Starte nettbutikk: 10 enkle tips for å komme i gang (2024)

Ønsker du å starte din egen nettbutikk? Dette er et spennende prosjekt som kan gi penger, frihet og meningsfulle arbeidsdager. Vi har forsøkt å gjøre prosessen enklere for deg gjennom en liten guide til hvordan du starter nettbutikk.

1. Start med idémyldringsprosess

Det er viktig å ha en klar og tydelig idé før du velger å starte nettbutikk. Bruk tid på å undersøke målgruppen din, og hva som skille deg fra lignende virksomheter. Gjerne sett deg inn i ulike verktøy som kan gi deg innblikk i hva markedet er interessert i. Dette kan for eksempel Google Trends og Pinterest Trends hjelpe deg med.

Selv om trender kan gi deg et innblikk i hva folk er interesserte i, er det flere måter å velge produkter til nettbutikken din på. Mange er ute etter unike og spesielle ting, og en personlig vri kan gjøre underverker for etterspørselen. Gjerne få tydelig frem hvorfor kundene burde handle fra din butikk. Kanskje du har en spesialkunnskap på området, eller en bakgrunn som gjør at du er spesielt kvalifisert til å selge denne typen varer?

I bransjer med flere tilbydere, for eksempel interiør, kan det være en ide å lage spesielle motiver som ikke selges andre steder. Mange velger også å bruke god tid på å utarbeide en nettside som ser kul ut. I andre tilfeller er det ikke produktene som er unike, men andre deler av virksomheten. Mange setter pris på god innpakning, rask frakt, håndskrevne takkekort for kjøpet, og lignende. Det tar tid og krefter å bygge en sterk tilstedeværelse på nett. Ved å skille deg ut fra andre leverandører, har du større sjanser for at kundene velger din butikk.

2. Bruk tid på å utarbeide en solid og gjennomtenkt forretningsplan

Det er lett å starte egen nettbutikk, men det krever hardt arbeid og gode forberedelser for at virksomheten skal være vellykket på sikt. Gjennom et godt grunnarbeid i forkant av lanseringen, gir du deg selv de beste forutsetningene for å lykkes. En stor del av grunnarbeidet, er forretningsplanen.

En forretningsplan er en oversikt over virksomhetens strategi og målsetning. Ved å lage en grundig og gjennomtenkt forretningsplan vil du få en unik innsikt i butikkens plassering i markedet. Videre kan forretningsplanen brukes i møte med investorer eller søknader om støtte til oppstarten.

I tillegg til informasjon om egen virksomhet, kan det være en ide å se nærmere på konkurrentene før man starter nettbutikk. Her kan man for eksempel se hva som gjør deres nettsider gode, og hva som gjør dem dårlige. Kanskje du finner inspirasjon til din egen nettside, eller ting du velger å styre unna?

Hvordan starte nettbutikk?

Forretningsplanen bør helst inneholde følgende punkter:

  • Forretningsidéen bak nettbutikken
  • Mål og visjon for nettbutikken
  • Hvordan du vil organisere bedriften
  • Markedsanalyse og markedsplan
  • Økonomi: budsjett, nøkkeltall og kapitalbehov
  • En realistisk fremdriftsplan
  • Fremtidig utvikling og realistisk lønnsomhet

3. Valg av bedriftsstruktur og firmanavn

Etter at du har opprettet bedriften din og utarbeidet en forretningsplan, er neste steg å finne et passende firmanavn. Du må også velge hvordan du ønsker å organisere bedriften din. Kanskje du vil starte et enkeltpersonsforetak? Eller kanskje du mener at AS er den beste løsningen? Begge løsningene har fordeler og ulemper, og vi anbefaler at du setter deg inn i de ulike virksomhetsstrukturene før du tar et valg.

Firmanavnet er det navnet som kundene identifiserer nettbutikken med. Det er lurt å ha et navn før man begynner designprosessen av nettbutikken siden sammenheng mellom firmanavn, logo og fargevalg er viktige for å bygge merkevaren. Det er lurt at firmanavnet samsvarer med nettadressen, og det er viktig å undersøke om navnet er ledig. Er domenet du har sett for deg tilgjengelig, og kan du bruke firmanavnet på Instagram og Facebook? Det er lurt å avklare disse tingene før du investerer i design av logo og printing av visittkort og annet kontorrekvisita.

4. Lag et realistisk budsjett for nettbutikken din

Det er viktig å ha god oversikt over økonomien til butikken, og før du starter nettbutikk er det lurt å ha et grundig budsjett. Hva slags nettbutikk du velger å starte vil ha stor betydning for hvor mye den vil koste. Om du velger en modell der du kjøper inn varelageret på forhånd, må du sette av penger til bestilling av produktene. Kanskje du også må betale for oppbevaring av tingene på et lager?

Andre økonomiske faktorer er utgifter til frakt, transaksbonsgebyrer for betaling, utgifter til domene og drift av nettbutikken, osv. Dette er kostnader du må ta med i beregningen når du skal fastsette prisen på produktene dine. Vær nøye med å inkludere alle utgiftene du vil ha i forbindelse med nettbutikken. Ingen ønsker økonomiske overraskelser på sikt.

God kjennskap til nettbutikkens økonomi gjør det enklere å vurdere om du vil gå med overskudd, og eventuelt hvor stort dette overskuddet er. Om du har lav startkapital, er det mulig å lage en nettbutikk på budsjett. Det er nemlig slik at flere nettsidebyggere tilbyr gratis abonnement der du kun betaler for domene og andre gebyrer. Andre leverandører tilbyr gratis prøveperioder, slik at du kan komme i gang uten å ha stor kapital fra start.

5. Velg den beste nettbutikkløsningen for din bedrift

Det finnes mange ulike måter å starte nettbutikk på, og det er viktig å velge den som er best for din virksomhet.

Noen velger å starte med en allerede etablert markedsplass, for eksempel eBay eller Etsy. Her vil du få tilgang til markedsplassens kunder, og bli synlig uten at du trenger trafikk til din egen nettside. Samtidig har du ikke den samme friheten når det gjelder utformingen av nettbutikken, og markedsplassen tar som regel store gebyrer for salg gjennom sin plattform. På sikt velger flere å gå over til egne nettbutikker.

Et annet alternativ, er å starte nettbutikken fra grunnen gjennom en nettside. Det finnes fordeler og ulemper ved hver av dem, så du må velge noe som passer for dine behov. Deb beste nettbutikkløsningen er den som imøtekommer flest av dine ønsker og behov. Shopify er for eksempel et godt valg for å komme raskt i gang på budsjett, uten behov for teknisk kompetanse, eller om du ønsker å drive med dropshipping.

WooCommerce og BigCommerce er supre alternativ for deg som vil bruke WordPress, og ha mulighet til å utvide på sikt med flere avanserte løsninger. Wix og Squarespace er alt-i-ett plattformer som gjør det enkelt å integrere det du trenger av tjenester og løsninger. Du kan blant annet få med CRM-system, online booking og medlemsportaler.

3 av 5
flag Mest populær
Wix
Shopify
Squarespace
BigCommerce
WooCommerce
Prøv Wix Prøv Shopify Prøv Squarespace Prøv BigCommerce Prøv WooCommerce
Pris fra Gratis $29 $16 $29,95 Gratis
Nettbutikkløsning Ja Ja Ja Ja Ja
Brukervennlighet
star icon star icon star icon star icon star icon

4.9/5

star icon star icon star icon star icon star icon

4.4/5

star icon star icon star icon star icon star icon

4.5/5

star icon star icon star icon star icon star icon

4.2/5

star icon star icon star icon star icon

3.6/5

Designmuligheter
star icon star icon star icon star icon star icon

4.7/5

star icon star icon star icon star icon star icon

4.9/5

star icon star icon star icon star icon

3.6/5

star icon star icon star icon star icon

4.0/5

star icon star icon star icon star icon star icon

4.2/5

Kundeservice
  • Live chat
  • E-post
  • Telefon
  • 24/7
  • Live chat
  • Telefon
  • E-post
  • 24/7
  • Live chat
  • E-post
  • 24/7
  • E-post
  • Telefon
  • Live chat
  • E-post
Totalscore
star icon star icon star icon star icon star icon

4.8/5

star icon star icon star icon star icon star icon

4.7/5

star icon star icon star icon star icon star icon

4.2/5

star icon star icon star icon star icon star icon

4.1/5

star icon star icon star icon star icon

3.9/5

Les vår Wix
anmeldelse
Les vår Shopify
anmeldelse
Les vår Squarespace
anmeldelse
Les vår BigCommerce
anmeldelse
Les vår WooCommerce
anmeldelse

6. Tenk nøye gjennom designet og utformingen av butikken

Før du lanserer nettbutikken din, er det viktig å tenke nøye gjennom designet og utformingen. Det er viktig at kundene får en smidig opplevelse når de er innom nettsiden, og dårlig oversikt fører ofte til forvirring og frustrasjon. Vi anbefaler at du tester ut nettsiden før du lanserer den offentlig, og undersøker om opplevelsen er tilfredsstillende. Gjerne forsøk å bestille varer i nettbutikken, og test om betalingsløsningene fungerer som de skal.

Det er også viktig at produktene er delt inn i hensiktsmessige kategorier, og at produktsiden inneholder tilstrekkelig informasjon for kunden. Om de ikke får den nødvendige informasjonen om materialer, størrelser på produktet, osv. er det mange som velger å handle andre steder. Jo vanskeligere det er for kunden å orientere seg på nettsiden, jo større er sjansen for at kunden kjøper varen hos en annen leverandør.

7. Dropshipping for deg som vil komme raskt i gang

Dersom du ikke har et ønske om å designe egne produkter, eller kjøpe dem fra leverandøren på forhånd, kan dropshipping være et godt alternativ. Dropshipping er en butikkmodell som lar deg starte nettbutikk uten å ha produktet fysisk på lager. Du kjøper produkter fra leverandøren ved bestilling på nettsiden, og leverer det til kunden din direkte. På denne måten slipper du å bestille inn varer du ikke vet om du får solgt, og du trenger heller ikke å dekke utgifter til varelager.

Det finnes egne selskap for dropshipping som kan integreres hos de fleste nettbutikkbyggerne, for eksempel Shopify, Wix og WooCommerce. Her velger du hvilke produkter du vil selge, og så skjer resten av seg selv.

Det finnes også såkalte print-on-demand selskap som baserer seg på dropshipping-modellen. Disse løsningene kan være aktuelle om du vil designe egne produkter, eller lage merch. Her vil du kunne printe et motiv på klær, kopper, eller lignende. Du laster opp motivene dine hos selskapet, velger hvilke produkter de skal printes på, og sender dem til nettbutikken din. Når noen kjøper produktet, vil print-on-demand selskapet lage produktet for deg og sende det direkte til kunden.

8. Avklar frakt og logistikk på forhånd

Før du lanserer nettbutikken din for kunder, er det viktig å avklare spørsmål om frakt og annen logistikk på forhånd. Gjerne undersøk priser og leveringstider hos f.eks. Posten, Bring eller HeltHjem så du vet hva du kan forvente av utgifter. Ikke fall for fristelsen til å skrive en leveringstid på nettsiden du ikke kan garantere kunden. Mange blir misfornøyde om de må vente lenger enn de har blitt presentert i forkant av handelen.

Du må også finne ut om du skal tilby frakten gratis for kunden, eller om de må betale for frakt ved utsjekk i kassen. Mange kunder setter pris på gratis frakt, og en hybridløsning kan være at butikken dekker frakten for ordre over en viss størrelse.

Du slipper imidlertid mange av bekymringene rundt frakt og logistikk om du velger å starte nettbutikk med dropshipping som nevnt i punkt 7. Her vil som regel leverandøren av produktet stå for frakten, men sørg for at leveringstidene overholdes. Det kan være en god ide å teste dette ved å bestille varer hjem til deg selv og venner.

9. Bygg trafikk til nettbutikken gjennom god markedsføring

Det er viktig å velge en god markedsføringsstrategi for nettbutikken din. Det hjelper lite å annonsere på en plattform der kundebasen din ikke befinner seg. Mange velger å annonsere gjennom sosiale medier for å nå ut til flest mulige personer. Dette kan være en god løsning dersom du ikke helt vet hvem som kan være interessert i tingene du selger. En god forretningsplan vil inneholde informasjon om målgruppen din, så det er lurt å ha denne i bakhodet når du vurdere hvordan du skal markedsføre virksomheten din.

En god måte å få trafikk inn på nettsiden din, er å sette deg nøye inn i søkemotoroptimalisering. Gjennom nøye utplukkede søkeord, kan du sikre deg en god plassering på søkemotorer som Google. Det er flere faktorer som spiller inn når det gjelder søkemotoroptimalisering, så her må man sette av litt tid. Flere nettsidebyggere tilbyr verktøy som gjør denne prosessen enklere.

Betalt annonsering via Facebook er en effektiv måte å rekruttere nye kunder på, men risikoen er at du betaler for annonser som ikke treffer målgruppen din. I oppstartsfasen er det ikke alltid man vet hvem som er interesserte i produktet, og denne typen markedsføring kan være et godt verktøy for å kartlegge kundegruppen.

10. Markedsføring gjennom influensere

Nå som sosiale medier er så populært, er det flere som velger å markedsføre bedriften gjennom såkalte “influensere” eller “påvirkere”. Dette er personer, eller kontoer på sosiale medier, med store følgerbaser. Om du finner en influenser som har en følgerbase som kan være interesserte i produktene dine, kan det være lurt å inngå et reklamesamarbeid med denne personen.

Det finnes flere ulike måter å betale for et slikt samarbeid på, og influenseren vil som regel ha en formening om hvordan de vil ha betalt. Om du finner en person som går med på reklame mot å få en andel av salget, kan du sørge for at du ikke betaler mer enn reklamen er verdt. Samtidig er det mange som ikke ønsker en slik løsning. Det er lurt å bruke god tid på å velge hvilken plattform, og hvilken profil du ønsker å inngå samarbeid med.

Ofte stilte spørsmål om hvordan starte nettbutikk

Hvem kan starte nettbutikk?

I utgangspunktet kan hvem som helst starte en nettbutikk, så lenge man har en god ide. Oppstart av nettbutikk kan fort ta litt tid, og i mange tilfeller trenger du startkapital for å komme i gang. Det er viktig å ha en realistisk tilnærming, og forstå at det kan ta tid før butikken går med overskudd.

Hva skal nettbutikken hete?

Det kan være vanskelig å finne ut av hva nettbutikken skal hete. Et godt tips er å velge et navn som samsvarer med det du selger, og appellerer til målgruppen din. Unngå ord med bokstaven “æ”, “ø” eller “å”, og velg et .no-domene hvis du selger produkter i Norge.

Hva koster det å starte nettbutikk?

Det er mange kostnader relatert til å starte nettbutikk, men med riktig planlegging kan du redusere utgiftene betraktelig. Du må ha penger til produktene du skal selge, drift av nettbutikken, og utgifter til frakt, transaksjonsgebyrer, og lignende. Det er viktig å ha en god oversikt over utgifter og inntekter før du velger å starte nettbutikk.

Hvordan kan jeg markedsføre nettbutikken min på en effektiv måte?

Du kan benytte deg av ulike markedsføringskanaler, som sosiale medier, e-postmarkedsføring, Google Ads og søkemotoroptimalisering (SEO) for å nå ut til potensielle kunder og øke salget. Du kan også betale for annonsering på ulike plattformer.

Avslutningsvis

Det er flere ting du må tenke over før du velger å starte nettbutikk. Prosessen blir mye enklere med en grundig forretningsplan, og en gjennomtenkt forretningsidé. Etter at du har fått på plass disse tingene, må du velge produkter og finne en nettsideløsning som passer for deg.

I forkant av lanseringen er det lurt å undersøke hvilken målgruppe som er aktuell for produktene du skal selge, og undersøke ulike markedsføringstaktikker. Har du tenkt å bestille varene fra en leverandør på forhånd, eller vil du at leverandøren skal sende produktene direkte til kunden etter salget? Skal du ha et enkeltpersonsforetak eller et aksjeselskap? Vil du lage nettbutikken fra grunnen, eller starte gjennom allerede etablerte markedsplasser som eBay og Etsy?

Etter at du har funnet svar på de ulike spørsmålene som melder seg, er du klar til å lansere nettbutikken din.

Om Lasse

Lasse har lang erfaring som forretningsutvikler. Etter å ha vært helt sentral i utviklingen og oppstarten av en rekke forretninger/nettportaler, har han plukket opp en haug med tips. Nå er målet til Lasse å dele all den kunnskapen han har plukket opp på veien.