Starte nettbutikk: 10 enkle tips for å komme i gang (2023)

Å starte nettbutikk er noe mange har lyst til, men det kan virke vanskelig å komme i gang. Det er så mange ting å tenke på og så mange avgjørelser å ta før du i det hele tatt begynner. Vi har gjort det hele enklere for deg ved å lage en liten guide til hvordan starte nettbutikk.

Oppsummering

  • Det kan være vanskelig å komme i gang med en nettbutikk, men det finnes mange gode råd som kan hjelpe deg på vei. Blant annet er det viktig å ha en tydelig idé for nettbutikk og å lage en gjennomtenkt forretningsplan.
  • Nettbutikken bør ha et godt design og du bør velge en nettbutikkløsning som passer for bedriften din. Det innebærer blant annet at firmanavn og nettadresse bør matche.

Er du klar? Her er 10 tips til deg som vil starte egen nettbutikk.

1. Start med idémyldring for å få en tydelig idé for nettbutikken din

Det er viktig å ha en klar og tydelig idé før du starter nettbutikk. Bruk tid på å definere målgruppen og hva som gjør deg forskjellig fra lignende virksomheter. Bruk tilgjengelige verktøy på nett for å se hva markedet er interessert i, for eksempel Google Trends. Pinterest Trends kan også være et nyttig verktøy, særlig om målgruppen er mote og interiør.

Det finnes også andre tilnærminger til produktvalg enn kun å følge trender. Finn unike og spesielle produkter som bare du kan levere, eller finn din spesielle vri på produktene. Hvorfor bør kundene kjøpe av nettopp deg? Har du f.eks. spesiell kunnskap og bakgrunn som kan øke tilliten til hvorfor de bør kjøpe i din nettbutikk?

Det er mange som selger interiør, men kanskje du lager egne artige motiv som ikke kan fås andre steder? Eller kanskje hunden din har masse engasjerte følgere på Instagram som ville ha elsket hundens egne hundeprodukter?

Andre ganger er det ikke produktene i seg selv som er unike. Det er hvordan du posisjonerer dem. Kanskje du ikke bare selger hudpleieprodukter, men du legger ved detaljert informasjon og veiledning til hvordan få flott hud? Det tar tid og krefter å bygge en sterk tilstedeværelse på nett. Det er viktig å gi deg selv den beste starten ved å posisjonere deg riktig helt fra begynnelsen av med idéer som selger.

2. Bruk tid på å skape en solid og gjennomtenkt forretningsplan

Det er lett å starte egen nettbutikk, men det krever hardt arbeid og gode forberedelser for å starte en vellykket nettbutikk. Fokuser på å skape et solid fundament for nettbutikken din før du lanserer. Det er her forretningsplanen kommer inn i bildet.

En forretningsplan er et veikart som fastsetter nettbutikkens strategi og mål. For å starte en nettbasert virksomhet trenger du en plan – helst skrevet ned og lett tilgjengelig. Planen kan også brukes dersom du skal søke om støtte eller oppstartskapital.

Hvordan starte nettbutikk?

Forretningsplanen bør helst inneholde følgende punkter:

  • Forretningsidéen bak nettbutikken
  • Mål og visjon for nettbutikken
  • Hvordan du vil organisere bedriften
  • Markedsanalyse og markedsplan
  • Økonomi: budsjett, nøkkeltall og kapitalbehov
  • En realistisk fremdriftsplan
  • Fremtidig utvikling og realistisk lønnsomhet

3. Velg passende firmanavn, nettadresse og virksomhet

Neste steg er å opprette bedriften din. Du må for eksempel velge om du skal starte enkeltpersonforetak eller AS. Det finnes både fordeler og ulemper med begge deler. Les mer om ulike typer virksomheter før du bestemmer hva som passer best for deg. Du må også bestemme deg for firmanavn når du skal opprette bedrift. 

Det er viktig å ha klarhet i navn før du begynner å designe selve nettbutikken din. Det er fordi firmanavn og nettadresse helst bør henge sammen for å ikke forvirre kunder. Det kan dessuten være vanskeligere å endre firmanavn når det først er registrert hos enkelte tjenester (som Klarna , Dibs eller PayPal).

4. Lag et realistisk budsjett for nettbutikken din

Du må først kartlegge kostnader for å kunne sette opp et realistisk budsjett. Å starte egen nettbutikk kan koste alt fra noen hundrelapper til flerfoldige tusen, avhengig av forretningsmodell. Du må for eksempel finne ut hva det koster å kjøpe produkter fra leverandører, hva du skal selge dem for, profitt per produkt, kostnader for å drifte nettbutikken, fraktkostnader og lignende.

Nå kan du sette opp et budsjett. Pass på å inkludere alt av kostnader for å unngå ubehagelige overraskelser på sikt. Du bør inkludere løpende kostnad til drift av nettbutikken, transaksjonsgebyrer og lignende. Du vil ganske raskt se om nettbutikken vil være lønnsom ved å bli godt kjent med disse tallene.

Det er selvsagt også mulig å starte nettbutikk på budsjett. Enkelte nettbutikkbyggere kan friste med gratis abonnement hvor du kun betaler domene og lignende avgifter. Andre tilbyr gratis prøveperioder, slik at du kan komme i gang uten å bruke særlig med penger.

5. Velg beste nettbutikkløsning for din bedrift

Det finnes mange forskjellige nettbutikkløsninger for deg som vil starte nettbutikk. Du kan velge å bruke en etablert markedsplass som f.eks. eBay eller Etsy for å komme raskt i gang. Du har imidlertid ikke samme frihet til å bygge egen nettbutikk, og du må som regel betale en del i gebyrer. Det mest fordelaktige på sikt kan imidlertid være å opprette egen nettbutikk ved hjelp av nettbutikkløsning / nettbutikkbygger.

Det finnes fordeler og ulemper ved hver av dem, så du må velge noe som passer for dine behov. Beste nettbutikkløsning er dermed den løsningen som imøtekommer flest av dine ønsker om funksjonalitet. Shopify er for eksempel et godt valg for å komme raskt i gang på budsjett, uten behov for teknisk kompetanse. Shopify er et godt valg for deg som vil drive med dropshipping.

WooCommerce og BigCommerce er supre alternativ for deg som vil bruke WordPress og ha mulighet til å skalere på sikt med avanserte løsninger. Wix og Squarespace er derimot alt-i-ett plattformer som gjør det enkelt å integrere alt du trenger av tjenester og løsninger. Du kan blant annet få med CRM-system, online booking og medlemsportaler.

3 av 5
flag Mest populær
Wix
Shopify
Squarespace
BigCommerce
WooCommerce
Prøv Wix Prøv Shopify Prøv Squarespace Prøv BigCommerce Prøv WooCommerce
Pris fra Gratis $29 $16 $29,95 Gratis
Nettbutikkløsning Ja Ja Ja Ja Ja
Brukervennlighet
star icon star icon star icon star icon star icon

4.9/5

star icon star icon star icon star icon star icon

4.4/5

star icon star icon star icon star icon star icon

4.5/5

star icon star icon star icon star icon star icon

4.2/5

star icon star icon star icon star icon

3.6/5

Designmuligheter
star icon star icon star icon star icon star icon

4.7/5

star icon star icon star icon star icon star icon

4.9/5

star icon star icon star icon star icon

3.6/5

star icon star icon star icon star icon

4.0/5

star icon star icon star icon star icon star icon

4.2/5

Kundeservice
  • Live chat
  • E-post
  • Telefon
  • 24/7
  • Live chat
  • Telefon
  • E-post
  • 24/7
  • Live chat
  • E-post
  • 24/7
  • E-post
  • Telefon
  • Live chat
  • E-post
Totalscore
star icon star icon star icon star icon star icon

4.8/5

star icon star icon star icon star icon star icon

4.7/5

star icon star icon star icon star icon star icon

4.2/5

star icon star icon star icon star icon star icon

4.1/5

star icon star icon star icon star icon

3.9/5

Les vår Wix
anmeldelse
Les vår Shopify
anmeldelse
Les vår Squarespace
anmeldelse
Les vår BigCommerce
anmeldelse
Les vår WooCommerce
anmeldelse

6. Et godt design er viktig før du lanserer nettbutikken

Nettbutikkløsningen må også være smidig og fleksibel for kundene dine for å sikre dem best mulig opplevelse. Design er derfor svært viktig for å starte en vellykket nettbutikk.

Du kan ansette en webdesigner om du har budsjett til det og ønsker å outsource. De aller fleste nettbutikkløsninger tilbyr imidlertid flotte, proffe maler som du kan bruke. Vi har også skrevet en artikkel med nyttige tips når det kommer til design av nettsider.

Du bør passe på at det er lett å bla gjennom produktene dine, samt at det er lett å trykke på “fullfør” for å gjennomføre kjøpet. Kategoriene bør være organisert på en forståelig måte. Produktsidene må inneholde all nødvendig informasjon på en oversiktlig måte. Jo flere trinn kunden må gjøre for å fullføre kjøpet, desto større er sjansen for at de faller av lasset.

Husk at du som regel kun har noen få sekunder på å fange kundens oppmerksomhet, ellers er faren stor for at kunden klikker seg videre til konkurrentene.

7. Dropshipping for deg som vil komme raskt i gang

Dersom du ikke har et ønske om å designe helt egne produkter eller kjøpe dem inn fra leverandører på forhånd, så kan dropshipping være et alternativ. Dropshipping lar deg starte nettbutikk uten å ha fysiske produkter selv. Kort forklart, så er dropshipping  en ordning der du kjøper produkter fra leverandører og leverer dem videre til dine kunder – men ikke før du har solgt dem. Du  bestiller altså produktene fra din dropshipper først etter kunden har betalt for dem. De fleste dropshippere sender dessuten produktet direkte til kunden.

Det finnes egne selskap for dropshipping som kan integreres med de fleste nettbutikkbyggere, for eksempel Shopify, Wix og WooCommerce. Du velger i så fall hvilke produkter du vil selge, og integrasjonen sørger for at antall produkter, oppdateringer og bestillinger går helt automatisk. 

Det finnes også såkalte print-on-demand selskap som baserer seg på dropshipping-modellen. Disse løsningene er bra for deg som vil designe egne produkter, for eksempel klær, kopper, bilder på lerret og annet som du kan printe motiv på. Du laster opp motivene dine, velger hvilke produkter de skal vises på og sender dem deretter til nettbutikken din. Når noen kjøper produktet, vil print-on-demand selskapet lage produktet for deg og sende direkte til kunden din.

8. Finn ut av frakt og logistikk på forhånd

Undersøk priser og leveringstider hos f.eks. Posten, Bring eller HeltHjem på forhånd for å finne ut hva du kan forvente av fraktkostnader. Kundens toleranse for leveringstid og pris varierer sterkt mellom produktkategorier. Så lenge du innfrir forventningene eller overgår leveransetidene du forespeiler kunden før kjøp, har du mulighet til skape gode kunderelasjoner. Dette krever at du velger en nettbutikkløsning som automatisk kalkulerer fraktkostnadene og har god integrasjon mot de løsningene som du ønsker bruke.

Du bør også vurdere om du vil tilby gratis frakt for å tiltrekke deg flere kunder. Du bør i så fall vurdere gjennomsnittlig ordreverdi for å unngå å tape penger. Det kan selvsagt være mulig spare penger på å pakke alle forsendelser selv og kjøre dem til logistikkpartneren din. Det krever mer arbeid i starten, men du får praktisk erfaring og god forståelse for selve prosessen.

Du slipper imidlertid mange av bekymringene rundt frakt og logistikk om du velger å starte nettbutikk med dropshipping som diskutert i tips nr. 7. Bare pass på at leverandørene overholder leveringstidene, slik at du slipper å få kundeklager. Test gjerne ut tjenestene grundig ved å bestille varer hjem til deg selv før du lanserer nettbutikken.

9. Bygg trafikk til nettbutikken gjennom god markedsføring

Det er viktig å velge en god markedsføringsstrategi for nettbutikken din. Det hjelper lite å annonsere på Instagram, dersom din målgruppe foretrekker LinkedIn. Du må også vurdere egen kunnskap, budsjett for markedsføring og hvor god tid du har på å skaffe deg kunder,

En måte å bygge trafikk og konvertere besøkende til kunder er SEO. Ved å bruke relevante søkeord i innholdet ditt, kan du generere mer trafikk og forbedre rangeringen på søkemotorer langsiktig. SEO krever som regel mer tid, selv om det på mange måter er “gratis”. Du trenger kun en blogg, tid til å skrive og SEO-analyse av ønskede søkeord. De fleste nettbutikkbyggere tilbyr SEO-verktøy for å hjelpe deg med optimalisering.

Betalt annonsering via Facebook er en effektiv kanal for nye kunder og å bygge opp ditt varemerke i målgruppen du ønsker å selge til. Det koster imidlertid penger, men det kan være en raskere løsning en SEO. Facebook-annonser kan også være litt “risky” om du er helt ny, ettersom du risikerer å bruke masse penger på noe som du ikke har testet ordentlig ut på målgruppen din. Det kan dessuten ta en del tid og penger å optimalisere og tweake annonsene for å sikre at de “treffer” riktig.

En mulig tilnærming for deg som skal starte nettbutikk på budsjett er derfor å reklamere gjennom SEO og innlegg i sosiale medier. Når du ser at produktet selger og du vet hva målgruppen vil ha, så kan du utvide markedsføringen din til å inkludere annonsering.

10. Bygg merkevare ved å samarbeide med influencere

Det er viktig å bygge et merkevare som målgruppen har tillit til. En måte å gjøre dette på er å kontakte influencere som har engasjerte og tillitsfulle følgere. Du må være obs på at de fleste profesjonelle influencere ønsker økonomisk godtgjørelse i form av en spesifikk sum eller en gitt prosent av salget, i tillegg til at de ønsker å prøve selve produktet først.

Dersom dere blir enige om at influenceren skal ha en gitt andel av salget, så må du opprette en spesiell kupong. Influenceren må deretter be kundene om å bruke denne kupongen for at salget skal registreres riktig. Det finnes influencere på de fleste sosiale medier, f.eks. YouTube, Instagram og TikTok. Bruk litt tid på å velge rett plattform og riktig person for å sikre at du får mest igjen for pengene dine.

Hyppig stilte spørsmål om hvordan starte nettbutikk

Hvem kan starte nettbutikk?

I teorien kan “alle” starte nettbutikk i dag, så sant du har en god idé, tid til å gjennomføre planen din og nok startkapital til å komme i gang. Det er viktig å ha en realistisk tilnærming, og ikke gi om opp om du ikke blir “rik over natten”.

Hva skal nettbutikken hete?

Det kan være vanskelig å finne ut av hva nettbutikken skal hete. Et godt tips er å velge et navn som gjenspeiler det du selger og appellerer til målgruppen din. Unngå ord med bokstaven “æ”, “ø” eller “å”, og velg et .no-domene hvis du selger produkter i Norge.

Hva koster det å starte nettbutikk?

Det er mange kostnader relatert til å starte nettbutikk, men med riktig planlegging kan du redusere kostnadene betraktelig. Du må ha penger til produktene du skal selge i nettbutikken din. Sett også av penger til drift av nettbutikk, inkludert domene og abonnement. Ikke minst, så må du huske på kostnader som frakt, transaksjonsgebyr og lignende.

Konklusjon: Hvordan starte egen nettbutikk?

Det er mye du må tenke på før du kan starte egen nettbutikk. Prosessen blir derimot så mye enklere ved å lage deg en god plan på forhånd og bruke litt tid på å utvikle forretningsidéen din. Deretter gjenstår det bare å velge produkter og finne den rette nettbutikkløsningen. 

Les gjerne over våre 10 tips til hvordan starte nettbutikk på nytt og skriv stikkord om hva du skal gjøre fremover. Hva må du undersøke nærmere, og hva har du ganske god oversikt over allerede? 

Uansett hva du kommer frem til, er det bare å ønske deg lykke til med den nye nettbutikken din.

Om Lasse

Lasse har lang erfaring som forretningsutvikler. Etter å ha vært helt sentral i utviklingen og oppstarten av en rekke forretninger/nettportaler, har han plukket opp en haug med tips. Nå er målet til Lasse å dele all den kunnskapen han har plukket opp på veien.