Slik tjener du penger på en blogg

Mange lanserer bloggen sin med et håp om å tjene penger, men langt fra alle blogger er suksessfulle. Her vil selvfølgelig innhold og antall lesere ha en betydning, men også hvilke former for reklame vil påvirke inntjeningen din. Vi har derfor laget denne guiden som tar deg gjennom noen av de mest effektive strategiene og hvordan du kan tjene penger på bloggen din. 

Før vi går videre er det greit å nevne at du fint kan bruke flere av disse samtidig. Imidlertid bør du passe på at det ikke blir så mye reklame at leserne opplever det som spam. Det er gjerne en hårfine balanse mellom akseptabel mengde reklame og det som blir forstyrrende for leserne dine. Som blogger bør du derfor alltid ha brukeropplevelsen i fokus når du skal planlegge annonser på den nye nettsiden din.

Våre beste tips for deg som vil tjene penger på bloggen din

Det tar gjerne litt tid å bygge opp trafikk til en nettside du nettopp har laget, men når du først har etablert et forhold til leserne dine finnes det flere måter du kan tjene penger på plattformen din. Her vil vi ta deg gjennom noen av de mest effektive som brukes av suksessfulle bloggere i dag. 

Annonser

Annonser er uten tvil en av de mest brukte verktøyene for å tjene penger på blogger i dag. Her har Google AdSense lenge vært det største nettverket, men nå begynner det å dukke opp flere mindre utfordrere som fokuserer utelukkende på blogger. Eksempelvis kan Mediavine være et godt alternativ til Google for deg som har stabil trafikk på bloggen din. 

Du vil nok sjeldent oppnå enorm rikdom ved å kjøre annonser på bloggen din, men som en av flere inntekter kan det absolutt være verdt bryet. Forsøk å plassere annonser slik at de er lett synlig, men ikke havner i veien for leserne dine. Planlegging av hvor annonsene skal plasseres er en viktig del av designet på nettsiden. Forslag til dette kan være i header, mellom avsnitt og som del av en grid på forsiden din. 

Sponsede innlegg

Du har kanskje lagt merke til at en del innlegg i nettaviser og blogger er merket med ‘sponset’? Dette betyr at noen har betalt for innlegget og det omtaler gjerne produktet/tjenesten deres. For deg som blogger kan dette være en attraktiv inntektskilde, men det er viktig å ikke publisere for mange av dem. Dersom alt innholdet på nettsiden din er sponset kan du fort miste troverdigheten til leserne dine.

De fleste vil derfor være nøye på hvem de skriver innlegg for, og gjerne begrense det til et par ganger i måneden. For at det skal være attraktivt å betale for innlegg bør det være noe som er relevant for leserne dine. Et sponset innlegg om treningsklær vil kanskje ikke være optimalt på en blogg om modelltog og vice versa. 

Affiliate marketing

På 90-tallet var annonser en gullgruve for bloggere, men dette har for lengst blitt erstattet av affiliate marketing – eller innholdsmarkedsføring som det gjerne omtales som på norsk. Dette er en av flere markedsføringsstrategier hvor du omtaler produkter og tjenester på nettsiden din i bytte mot en provisjon dersom leserne dine velger å kjøpe det. Denne typen markedsføring har vist seg utrolig populær de siste årene, og for deg som har litt trafikk kan det bli svært lukrativt.

Du kan selvfølgelig omtale akkurat de produktene du måtte ønske, men det bør ha en sammenheng med innholdet på siden din. Husk at kundene kjøper dette produktet/tjenesten basert på din anbefaling, så om det er et elendig produkt vil det fort påvirke merkevaren din. Tenk deg derfor godt om før du aksepterer et samarbeid som affiliate – og vær selektiv på hvilke produkter du presenterer for leserne dine. 

Selg digitale produkter

En blogg har gjerne stor trafikk og da kan det være lurt å utvide med en nettbutikk med relevante artikler eller produkter. Skriver man om hvordan starte en blogg kan man selge maler for innholdsplanlegging, kontrakter for samarbeid og andre nyttige dokumenter. Dette er noe som gjerne tar litt tid å lage, men som ikke nødvendigvis trenger være så kostbart å selge videre.

Benytter du deg av et CMS som Wix eller WordPress vil det være gode muligheter for å utvide bloggen din med en egen nettbutikk uten at det koster noe ekstra. Her er WooCommerce gjerne det beste alternativet, men det finnes en rekke applikasjoner som gjør dette mulig. 

Skriv innhold for andre

Det finnes en rekke nettsider, nettaviser og blogger der ute som trenger innhold av høy kvalitet. Mange bloggere tjener derfor penger ved at de tilbyr artikler til andre nettsider enn sin egen blogg. Dette kan være en utmerket strategi for å tjene noen kroner ekstra, men også som markedsføring for din egen nettside. Ved å benytte seg av denne muligheten vil du gjerne få betalt for arbeidet ditt, men du vil også få tilgang til et nytt publikum som kan trekkes tilbake til bloggen din. 

Den økte trafikken vil gjøre det mer attraktivt å vise annonser på siden din, og dermed begynner ballen å rulle igjen. Her er det greit å ta utgangspunkt i publikasjoner og nettsteder som har det publikummet som du ønsker å tiltrekke seg. Spesielt for mindre etablerte bloggere kan dette være en effektiv måte å spre ordet om eget navn og kunnskaper. 

logo

Best for de aller fleste

star icon star icon star icon star icon star icon

4.8/5

Nøkkelinfo

Pris fra: Gratis

Gratis prøveperiode: Ja

Oppsummering

En blogg kan være en utmerket plattform for deg som ønsker å tjene noen kroner på nett, men det er viktig å gjøre det riktig. Her bør man blant annet velge de formatene som passer best med innholdet på bloggen, samt forsikre seg om at det ikke går på bekostning av leserne. Mange som opplever økt trafikk på bloggen sin vil forsøke å dytte den full av reklame for å tjene mest mulig, men dette kan ofte ha en motsatt effekt på inntjeningen din. 

Du bør derfor gradvis innføre annonser, affiliate marketing og sponsede innlegg som del av strategien din. På denne måten får leserne muligheten til å bli vant til annonseringen, men du får også testet litt ulike formater. Ikke la deg friste til å pumpe ut en mengde reklame over natten, da det fort kan sette en bråbrems for veksten til bloggen din. 

Om Mats

Mats er utdannet interaksjonsdesigner og har erfaring som gründer, noe som vil si at han ikke bare er kresen når det kommer til design og brukervennlighet, men også effektivitet. Målet til Mats er derfor å klare å finne de løsningene som har gode muligheter for sømløse brukeropplevelser uten at de blir kronglete å jobbe med.