Det er mange ting som må på plass når du skal starte nettbutikk. En stor del av driften er å skaffe varer som kan selges til kundene. Det er lite hensiktsmessig å lage en fin nettside om du ikke har noe å selge. Som eier av en nettbutikk må du finne en leverandør som er pålitelig, og som har de varene du ønsker til en fornuftig pris.
Her skulle nok mange ønsket at det var et feilfritt system der alt var forhåndsetablert, men slik er det dessverre ikke. Leverandørmarkedet består av utallige små og mellomstore bedrifter som kan levere varer til forskjellige priser. Vi skal se nærmere på hvilke muligheter som finnes, og hvordan disse vil påvirke lønnsomheten til nettbutikken din.
For noen år siden var dette en veldig omfattende jobb, men nå har det heldigvis blitt litt enklere. Bakgrunnen er at det har dukket opp flere såkalte “leverandørkataloger”, altså oversikter over ulike grossister og leverandører som du kan benytte deg av.
Finn grossister til nettbutikken din
I de fleste tilfeller er det aktuelt å samarbeide med en grossist når man skal skaffe varer til nettbutikken din. Dette er selskaper som kjøper inn varer fra en rekke ulike produsenter, for deretter å selge dem videre til forhandlere. For deg som selger innebærer dette at du har tilgang til et større utvalg av varer fra den samme leverandøren.
En ulempe ved denne løsningen er at det ofte er dyrere enn å handle direkte fra produsentene selv. Samtidig vil det ofte være enklere, og spare deg for mye arbeid hvis du har en nettbutikk med et stort antall produkter til salgs. Om du skulle fått alle varene dine fra ulike leverandører, ville det tatt lang tid å utarbeide avtaler med dem. Fakturering, kontrakter, betaling og lignende ville også tatt mye mer tid. Dette har stor innvirkning på hvor lang tid det tar å komme i gang med virksomheten og nettsiden din.
Ved å handle fra en grossist slipper du alle underleverandørene, og du får en samlet leveranse av produktene du har bestilt.
Om du derimot har en nettbutikk med færre eller mer spesialiserte produkter, kan det hende at kjøp direkte fra produsenten er mer lønnsomt. Her vil du få større rom for inntjening selv, og muligheten til å tilpasse produktene dine etter egne ønsker og behov. Dette er gjerne noe som kommer etter hvert, og er enklere når du får en fastere kundebase.
Logistikk og dropshipping
Før vi går videre er det viktig å tenke gjennom logistikken i forbindelse med drift av nettbutikken din. Her må du nemlig velge om du selv skal håndtere logistikken ved salg av de ulike produktene, eller om en dropshipping modell er mer tilpasset dine behov. Sistnevnte fungerer ved at nettbutikken håndterer salget, mens grossisten sender varene direkte fra sitt lager til kunden. På den måten slipper du kostnader knyttet til oppbevaring og sending av varene. En slik strategi vil riktignok å utover inntjeningen til nettbutikken din, men det sørger også for at man kan starte en butikk med langt mindre oppstartskapital.
Vår anbefaling er derfor at du har tenkt godt gjennom hvilken nettbutikkløsning du ønsker å benytte deg av før du avgjør hvilke leverandører du velger. Slik slipper du å velge feil leverandør, eller en løsning som koster mer enn nødvendig for varene dine.
Plattformer som gjør det lettere å finne leverandører
Vi har allerede nevnt det, men såkalte leverandørkataloger har blitt en nyttig ressurs for nye nettbutikker. Dette gjelder spesielt innen dropshipping der nettbutikken kun håndterer transaksjoner, mens en grossist eller produsent håndterer utsendelse og retur av varene. Har du nylig startet en nettbutikk kan det være lurt å bruke godt etablerte selskaper for å sikre at man får det man betaler for. Det er også viktig å velge gode leverandører slik at kundene får en god handleopplevelse.
Noe som er viktig å ha i bakhodet når man skal velge leverandører til nettbutikken sin, er at mange befinner seg i Asia. Dette medfører ofte lange leveringstider og vanskeligheter for å kontrollere varene før du har inngått en avtale. Nettopp derfor anbefaler vi at du benytter plattformer og grossister som allerede er godt etablert for de første bestillingene dine. Noen gode eksempler på dette finner du nedenfor;
- AliExpress/Alibaba
- Salehoo
- EngrosCentral
- DHgate
- Tundra
Dette bør du passe på ved valg av leverandør
En utfordring når man skal finne grossister på nettet er kvaliteten på produktene. Mange selskaper omsetter kopier av kjente merkevarer som gjerne har dårlig kvalitet. Er du uheldig kan du ende opp med en container full av ubrukelige varer om du handler fra feil leverandør. Dette gjelder spesielt bestillinger av varer med (litt for) gode priser, der man lar seg friste av et godt tilbud.
For å unngå at du bruker opp all kapitalen din på varer som ikke kan selges videre til kunder, har vi kommet opp med noen punkter du bør være oppmerksom på. Dette handler primært om å velge leverandører med omhu, men også om hvordan du kan unngå at store pengesummer kastes bort på ubrukelige varer.
- Kvalitet: Som vi allerede har nevnt, er kvaliteten ofte varierende hos forskjellige produsenter. Derfor burde du be om å bli tilsendt vareprøver før du gjennomfører en større bestilling.
- Etterspørsel: Har du funnet et nytt produkt du tror kan falle i smak hos kundene dine? Bestill et lite parti og se hvordan etterspørselen er før du kjøper større kvantum. På denne måten kan du lettere se om produktet er noe du bør bestille mye av, eller om bare noen få var interessert.
- Toll og avgifter: Det kan ofte være fristende å bestille varer fra Asia på grunn av den lave prisen, men når man inkluderer toll og avgifter kan det være billigere å bestille varer fra produsenter som ligger i Europa. Dette gjelder spesielt tekstil og lignende produkter som det finnes produsenter av i flere europeiske land.
Oppsummering
Det å skaffe varer til nettbutikk kan være både krevende og vanskelig. Dette gjelder spesielt om du skal forhandle med ulike produsenter, og må bruke mye tid på logistikken. Flere velger å benytte seg av leverandører som gjør jobben enklere. I denne artikkelen har vi sett på noen av alternativene som finnes der ute, og hva du burde tenke på før du inngår avtaler med andre bedrifter.