Søkemotoroptimalisering: En enkel guide for nybegynnere (2024)

En grunn til at mange unngår søkemotoroptimalisering er det de tror det er krevende og teknisk. Heldigvis trenger det ikke være vanskelig, og det er nettopp dette vi ønsker å vise med denne guiden. Her har vi samlet alt du trenger å vite for å komme i gang med søkemotoroptimalisering (SEO), og hvordan du kan legge en SEO strategi. 

Det er ingen hemmelighet at SEO blir stadig viktigere for å drive trafikk til nye nettsider. Imidlertid vil det også kreve at man har en klar strategi, slik at man kan måle fremgangen sin underveis. Som et utgangspunkt for dette vil vi derfor ta deg gjennom de grunnleggende elementene for SEO, og deretter hvilke verktøy du trenger for å få jobben gjort. 

Oppsummering

  • SEO (søkemotoroptimalisering) er viktig for å øke trafikken til nettsiden ved å gi søkemotorer informasjon om nettsiden din, blant annet ved å bruke nøkkelord og lenkebygging.
  • SEMrush anbefales som det beste verktøyet for SEO for nybegynnere, da det gir en rekke nyttige verktøy, er brukervennlig og gir tilgang til guider slik at du kan få mest mulig ut av abonnementet.

Klar for å ta fatt på din neste SEO strategi? Da har du kommet til rett plass!

Verktøyene du trenger for SEO

Om du ønsker å få mest mulig ut av denne guiden, er det viktig at du har tilgang til de riktige verktøyene. Her kan det være vanskelig å finne ut hvilket som er best for deg, og hva som passer budsjettet ditt. På dette området har vi tidligere omtalt og testet en rekke verktøy, og det er vår klare anbefaling at SEMrush er det beste programmet for nybegynnere. 

SEMrush gir deg tilgang til en rekke nyttige verktøy, samt lar deg følge opptil 5 prosjekter samtidig. På denne måten kan du måle resultatene av din SEO og deretter tilpasse strategien slik det trengs. Nedenfor finner du noen muligheter SEMrush byr på:

  • Du kan analysere nåværende status på siden din
  • Du kan analysere konkurrenter
  • Finne organiske nøkkelord for SEO strategien din
  • Crawl siden din for tekniske problemer som må rettes

Grunnen til at vi anbefaler SEMrush er den brukervennlige plattformen. Du kan riktignok gjøre en rekke avanserte gjøremål med SEMrush, men det er også en svært brukervennlig plattform for nybegynnere. Sist, men ikke minst kan de vise til et imponerende artikler og guider til hvordan du får mest mulig ut av abonnementet ditt. 

logo

star icon star icon star icon star icon star icon

4.8/5

Nøkkelinfo

Pris fra: $99,95/mnd

Gratis prøveperiode: Ja

Hva vi liker med Semrush

Hva vi liker med Semrush er at du får tilgang til et verktøyskrin for alle SEO oppgaver. Selv om brukergrensesnittet kan være litt uoversiktlig for nybegynnere, så tilbyr Semrush en rekke gratis veiledningsressurser for alle sine kunder. Dette gjør Semrush til en skalerbar tjeneste der du kan vokse sammen funksjonaliteten plattformen tilbyr. Vi liker spesielt godt at du kan tilpasse abonnementet ditt basert på hvor avanserte verktøy du trenger tilgang til.

Fordeler

  • star iconAvansert verktøy for å finne gode søkeord
  • star iconKan få en analyse av nettsiden sin
  • star iconMulig å analysere backlinks
  • star iconGod støtte for både SEO og PPC

Ulemper

  • star iconNoen synes brukergrensesnittet er litt rotete

Introduksjon til SEO

SEO eller søkemotoroptimalisering som det egentlig står for, handler om hvordan du kan øke trafikken til nettsiden din gjennom søkemotoren. Dette fungerer ved at man forer søkemotoren informasjon som gir den en bedre forståelse for hva siden handler på. På denne måten vil Google og andre nettlesere plassere nettsiden høyere i søkeresultatet og dermed gi deg bedre eksponering. 

Vi skal derfor ta en nærmere titt på hva SEO innebærer, samt hva du bør vite om søkemotoren. I praksis kan vi anse søkemotoren (Google/Bing/Yahoo) som en svarer maskin. Du stiller et spørsmål og den forsøker å finne det beste svaret på det du har stilt spørsmål om. SEO handler derfor om å gi søkemotoren en best mulig grunn til å anbefale siden din som svar på relevante spørsmål. 

Hvordan søkemotorer fungerer

Crawling, indeksering, ranking og nøkkelord – høres det helt gresk ut? Vel det er essensielle deler av hvordan en søkemotor fungerer. Her tar vi utgangspunkt i Google, da dette er den mest populære søkemotoren i dag. Først må vi introdusere deg til GoogleBot – crawleren til Google. Dette er en bot som kontinuerlig søker rundt på nettet etter nye nettsider. 

Deretter bruker den nøkkelord, strukturer og informasjon den finner på nettsiden til å indeksere siden. Når vi snakker om indeksering henviser vi til den enorme databasen til Google over katalogiserte nettsider. Det er denne databasen søkemotoren benytter seg av når den gir deg resultatet av et søk. Ønsker du ikke å utføre SEO-arbeidet selv, men ønsker å outsource arbeidet, så søker du eksempelvis først og fremst på SEO pris i Google. Det som skjer i bakgrunnen av denne forespørselen er at Google slår opp SEO pris i sin enorme database av indekserte nettsider. 

Basert på det den finner her vil den presentere deg med de sidene som er mest relevante. Men for å sikre at den faktisk viser de beste resultatene, så fortsetter GoogleBot sin evige jakt på informasjon. Den søker derfor kontinuerlig etter de beste sidene som inneholder nøkkelordet “SEO pris”. 

Finn riktige søkeord

Nå som du vet hvordan Google katalogiserer nettsider, er det på tide å finne ut hvordan du kan få din nettside plassert så høyt opp som mulig i søkefeltet. Dette gjøres nemlig ved å  plassere riktige søkeord på strategiske plasser av nettsiden din. Imidlertid vil ikke tilfeldig plassering av utvalgte søkeord være nok. 

Utføre keyword Søkemotoroptimalisering (SEO-research) på mobil
Keyword-research er en viktig del av søkemotoroptimaliseringsprosessen

Du må derfor finne frem til de beste søkeordene som har mest mulig trafikk. Det er her et verktøy som SEMrush kommer inn i bildet. Ved hjelp av Magic KeyWord Wand kan du søke opp ulike emner og finne frem til de beste søkeordene for å treffe disse søkene. På denne måten kan du lage innhold som inneholder de riktige søkeordene. 

Ved å bruke SEMrush eller annet SEO verktøy til nøkkelord analyse kan du svare på følgende spørsmål:

  • Hva søker folk etter?
  • Hvor mange søker etter svar på spørsmålet?
  • Hvordan format ønsker det informasjonen levert i?

Alt dette er relevant for at du skal kunne produsere innhold og dermed styrke in On-site SEO. 

On-page SEO 

On-site SEO er den delen av SEO som foregår på nettsiden du har laget. Her snakker vi gjerne om innhold, overskrifter, nøkkelord og meta tags. På dette området er det viktig å bruke korrekte nøkkelord på en god måte, slik at de styrker den resterende strategien din. Eksempelvis vil strukturen av sider i et hierarki være viktig. Et eksempel på dette kan være som følger:

Hovedside: https://nettsidelab.no 

Cluster page: https://nettsidelab.no/anmeldelser/

Innholdet: https://nettsidelab.no/anmeldelser/produkt-anmeldelse

En typisk feil mange gjør når de skal planlegge on-site SEO, er at de går for en rekke sider med lite innhold slik at de skaper størrelse på nettsiden sin. Dette kan ha en negativ effekt på SEO analysen din og er derfor noe som bør unngås. Vi anbefaler heller at du lager en cluster (samleside) som inneholder en introduksjon til det emnet du skal omtale slik som du finner denne siden om SEO hos oss.  Det er ikke alltid like enkelt å lage gode nettsider, og dette krever ofte litt prøving og feiling.

Teknisk SEO

Selv om du ikke trenger utdypende kunnskap om hvordan nettsider fungerer, så vil det være greit å ha forståelse for det grunnleggende. På dette området snakker vi gjerne om teknisk SEO, eller rettere sagt de tingene du gjør i bakgrunnen. Grunnen til at vi påpeker dette er at teknisk SEO vil gi en bedre forståelse for hvordan GoogleBot og søkemotorer tolker en nettside. 

Hvordan nettsider fungerer

Når vi snakker om SEO handler det om hvordan vi kan forklare GoogleBot hva den ser på. Med andre ord handler det ikke om å lage en best mulig brukeropplevelse her, men heller om å gi klare hint underveis til hva siden handler om. En datamaskin (slik som GoogleBot) leser en nettside som tall og deretter analyserer innholdet. 

Den beveger seg ved hjelp av URL-er, og det er derfor viktig at man har en klar struktur på URL-ene sine. Ved at disse ligger i korrekt rekkefølge kan man enklere vise GoogleBot hvordan de ulike sidene henger sammen. 

Hvordan søkemotorene oppfatter nettsiden din kan påvirkes av flere faktorer. Her er blant annet sikkerhet viktig, og et SSL-sertifikat er positivt når det gjelder søkemotoroptimaliseringen.

Link building (off-page SEO)

Vi har allerede vært innom On-page SEO, altså det vi kan gjøre på selve nettsiden vår for å styrke SEO strategien. I motsatt side av denne skalaen finner vi off-page, altså faktorer utenfor selve nettsiden vår. Dette er elementer utenfor selve nettsiden vår, men de er like viktig for en suksessfull SEO strategi. 

Først og fremst handler dette om lenker og henvisninger til nettsiden din. Søkemotoren benytter nemlig dette som en faktor når de skal vurdere hvor pålitelig innholdet ditt er. Desto flere “kvalitetssider” som henviser til nettsiden din, desto mer pålitelig vil Google anse den. Du kan derfor se på linker som støttebjelker som styrker strategien din. Men hvordan kan du påvirke hvor mange som linker til nettsiden din – jo, her har du noen ulike alternativer:

  1. Du kan skrive gjesteinnlegg til relevante nettsider og deretter tilby disse gratis til en side mot at innlegget linker tilbake til nettsiden din. 
  2. Kjøpe publiseringsplass på relevante sider og blogger hvor innholdet vil inneholde en link tilbake til din side. 
  3. Lage informative artikler som sørger for at andre kilder henviser til deg.

Måling, prioritering og utførsel

Så hvordan vet vi om strategien fungerer eller ikke? Jo, da kommer et verktøy som SEMrush inn i bildet igjen. Her handler det om å måle de ulike faktorene vi har listet opp, for deretter å se hvordan tilpasningene våre gir utslag. På denne måten kan du prioritere hvilke tiltak som fungerer, samt hvilke du ikke trenger bruke tiden din på lenger. 

logo

star icon star icon star icon star icon star icon

4.8/5

Nøkkelinfo

Pris fra: $99,95/mnd

Gratis prøveperiode: Ja

SEMrush tillater deg å følge opp fem ulike prosjekter samtidig, så her kan du spore siden din effektivt. Du kan også aktivere ulike varslinger slik at du kan følge med på utviklingen uten å måtte åpne SEMrush daglig. Eksempelvis kan du sette opp sporing på ulike nøkkelord og la SEMrush utløse varslinger når du kommer innenfor topp 10 plasseringer eller lignende. 

Hvor mye av denne guiden må jeg lese?

Vi kan ikke tvinge noen til å lese hvert kapittel vi har samlet her, men SEO er langt mer enn nøkkelord. Vår klare anbefaling er at du starter med kapittel 1 og deretter leser de som følger.

Her har vi også skrevet en artikkel med de viktigste SEO-tipsene vi har.

Ofte stilte spørsmål om søkemotoroptimalisering

Hva er søkemotoroptimalisering (SEO)?

Søkemotoroptimalisering (SEO) er en prosess der man arbeider med å forbedre synligheten til en nettside i søkemotorenes organiske søkeresultater. Dette kan oppnås ved å implementere ulike teknikker og metoder som hjelper nettsiden å rangere høyere i søkeresultatene.

Hvorfor er SEO viktig for en nettside?

SEO er viktig fordi det øker synligheten og sjansene for å bli funnet av potensielle kunder. En godt optimalisert nettside vil tiltrekke flere besøkende, noe som kan føre til økt salg og vekst for bedriften.

Hva er noen viktige elementer for god søkemotoroptimalisering?

Viktige elementer for god SEO inkluderer nøkkelordsoptimalisering, høykvalitets innhold, innkommende lenker, teknisk SEO, og god nettstedstruktur.

Hvordan kan man finne de beste nøkkelordene for sin nettside?

For å finne de beste nøkkelordene kan man bruke verktøy som Google Ads’ Nøkkelordplanlegger eller andre analyseverktøy. Det er viktig å velge relevante og populære nøkkelord som samtidig har lav konkurranse.

Om Lasse

Lasse har lang erfaring som forretningsutvikler. Etter å ha vært helt sentral i utviklingen og oppstarten av en rekke forretninger/nettportaler, har han plukket opp en haug med tips. Nå er målet til Lasse å dele all den kunnskapen han har plukket opp på veien.