Søkemotoroptimalisering tips: 8 nyttige tips for nybegynnere

Vi har allerede vært gjennom det grunnleggende knyttet til SEO, så i denne artikkelen har vi samlet noen nyttige tips til hvordan du kan styrke strategien din. Her er det viktig å merke seg at SEO ikke er noe som skjer over natten, og du bør derfor smøre deg med litt tålmodighet. Er du derimot av den mindre tålmodige typen? Da kan disse åtte tipsene hjelpe deg med raskere og bedre resultater. 

Når det er sagt, handler ikke Søkemotoroptimalisering kun om å komme på de beste søkeordene først. Det er viktig å huske at god SEO også handler om å skape en bedre brukeropplevelse, og dermed burde store deler av fokuset være på de som besøker nettsiden din. Når du har laget en nettside, er det sentralt å kjenne publikumet som besøker den. Hva er de interesserte i å lese om, og hva ønsker de å få ut av nettsiden?

Oppsummering

  • Hvis du skal søkemotoroptimalisere en nettside, er det viktig at du skriver for mennesker og ikke bare søkemotoren, at du plasserer nøkkelord riktig, og fokuserer på brukeropplevelsen og lenkebygging.
  • I tillegg er det viktig at du gir direkte svar på spørsmål, sørger for at nettsiden er rask, følger med på oppdateringer av søkemotorenes algoritmer og at du oppdaterer innholdet ditt med jevne mellomrom.

Bruk de riktige verktøyene for bedre resultater

For at du skal få de beste resultatene ut av denne guiden er det viktig å ha de riktige verktøyene. Her kan det være vanskelig for nybegynnere å vite hvor man bør begynne, men vår klare anbefaling er SEMrush. Dette er et verktøy som ikke bare lar deg analysere egen nettside, men også lar deg finne attraktive søkeord og kjøre backlink analyser. På toppen av dette har de gode ressurser som viser deg hvordan du kan få mest mulig ut av ditt abonnement. 

logo

star icon star icon star icon star icon star icon

4.8/5

Nøkkelinfo

Pris fra: $99,95/mnd

Gratis prøveperiode: Ja

Hva vi liker med Semrush

Hva vi liker med Semrush er at du får tilgang til et verktøyskrin for alle SEO oppgaver. Selv om brukergrensesnittet kan være litt uoversiktlig for nybegynnere, så tilbyr Semrush en rekke gratis veiledningsressurser for alle sine kunder. Dette gjør Semrush til en skalerbar tjeneste der du kan vokse sammen funksjonaliteten plattformen tilbyr. Vi liker spesielt godt at du kan tilpasse abonnementet ditt basert på hvor avanserte verktøy du trenger tilgang til.

Fordeler

  • star iconAvansert verktøy for å finne gode søkeord
  • star iconKan få en analyse av nettsiden sin
  • star iconMulig å analysere backlinks
  • star iconGod støtte for både SEO og PPC

Ulemper

  • star iconNoen synes brukergrensesnittet er litt rotete

8 gode tips for SEO nybegynnere

Nedenfor har vi funnet frem til våre beste tips for deg som akkurat har startet med SEO. Lær mer om hva du bør fokusere på, hvilke feil du bør unngå og ikke minst hvordan du kan styrke din egen SEO strategi. 

1. Skriv for mennesker først, og deretter søkemotoren

En feil mange gjør når de skal lage SEO innhold, er at de kun fokuserer på den tekniske biten av SEO. Dette handler om hvordan man kan dytte mest mulig informasjon inn i en tekst slik at søkemotoren plukker den opp. Resultatet av dette er ofte at teksten blir krevende for mennesker å lese. Dette øker bounce rate din og vil dermed svekke SEO-en din langsiktig.

Du bør derfor alltid fokusere på leserne dine når du utformer nytt innhold. Her handler det om å tilby hva de faktisk ser etter, samt unngå unødvendig stuffing av nøkkelord. Vårt beste tips på dette området handler om å skrive godt innhold med naturlige nøkkelord. Godt innhold med høy kvalitet vil tiltrekke seg flere lesere og dermed øke eksponeringen din. 

2. Bruk nøkkelord på riktige plasser

Vi har allerede påpekt at det menneskelige publikummet alltid bør prioriteres, men søkemotoren kommer på en tett andreplass. Derfor handler det om å plassere nøkkelord på de riktige plassene i innholdet ditt – ikke bare stappe dem inn på hver linje. Imidlertid bør du ha en klar strategi for hvordan du skal plassere nøkkelord og enda viktigere, hvilke du skal plassere.

Du bør derfor bruke verktøy som SEMrush til å finne frem til de beste søkeordene med høy relevans for det innholdet du har planlagt. Deretter plasseres dette strategisk i titler, meta og som del av teksten din. Pass på at ikke tettheten med nøkkelord blir for høy, da dette kan gi negative utslag i søkemotoren. 

3. Fokuser på brukeropplevelsen

Ingenting kan ødelegge brukeropplevelsen din så mye som en dårlig navigasjon. Her snakker vi spesielt om ødelagte linker, feilmeldinger og uklar sidestruktur. Dersom man kommer inn på en slik side vil de fleste raskt hoppe videre til en bedre side et annet sted. Dette gjelder også GoogleBot som vil registrere at siden er utdatert som et resultat av dårlige linker. 

En god nettside legger høyt fokus på nettopp brukeropplevelsen. Dette gir ikke bare menneskelige, men også maskinelle besøkende en bedre opplevelse. Skap en klar sidestruktur med sub-folders, optimaliser siden for bruk på mobil og bruk korrekt tittelstruktur. Har du innhold som består av mye tekst bør dette deles inn i lesbare avsnitt. Er du usikker på hvor du bør starte kan det være lurt å gjennomføre en analyse av nettsiden din. 

4.  Styrk linkene dine

Selv om on-page SEO vil ha mye å si for den nye nettsiden din, så vil off-page også være viktig. Her vil spesielt relevante lenker og henvisninger være gode virkemidler. Du bør derfor fokusere på gode linker til nettsiden din fra andre sider med høy autoritet. Ikke bare vil dette styrke din egen side, men det kan også sørge for at crawlers som GoogleBot raskere finner nettsiden din.

Disse beveger seg nemlig høyt og lavt på nett ved hjelp av URL-er, så om du har høy eksponering av linker til siden din øker dette sannsynligheten for at en crawler raskt handler på nettsiden din. Vårt beste tips for deg som skal bygge links vil være å tilby gjesteinnlegg, sponsede innlegg eller forsøke å oppnå samarbeid med relevante sider. Husk at dette bør være samarbeid som tilfører verdi for lesere av begge sider. Dette kan være en god måte å markedsføre siden din på.

5. Formatering av innhold

God plassering av innhold kan være nøkkelen til organisk trafikk og her kommer spesielt featured snippets inn som en viktig kilde. Dette er svar på spørsmål som gjerne vises direkte i søkemotoren til Google. Ønsker du denne plasseringen er det noen tiltak du kan gjøre for å øke sannsynligheten din. 

Google liker nemlig nummererte lister, punktlister og ikke minst direkte svar på spørsmål. Dette er ting du kan tilføre innholdet ditt for å øke sannsynligheten. Ikke bare kan dette drive trafikk til siden din, men det kan også styrke merkevaren ved hjelp av synlighet øverst i søkeresultatet. 

6. Fjern alt som trekker ned hastigheten

Nettside-hastigheten blir stadigere raskere, noe som også har gjort forventningene til forbrukere høyere. Da er det viktig at siden din ikke bare har det beste innholdet, men også at den laster raskt. Dette gjelder både når noen skal inn på nettsiden og navigerer seg rundt på siden din internt. 

Et godt utgangspunkt for dette vil være å kjøre en test med verktøy som Google Pagespeed Insights eller GTmetrix. For å bedre resultatet kan du vurdere å fjerne gamle/inaktive utvidelser, rydde i koden og komprimere bildene som er brukt på nettsiden din. Alle disse tiltakene kan bidra til å gjøre siden din raskere. 

Her har vi samlet nyttige tips for å optimalisere hastigheten på nettsiden din.

7. Følg med på algoritme oppdateringer

Akkurat som vi jobber med å forbedre siden vår for leserne, jobber Google kontinuerlig med utviklingen av sin søkemotor. Dette gjør at det jevnlig dukker opp forbedringer og oppdateringer til algoritmen. Disse kan tidvis endre hvordan GoogleBot arbeider, og er derfor noe du bør følge med på. 

Noe av det du kan lære med om ved å følge med på disse oppdateringene er hvilke kriterier Google stiller til rankingen sin. Vår anbefaling vil være å følge med på ulike bransjesider, men også følge med på trafikken din. Et klart tegn på at noe ikke stemmer lenger vil være et plutselig fall i trafikken til siden din. 

8. Oppdater eksisterende innhold 

En viktig del av å styrke søkemotoroptimaliseringen din over tid, er å holde siden relevant. Dette kan for eksempel gjøres gjennom oppdatering av innholdet som finnes på siden, og gjerne ha fokus på de mest populære sidene slik at informasjonen er relevant. Du kan også fylle på med nye avsnitt om mer informasjon dukker opp, eller noe trenger å utdypes nærmere.

Hvis du for eksempel har artikler med årstall, er det viktig å oppdatere disse. “Alt du trenger å vite i 2019” er ikke en tittel som lesere nødvendigvis er interessert i. Om du derimot har oppdatert innholdet slik at det står 2024, vil leseren og søkemotoren oppfatte informasjonen som nyere. Ved å oppdatere innholdet ditt fortløpende vil du bidra til bedre SEO. Dårlige nettsider vil ofte være utdaterte eller mangelfulle.

logo

star icon star icon star icon star icon star icon

4.8/5

Nøkkelinfo

Pris fra: $99,95/mnd

Gratis prøveperiode: Ja

Følg opp strategien din

Selv om du har gjort alt riktig den første gangen er SEO et evighetsprosjekt. Vi kan derfor gå så langt som å si at en nettside alltid vil være in-progress. Dette handler ikke nødvendigvis om at man aldri blir ferdig med siden, men heller at SEO alltid vil trenge oppdateringer for at siden skal holde seg relevant. 

Ønsker du at siden din skal gjøre det godt over tid bør du derfor etablere klare rutiner for hvordan/når/hvem som er ansvarlig for innholdet på siden din. Dette handler om hvem som skal oppdatere innholdet, skaffe nye linker og ikke minst planlegge innholdet deres. Det er viktig å opprettholde aktiviteten da inaktive sider sakte men sikkert vil dø ut i Google sine resultater. 

Oppsummering – Våre beste SEO-tips

Mange vegrer seg for å ta fatt på SEO da de tror dette er svært teknisk krevende. Heldigvis trenger det ikke være slik, og det er nettopp dette vi viser med denne artikkelen. Her har vi samlet noen av våre beste tips for nybegynnere slik at du kan ta fatt på din SEO med ny motivasjon. Ta utgangspunkt i våre åtte tips når du skal lage nettsiden din så vil du raskt få stablet en nettside med gode resultater på beina. Når alt er sagt, så må du huske at SEO er et maraton – ikke en sprint. 

Ofte stilte spørsmål om søkemotoroptimalisering tips

Hva er viktigheten av godt innhold i forhold til søkemotoroptimalisering?

Godt innhold er viktig fordi det engasjerer brukere, reduserer avvisningsraten og øker tiden de tilbringer på nettstedet. Dette signaliserer til søkemotorer at innholdet er verdifullt og relevant, noe som kan føre til bedre rangering i søkeresultatene.

Hvordan kan intern lenkestruktur forbedre SEO?

En god intern lenkestruktur hjelper søkemotorer å forstå innholdet på nettstedet ditt bedre og indeksere sidene mer effektivt. Det kan også forbedre brukeropplevelsen ved å gi enkel navigasjon og hjelpe besøkende med å finne relevant informasjon.

Hvorfor er mobilvennlighet viktig for SEO?

Mobilvennlighet er viktig fordi et økende antall brukere søker og surfer på internett via mobile enheter. Søkemotorer, som Google, prioriterer mobilvennlige nettsteder i sine rangeringer for å sikre en god brukeropplevelse.

Hva er betydningen av hastigheten på nettsiden for søkemotoroptimalisering?

Sidens hastighet er viktig fordi den påvirker brukeropplevelsen og konverteringsrater. Søkemotorer vurderer også hastigheten på nettsiden når de rangerer søkeresultater, og en raskere side vil ofte rangere høyere enn en tregere side.

Om Mats

Mats er utdannet interaksjonsdesigner og har erfaring som gründer, noe som vil si at han ikke bare er kresen når det kommer til design og brukervennlighet, men også effektivitet. Målet til Mats er derfor å klare å finne de løsningene som har gode muligheter for sømløse brukeropplevelser uten at de blir kronglete å jobbe med.