsbyrå. Her vil det nok være svært store forskjeller i pris, noe som ikke alltid betyr at man får bedre resultater hos et byrå.

Vi har tidligere snakket om hvordan man kan bruke frilanser- plattformer som Upwork og Fiverr for å finne gode kandidater til tjenestene du trenger. Nettsiden din fortjener best mulig innhold, og derfor vil det ofte være lurt å bruke en profesjonell produsent fremfor at interne arbeidskrefter skal gjøre det som en sideoppgave.

Lansering

Når design og innhold er på plass, er nettsiden klar for lansering. Her anbefaler vi at man alltid legger inn god tid til å teste alt av konvertering og brukeropplevelser før man legger ut nettsiden for offentligheten. Ved å teste nettsiden over lengre tid, kan du sørge for at fungerer som det skal. På denne måten kan du være sikker på at brukeropplevelsen blir som tiltenkt.

Ved testingen av nettsiden kan du blant annet sjekke at bilder, kontaktinformasjon og vanlige funksjoner fungerer som de skal. Du finner mer informasjon om det å bygge ny nettside i våre artikler.

3 av 3
flag Mest populær
Wix
Webnode
Squarespace
Prøv Wix Prøv Webnode Prøv Squarespace
Pris fra Gratis Gratis $16
Nettbutikkløsning Ja Ja Ja
Brukervennlighet
star icon star icon star icon star icon star icon

4.9/5

star icon star icon star icon star icon star icon

4.7/5

star icon star icon star icon star icon star icon

4.5/5

Designmuligheter
star icon star icon star icon star icon star icon

4.6/5

star icon star icon star icon star icon star icon

4.4/5

star icon star icon star icon star icon

3.6/5

Kundeservice
  • Live chat
  • Telefon
  • E-post
  • 24/7
  • E-post
  • Telefon
  • Live chat
  • E-post
  • 24/7
Totalscore
star icon star icon star icon star icon star icon

4.8/5

star icon star icon star icon star icon star icon

4.6/5

star icon star icon star icon star icon star icon

4.2/5

Les vår Wix
anmeldelse
Les vår Webnode
anmeldelse
Les vår Squarespace
anmeldelse

Ofte stilte spørsmål om ny nettside

Hvorfor bør man vurdere å lage en ny nettside for sin bedrift?

Å lage en ny nettside for bedriften kan øke synligheten, styrke merkevaren, tiltrekke nye kunder, forbedre kundeopplevelsen og øke salget.

Hva er de viktigste faktorene å vurdere når man skal lage en ny nettside?

Når man skal lage en ny nettside, bør man vurdere faktorer som nettsidens formål, målgruppe, innhold, design, brukervennlighet, søkemotoroptimalisering (SEO) og tekniske krav.

Hvordan kan man finne riktig leverandør for å lage en ny nettside?

For å finne riktig leverandør, bør man undersøke deres portefølje, referanser, ferdigheter, erfaring og priser, samt vurdere deres kommunikasjon og evne til å forstå og imøtekomme bedriftens behov.

Hvilke elementer bør en god nettside inneholde?

En god nettside bør inneholde et klart og brukervennlig design, relevant og engasjerende innhold, tydelige kontaktopplysninger, søkemotoroptimalisering (SEO) og responsivt design for optimal visning på ulike enheter.

Om Mats

Mats er utdannet interaksjonsdesigner og har erfaring som gründer, noe som vil si at han ikke bare er kresen når det kommer til design og brukervennlighet, men også effektivitet. Målet til Mats er derfor å klare å finne de løsningene som har gode muligheter for sømløse brukeropplevelser uten at de blir kronglete å jobbe med.